• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Visst, men det står i annonstexten tydligt "Tavlan är enligt klockexperter här på KS ommålad". Vet inte vad man mer ska kräva?

Nästa steg blir i så fall att förbjuda ommålade tavlor på k&s och den regeln finns inte här nu.

Edit:
Möjligen kan det ses som nån slags förfalskning i och med det står "oyster" på tavlan och det inte är nån sån.
Jag kräver inget mer. Formuleringen jag kritiserade vad den här: "Tavlan misstänks vara ommålad men lämnas för egen bedömning och research."
Visst, gränsfall med "Oyster" kanske, men det är åtminstone "Tudor" på tavlan i en Tudorklocka. Jag tror få skulle vilja förbjuda ommålade tavlor på K&S. Jag vill det inte iallafall.
 

Watchpeak

Omega
Klockan verkar ha upprört många här. Det har verkligen inte varit min avsikt likaså att vilseleda något. Ber om ursäkt om det uppfattats så!

Personligen tycker jag nu det gått till en smått överdriven nivå där ni till och med börjar kommentera saken att jag skrev; ”urverket tickar på bra”. Just den punkten har väl inte ens varit en grej förrän nu och hur många har inte uttryckt sig liknande i annonser utan att få skit för det?

Har även uttryckt att jag inte hade en susning om att tavlan skulle vara ommålad eller att boetten inte skulle vara en Oyster. Har helt enkelt litat på säljaren och trodde jag fått tag på ett väldigt fint vintageexemplar, därav att jag själv köpte den. Ni har ju sett vad som stod i annonsen på Tradera!

Hade verkligen uppskattat ett DM och en chans att själv undersöka klockan, ändra i annonsen / ev. plocka bort den innan den anmälts och blir nerplockad med motiveringen: på vilket sätt är det en Tudor?
Men sen förstod jag det ändå som folk enats om att det är en Tudor men då eventuellt inte en Oyster boett och med ommålad tavla. Världens diskussion som dragit igång vilket på sätt och vis framställer mig som en bedragare eller att ha en vilja att vilseleda. Har gjort många trevliga affärer här och har flera goda omdömen och skulle aldrig skita ner mig för att försöka lura någon i en klockaffär.
Trodde verkligen inte vi va så nitiska mot varandra här inne...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockan verkar ha upprört många här. Det har verkligen inte varit min avsikt likaså att vilseleda något. Ber om ursäkt om det uppfattats så!

Personligen tycker jag nu det gått till en smått överdriven nivå där ni till och med börjar kommentera saken att jag skrev; ”urverket tickar på bra”. Just den punkten har väl inte ens varit en grej förrän nu och hur många har inte uttryckt sig liknande i annonser utan att få skit för det?

Har även uttryckt att jag inte hade en susning om att tavlan skulle vara ommålad eller att boetten inte skulle vara en Oyster. Har helt enkelt litat på säljaren och trodde jag fått tag på ett väldigt fint vintageexemplar, därav att jag själv köpte den. Ni har ju sett vad som stod i annonsen på Tradera!

Hade verkligen uppskattat ett DM och en chans att själv undersöka klockan, ändra i annonsen / ev. plocka bort den innan den anmälts och blir nerplockad med motiveringen: på vilket sätt är det en Tudor?
Men sen förstod jag det ändå som folk enats om att det är en Tudor men då eventuellt inte en Oyster boett och med ommålad tavla. Världens diskussion som dragit igång vilket på sätt och vis framställer mig som en bedragare eller att ha en vilja att vilseleda. Har gjort många trevliga affärer här och har flera goda omdömen och skulle aldrig skita ner mig för att försöka lura någon i en klockaffär.
Trodde verkligen inte vi va så nitiska mot varandra här inne...
Eller ser man på det så att folk har utan att få betalt identifierat en tråkigt ommålad klocka och förhindrat att näste man blir lurad som du blev.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Klockan verkar ha upprört många här. Det har verkligen inte varit min avsikt likaså att vilseleda något. Ber om ursäkt om det uppfattats så!

Personligen tycker jag nu det gått till en smått överdriven nivå där ni till och med börjar kommentera saken att jag skrev; ”urverket tickar på bra”. Just den punkten har väl inte ens varit en grej förrän nu och hur många har inte uttryckt sig liknande i annonser utan att få skit för det?

Har även uttryckt att jag inte hade en susning om att tavlan skulle vara ommålad eller att boetten inte skulle vara en Oyster. Har helt enkelt litat på säljaren och trodde jag fått tag på ett väldigt fint vintageexemplar, därav att jag själv köpte den. Ni har ju sett vad som stod i annonsen på Tradera!

