• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

ConElPueblo

Panerai
Jeg ved ikke hvad det her er, men der er noget helt galt...

https://www.tradera.com/item/368850921

Screenshot_20191012-204644_Tradera.jpg


Screenshot_20191012-204653_Tradera.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Den på bilden är inte den "gamla" Atlantic mellan 1930-tal till 70-talets början (71? enl uppg) och kan inte jämföras med dem. Det är eller ska förställa den senare polska varianten som en del kallar den, dvs de som köpte namnrättigheterna. Tavlan ser onekligen konstig ut men felstavad?.. det kan jag inte se. Helknas finish men vet ej hur pass de tidiga med "a"-loggan var gjorda.

Edit;
Felstavningen var på baklocket såg jag nu ja. Då är den med stor sannolikhet inte som den ska.

Är ingen direkt "jätte" aktiv medlem, men som vintagenörd och Atlantic fantast så måste jag vissa denna.
Har anmält på Tradera att tavlan kan inte vara original, inte heller sekunden, men det som verkligen visar att det är plagiat är stavningen på "Atiantic"
Ska finnas en polsksite som har gjort en undersökning men hittar inte den just nu, har inte kontaktat säljaren men om någon är med på budgivningen så ett varningens finger.
atl fake.jpg
a baksida 1.jpg
A framsida.jpg
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jean-Claude Bivers privata Constellation. Ommålad tavla.

omega-constellation.jpg


(Dock förmildrande omständigheter att Biver fick klockan när han var åtta år gammal och detta var före man samlade på original vintage klockor.. Eller om tavlan blev renoverad efter det att han slarvat bort den då han åkte skidor?)

Trevlig video. Rekommenderas!
https://www.phillips.com/article/50267805/jean-claude-biver-a-retrospective-exhibition
...och fel krona och band. Inte ok.
 

Riri

Breitling
8D91CBB4-C02F-4E8A-98D3-A2482ADB0DF9.png
C86A89EC-FDED-4290-B94F-6AD7602AB36A.png
AE9796B0-BCD3-4AF6-83C7-689EC37E1A3F.png
Precis köpt denna. Mitt första klockköp, kan ha råkat ur för en ’franken’ misstänker jag, köpte den lite hastigt nämligen.

Har ingen bild på uret ännu, den kommer om någon dag. Men att stjärnan är åt fel håll och att ’OMEGA’-texten inte är upphöjd känns lurt. Ska vara en Omega constellation 1966-68 C-shape cal. 564.

Ska ta den till en urmakare direkt när den kommer hit för att se om uret i sig är korrekt. Annars lämna tillbaka dirr beroende på vad de säger. Blir ett mer noggrant köp nästa gång.

Har någon av er mer info? Vad tror ni?
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
8D91CBB4-C02F-4E8A-98D3-A2482ADB0DF9.png
C86A89EC-FDED-4290-B94F-6AD7602AB36A.png
AE9796B0-BCD3-4AF6-83C7-689EC37E1A3F.png
Precis köpt denna. Mitt första klockköp, kan ha råkat ur för en ’franken’ misstänker jag, köpte den lite hastigt nämligen.

Har ingen bild på uret ännu, den kommer om någon dag. Men att stjärnan är åt fel håll och att ’OMEGA’-texten inte är upphöjd känns lurt. Ska vara en Omega constellation 1966-68 C-shape cal. 564.

Ska ta den till en urmakare direkt när den kommer hit för att se om uret i sig är korrekt. Annars lämna tillbaka dirr beroende på vad de säger. Blir ett mer noggrant köp nästa gång.

Har någon av er mer info? Vad tror ni?
Spontant ser tavlan mer ommålad; är väl främst stjärnan som avslöjar men också ”swiss made” ser slarvigt och tjockt ut. Kan ju dock vara bilderna som luras. Boetten ser mjuk ut i dess kanter. Se ifall du kan ordna ett par mer högupplösta bilder när du väl fått den.

/e
Kan missta mig nu men stjärnan bör även vara applicerad på dessa?
Referensbild
wruw-30102013-jpg.37404
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
8D91CBB4-C02F-4E8A-98D3-A2482ADB0DF9.png
C86A89EC-FDED-4290-B94F-6AD7602AB36A.png
AE9796B0-BCD3-4AF6-83C7-689EC37E1A3F.png
Precis köpt denna. Mitt första klockköp, kan ha råkat ur för en ’franken’ misstänker jag, köpte den lite hastigt nämligen.

Har ingen bild på uret ännu, den kommer om någon dag. Men att stjärnan är åt fel håll och att ’OMEGA’-texten inte är upphöjd känns lurt. Ska vara en Omega constellation 1966-68 C-shape cal. 564.

Ska ta den till en urmakare direkt när den kommer hit för att se om uret i sig är korrekt. Annars lämna tillbaka dirr beroende på vad de säger. Blir ett mer noggrant köp nästa gång.

Har någon av er mer info? Vad tror ni?
Den är tämligen dåligt ommålad. Oklart om det varit en Constellationtavla alls från början?
Om det inte uppgavs vid köpet tycker jag du ska returnera den.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
8D91CBB4-C02F-4E8A-98D3-A2482ADB0DF9.png
C86A89EC-FDED-4290-B94F-6AD7602AB36A.png
AE9796B0-BCD3-4AF6-83C7-689EC37E1A3F.png
Precis köpt denna. Mitt första klockköp, kan ha råkat ur för en ’franken’ misstänker jag, köpte den lite hastigt nämligen.

Har ingen bild på uret ännu, den kommer om någon dag. Men att stjärnan är åt fel håll och att ’OMEGA’-texten inte är upphöjd känns lurt. Ska vara en Omega constellation 1966-68 C-shape cal. 564.

Ska ta den till en urmakare direkt när den kommer hit för att se om uret i sig är korrekt. Annars lämna tillbaka dirr beroende på vad de säger. Blir ett mer noggrant köp nästa gång.

Har någon av er mer info? Vad tror ni?
Ja, det var väl tyvärr inte det bästa exemplaret du lyckats hitta. Jag misstänker att den skall likna en ref 168.017 (även om det fins fler liknande samtida C-Shape modeller).
Jag håller med @North och @URsinne om att tavlan är ommålad och dessutom att boetten är tråkigt polerad just som North påpekar. Omega-loggan samt stjärnan skall vara applicerade. Datum-ramen är fel, det skall vara den fina fasade ramen och lumplupparna utanför index saknas.
Så här bör motsvarande rätt klocka se ut;
https://omegaforums.net/threads/fs-...steel-–-caliber-564-excellent-condition.9598/

0529B53F-52B3-49DD-A639-71C7FA0DE589.jpeg
 

Riri

Breitling
Då var det lite som jag misstänkte några timmar efter att jag hastigt slog till. Tack @North @URsinne @Rozzy för er input. Kommer ta den till en urmakare för att vara helt säker på allt. Får se om själva uret är korrekt iaf. Kan hålla er uppdaterade☺️

Ska vara mer försiktig och påläst framöver.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Senast ändrad:
Topp