• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ändå rätt mycket pengar för en klocka i detta skick, bara jag som mår lite dåligt när jag ser den? Är jag en snob? Var ju inga färskingar som bjöd.
333041476_d4f82163-814f-420f-b03d-5657926168ac.jpg

https://www.tradera.com/item/190114/377279588/vintage-klocka-jaeger-lecoultre-militar-dirty-dozen-

Näe, jag håller faktiskt helt med.
Såg den tidigare idag och tyckte då att den såg rejält trist ut.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Doc_152

Omega
Budade hem denna igår. Den var billig så jag är inte missnöjd på nåt sett, men nånting med klockan stör jag mig på. Andra har anmärkt på att visarna ev inte är original men jag är inte tillräckligt bra på tissot för att ha koll.
Screenshot_20191216-192759_Tradera.png
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Budade hem denna igår. Den var billig så jag är inte missnöjd på nåt sett, men nånting med klockan stör jag mig på. Andra har anmärkt på att visarna ev inte är original men jag är inte tillräckligt bra på tissot för att ha koll.
Screenshot_20191216-192759_Tradera.png
Har sett dessa visare på många andra Seastars, så det tror jag inte att du behöver oroa dig över. Kronan är väl kanske inte signerad, men annars tror jag inte det är så mycket att fundera över.
Däremot kan jag tycka att säljaren tog i från tårna när han benämnde denna tavlan som "tropical".
 

Riri

Breitling
@Grafton @Cougan @Tripeiro. @JohanSA
@Rozzy @URsinne @North

Ang: Omega constellation

Oj, inte varit inne här sedan jag undrade om just denna klocka. Nej det var inte min annons. Lämnade tillbaka samma dag jag fick den.

Var hos en urmakare i staden jag bor i, skrev ner det han sa i stora drag:

Kaliber 561 i ej 564 som säljaren påstod.

Rätt urverk till boetten, Saker som är i stämmer. Men ej toppskick. Urtavlan renoverad, inte bra gjord. Verket måste ner lite mer. Slår i. Serienr bör stämma. Rotorn glappar. Slår i skruvarna, borde vara andra skruvar.

Kronan går ej att skruva ordentligt. Går ej att dra åt bakboetten ordentligt. Tavlan renoverad och sitter sned. Måste byta packning.

Oklart om det blir lagad om de hittar rätt skruvar samt får rotorn att sluta glappa.
Att laga kostar över 1000kr.


Urmakaren rekommenderade att jag skulle lämna tillbaka klockan.

När jag hörde detta hörde jag direkt av mig till säljaren och berättade detta, han hade ingen aning påstod han. Han sade att det bara var att lämna tillbaka. Hämtade ut den runt lunchtid, var hos urmakaren direkt, postade tillbaka runt 15:00-fikat. Fick 3900kr tillbaka, vilket var det jag betalade.
Lade detta bakom mig då, var glad att jag inte blev lurad på pengarna bara. Inte tänkt på att jag skrev här sedan dess. Precis fått ett klockintresse så varningsflaggorna märkte jag först efter att jag slog till. Att stjärnan inte var korrekt osv. Misstänkte redan innan den kom fram att det var något lurt, vilket visade sig stämma.

Antar att det var samma person som jag köpte den av som sedan annonserat om på blocket. Inte okej alls faktiskt. Oärligt, skulle aldrig kunna sälja något som jag vet inte är det jag påstår.

Bara att hoppas på att köparen pratade med en urmakare direkt när hen fick den.
 
Senast ändrad:

Doc_152

Omega
Har sett dessa visare på många andra Seastars, så det tror jag inte att du behöver oroa dig över. Kronan är väl kanske inte signerad, men annars tror jag inte det är så mycket att fundera över.
Däremot kan jag tycka att säljaren tog i från tårna när han benämnde denna tavlan som "tropical".