Hade verkligen uppskattat ett DM och en chans att själv undersöka klockan, ändra i annonsen / ev. plocka bort den innan den anmälts och blir nerplockad med motiveringen: på vilket sätt är det en Tudor?
Men sen förstod jag det ändå som folk enats om att det är en Tudor men då eventuellt inte en Oyster boett och med ommålad tavla. Världens diskussion som dragit igång vilket på sätt och vis framställer mig som en bedragare eller att ha en vilja att vilseleda. Har gjort många trevliga affärer här och har flera goda omdömen och skulle aldrig skita ner mig för att försöka lura någon i en klockaffär.
Trodde verkligen inte vi va så nitiska mot varandra här inne...
Ingen har väl påstått att du är en bedragare eller har en vilja att vilseleda? För tydlighetens skull, jag skrev om potentiella konsekvenser av den där typen av formuleringar och inte om dina intentioner.
Angående "tickar på bra", jag tycker det är lite slött att inte orka beskriva funktionen mer ingående om man säljer en klocka för flera tusen kronor. Jag tror den säljer lättare med en lite utförligare beskrivning. Men det är upp till dig. Finns inget tvång om det vad jag vet.
Med all välmening, ta av dig offerkoftan. Jag föreslår att att du undersöker vilka möjligheter du har att låta köpet gå tillbaka till Traderaskojaren istället för att försöka passa vidare den här Svarte Pettern på ett entusiastforum, med vinst, och bli kränkt när du får relevant kritik.
 
Senast ändrad:

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Hur kladdig måste den vara innan vi kan döma ut den tycker du? Ska vi tro att den härrör från en hittills okänd period i Tudors historia då Ray Charles arbetade i kvalitetskontrollen?
Jag ogillar sådana där hala formuleringar då jag tror att de, avsiktligt eller ej, kan bli vilseledande för en okunnig köpare. Jämför t ex en färsk diskussion i Omegatråden där någon betalat alldeles åt helvete för mycket för en ommålad Seamaster 30 på Tradera efter en liknande formulering i annonsen, och verkar högst ovillig att släppa halmstrået att den är okej.
Vidare så tycker jag att man nog bör förvänta sig relevant kritik om man försöker sälja en risig ommålad Tudor som "tickar på bra" på ett entusiastforum. Känns det jobbigt finns alltid Blocket och Tradera.
Är det alltid såhär tjafsigt i vintage-delen av KS? :D Jag skrev min första post igår och det gick ju sådär.
 

Watchpeak

Omega
Hur kladdig måste den vara innan vi kan döma ut den tycker du? Ska vi tro att den härrör från en hittills okänd period i Tudors historia då Ray Charles arbetade i kvalitetskontrollen?
Jag ogillar sådana där hala formuleringar då jag tror att de, avsiktligt eller ej, kan bli vilseledande för en okunnig köpare. Jämför t ex en färsk diskussion i Omega tråden där någon betalat alldeles åt helvete för mycket för en ommålad Seamaster 30 på Tradera efter en liknande formulering i annonsen, och verkar högst ovillig att släppa halmstrået att den är okej.
Vidare så tycker jag att man nog bör förvänta sig relevant kritik om man försöker sälja en risig ommålad Tudor som "tickar på bra" på ett entusiastforum. Känns det jobbigt finns alltid Blocket och Tradera.

Som sagt, jag
Ingen har väl påstått att du är en bedragare eller har en vilja att vilseleda? För tydlighetens skull, jag skrev om potentiella konsekvenser av den där typen av formuleringar och inte om dina intentioner.
Angående "tickar på bra", jag tycker det är lite slött att inte orka beskriva funktionen mer ingående om man säljer en klocka för flera tusen kronor. Jag tror den säljer lättare med en lite utförligare beskrivning. Men det är upp till dig. Finns inget tvång om det vad jag vet.
Med all välmening, ta av dig offerkoftan. Jag föreslår att att du undersöker vilka möjligheter du har att låta köpet gå tillbaka till Traderaskojaren istället för att försöka passa vidare den här Svarte Pettern på ett entusiastforum, med vinst, och bli kränkt när du får relevant kritik.

Bara för att förtydliga för dig, jag har ingen offerkofta på mig eller blivit kränkt. Tråkigt att du ens lägger sådana kommentarer. Har från början svarat högst ödmjukt och bett om ursäkt för saker jag inte hade koll på. Som jag skrev tidigare tycker jag att ett DM innan anmälan vore sjysst så jag hade kunnat undersöka saken. Försöker inte ”passa vidare Svarte Pettern” och när du skriver detta så säger du ju indirekt att jag försöker lägga över något dåligt på någon annan vilket inte va min intuition. Utan trodde att det va ett mycket fint exemplar jag hade.. Har dragit tillbaka annonsen samt hört att mig till killen på Tradera.

Ha det bäst!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Posta lite klockbilder nu istället! Jag vill se samlingen. :D
Jag hoppas verkligen att jag inte har något som hör hemma i den här tråden. Postade i Dagens vintageur för en stund sedan. Tror de flesta i min samling som är något att ha, och några som förmodligen inte är det, förekommit där. En mycket bra tråd. Välkommen till Vintage förresten! Hoppas du blir kvar trots allt. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som sagt, jag


Bara för att förtydliga för dig, jag har ingen offerkofta på mig eller blivit kränkt. Tråkigt att du ens lägger sådana kommentarer. Har från början svarat högst ödmjukt och bett om ursäkt för saker jag inte hade koll på. Som jag skrev tidigare tycker jag att ett DM innan anmälan vore sjysst så jag hade kunnat undersöka saken. Försöker inte ”passa vidare Svarte Pettern” och när du skriver detta så säger du ju indirekt att jag försöker lägga över något dåligt på någon annan vilket inte va min intuition. Utan trodde att det va ett mycket fint exemplar jag hade.. Har dragit tillbaka annonsen samt hört att mig till killen på Tradera.

Ha det bäst!
Det där med personliga meddelanden tycker jag inte man har lyxen att begära. Detta är ett diskussionsforum och därför bör saker som dessa lyftas fram på öppna avdelningen. Förstår att man tycker det är lite pinsamt och kanske lite elakt att bli uthängd men lyft ut ägarna till klockorna och fokusera på uren ist. Ditt ur blev uthängt. Tror inte att många här har något för att hänga ut dig. Sedan är det faktiskt säljarens ansvar att veta vad man säljer
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag hoppas verkligen att jag inte har något som hör hemma i den här tråden. Postade i Dagens vintageur för en stund sedan. Tror de flesta i min samling som är något att ha, och några som förmodligen inte är det, förekommit där. En mycket bra tråd. Välkommen till Vintage förresten! Hoppas du blir kvar trots allt. :)
Måste kika mer där helt klart! Jag blir garanterat kvar.
 

IndeX

Omega
Är ingen direkt "jätte" aktiv medlem, men som vintagenörd och Atlantic fantast så måste jag vissa denna.
Har anmält på Tradera att tavlan kan inte vara original, inte heller sekunden, men det som verkligen visar att det är plagiat är stavningen på "Atiantic"
Ska finnas en polsksite som har gjort en undersökning men hittar inte den just nu, har inte kontaktat säljaren men om någon är med på budgivningen så ett varningens finger.
atl fake.jpg
a baksida 1.jpg
A framsida.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är ingen direkt "jätte" aktiv medlem, men som vintagenörd och Atlantic fantast så måste jag vissa denna.
Har anmält på Tradera att tavlan kan inte vara original, inte heller sekunden, men det som verkligen visar att det är plagiat är stavningen på "Atiantic"
Ska finnas en polsksite som har gjort en undersökning men hittar inte den just nu, har inte kontaktat säljaren men om någon är med på budgivningen så ett varningens finger.
atl fake.jpg
a baksida 1.jpg
A framsida.jpg
Som tell är det inte nog med att det är felstavat. Boetlocket är dessutom lasergraverat (vilket man inte gjorde förr i tiden i och med vintageklocka. Lasergravering hör till vår samtid).
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som tell är det inte nog med att det är felstavat. Boetlocket är dessutom lasergraverat (vilket man inte gjorde förr i tiden i och med vintageklocka. Lasergravering hör till vår samtid).
Fast Det finns väl moderna Atlantic I vintagestil som har den typen av lasergraverat boettlock? Nu ser ju tavlan rätt kladdig ut, men det är inte så att det är en modern variant?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nej det har du helt rätt i. Boettlocket är jag inte riktigt lika säker på som tell. Tycker mig ha sett liknande på moderna. Men de kanske också var fejk.
Edit: lasergraverat alltså, inte felstsavat
Jag har också sett denna logga tidigare. Letade lite nu och hittade flera liknande. Denna ser ju ärlig ut;
https://www.ebay.com/itm/VINTAGE-ATLANTIC-SWISS-WRIST-WATCH-MEN-S-/151486532862
B26F7972-C2BD-4002-B128-91C190F10006.png
CD4F7F6E-F08D-48AC-AD3F-A5CEEE69B04D.jpeg


Här en NOS som jag dock blir lite tveksam på också med tanke på baksidans gravyr;
https://auction.catawiki.com/kavels...men-s-watch-from-1960-1970-s-nos-original-box
A2B3ED77-1BE9-4EC7-B852-B78E22BE0E1F.jpeg
1E561956-8BD7-45A3-BCEC-3697FAD4F94C.png
 
Topp