Haha sant. Fin patina men långt ifrån tropical. Tack för feedback.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad tror ni om denna - korrekt eller ommålad/ommärkt? Någon som känner igen verket? Aldrig sett någon liknande och mina googling-skillz sviker mig...

Är det veckonummer i det högra datumrutan?

Australiensisk säljare på eBay med bra feedbackhistorik och kul utbud i övrigt.
https://www.ebay.co.uk/itm/Sublime-...553060?hash=item2889f9faa4:g:BZQAAOSwkiVd5OOn


upload_2019-12-21_11-5-15.png
upload_2019-12-21_11-6-1.png

upload_2019-12-21_11-7-33.png
Inget jag sett tidigare. Håller med @eriksson850 att den ser för enkel ut. Tavlan måste vara ommålad, trycket ser billigt ut. Tritium märkningen känns lite malplacerad, finns ingen lume på tavlan väl?
Nej, jag tror inte på den. Jag gissar på att klockan kommer från annan tillverkare.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad tror ni om denna - korrekt eller ommålad/ommärkt? Någon som känner igen verket? Aldrig sett någon liknande och mina googling-skillz sviker mig...

Är det veckonummer i det högra datumrutan?

Australiensisk säljare på eBay med bra feedbackhistorik och kul utbud i övrigt.
https://www.ebay.co.uk/itm/Sublime-...553060?hash=item2889f9faa4:g:BZQAAOSwkiVd5OOn


upload_2019-12-21_11-5-15.png
upload_2019-12-21_11-6-1.png

upload_2019-12-21_11-7-33.png

22 är väl datum och 4 är att JUE är fjärde dagen i veckan?
Kan inte tänka mig att det är något Piaget nånsin kommit nära...
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor

Inget jag sett tidigare. Håller med @eriksson850 att den ser för enkel ut. Tavlan måste vara ommålad, trycket ser billigt ut. Tritium märkningen känns lite malplacerad, finns ingen lume på tavlan väl?
Nej, jag tror inte på den. Jag gissar på att klockan kommer från annan tillverkare.

Tack för input - håller med om att den inte verkar korrekt. Mailade säljaren om förklaring till utebliven Tritium...

Följdfråga - någon som känner igen datumkomplikationen från någon annan klocka/tillverkare/urverk?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Du har redan fått rätt svar ang datumet:

Det är alltså en helt vanlig dag + datum med två skivor där man tryckt siffrorna 1-7 framför förkortningen för dagen.
Äsch vad trist... :meh::(

Vet du någon annan tillverkare/klocka som har liknande inkl. "färgsättnigen"? Blivit lite nyfiken på att ta reda på vad det verkligen är om det nu inte är en Piaget...
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Vad tror ni om denna - korrekt eller ommålad/ommärkt? Någon som känner igen verket? Aldrig sett någon liknande och mina googling-skillz sviker mig...

Är det veckonummer i det högra datumrutan?

Australiensisk säljare på eBay med bra feedbackhistorik och kul utbud i övrigt.
https://www.ebay.co.uk/itm/Sublime-...553060?hash=item2889f9faa4:g:BZQAAOSwkiVd5OOn


upload_2019-12-21_11-5-15.png
upload_2019-12-21_11-6-1.png

upload_2019-12-21_11-7-33.png
Känns som en Seiko med dag nummer, dag, datum. Men har ingen koll på Piaget utöver att de borde ha bättre former på sina boetter än det där :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad tror ni om denna - korrekt eller ommålad/ommärkt? Någon som känner igen verket? Aldrig sett någon liknande och mina googling-skillz sviker mig...

Är det veckonummer i det högra datumrutan?

Australiensisk säljare på eBay med bra feedbackhistorik och kul utbud i övrigt.
https://www.ebay.co.uk/itm/Sublime-...553060?hash=item2889f9faa4:g:BZQAAOSwkiVd5OOn


upload_2019-12-21_11-5-15.png
upload_2019-12-21_11-6-1.png

upload_2019-12-21_11-7-33.png
Jag tror man skall drista sig till att dra öron åt sig när det kommer upp vintage Piaget klockor i stål. Piaget har alltid varit ett prestige tillverkare och började som tillverkare av urverk och delar till premium märken innan man började med klockor. Piaget registrerade sig först 1943 och först därefter började tillverka klockor i eget namn.
https://www.piaget.com/history

Min uppfattning är Piaget liksom PP, VC med fler främst jobbade i ädelmetall och fina tunna urverk.
Tittar vi på utbudet av vintage stålkolockor är det främst fake som återfinns. Kan vara för att det är ett prestige tillverkare få har koll på, likt Ulysse Nardin mf

Detta är vad jag fann när jag sökte på vintage automatiska stålklockor
FA097C70-BDBB-406A-AC70-F2865ADD5302.jpeg
EFE162CA-1F1F-4A07-B454-E5799D9BF9DD.jpeg
51A33F6B-67A8-4397-8AE0-BE39A2E0AEC3.jpeg
7F9D0E20-1238-49FE-BAE0-BA8F51BD017F.jpeg
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Observera att detta inte nödvändigtvis är en varning.
Lämnar vidöppet för att jag aldrig direkt jagat dessa, och därför inte skärskådat modellen något vidare.

Men när jag ramlade över ”Shucks” macrobild i Instaflödet så tyckte jag ändå att någonting kändes lite off.
MOY hit och MOY dit har jag försökt läsa på om nån gång, men har också förstått att det inte alltid är giltigt.

Vissa grejer tycker jag känns rätt bra, men kan ändå tycka att hårkorset känns lite kladdigt, att det är lite väl nära ”L” i Constellation, att stjärnan sitter lite snett och att Automatic inte riktigt sitter som jag tyckt att det borde.
Sen tycker jag också att det är lite väl runt med kommentarer (0) på hans inlägg.

Discuss! ;)

https://www.shucktheoyster.com/omega-constellation-chronometer-vintage-168-005-3/


90C2FB74-945E-4FF3-B31B-C374FF5D754F.png


3B2DD19B-DE1A-4138-AFF8-5D741B4FB632.png
 

dagnydigger

Cartier
Observera att detta inte nödvändigtvis är en varning.
Lämnar vidöppet för att jag aldrig direkt jagat dessa, och därför inte skärskådat modellen något vidare.

Men när jag ramlade över ”Shucks” macrobild i Instaflödet så tyckte jag ändå att någonting kändes lite off.
MOY hit och MOY dit har jag försökt läsa på om nån gång, men har också förstått att det inte alltid är giltigt.

Vissa grejer tycker jag känns rätt bra, men kan ändå tycka att hårkorset känns lite kladdigt, att det är lite väl nära ”L” i Constellation, att stjärnan sitter lite snett och att Automatic inte riktigt sitter som jag tyckt att det borde.
Sen tycker jag också att det är lite väl runt med kommentarer (0) på hans inlägg.

Discuss! ;)
https://www.shucktheoyster.com/omega-constellation-chronometer-vintage-168-005-3/

90C2FB74-945E-4FF3-B31B-C374FF5D754F.png


3B2DD19B-DE1A-4138-AFF8-5D741B4FB632.png

Håller med, den ser inte helt korrekt ut, stjärnans placering känns fel. MOY-testet passerar den väl inte heller riktigt?
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Observera att detta inte nödvändigtvis är en varning.
Lämnar vidöppet för att jag aldrig direkt jagat dessa, och därför inte skärskådat modellen något vidare.

Men när jag ramlade över ”Shucks” macrobild i Instaflödet så tyckte jag ändå att någonting kändes lite off.
MOY hit och MOY dit har jag försökt läsa på om nån gång, men har också förstått att det inte alltid är giltigt.

Vissa grejer tycker jag känns rätt bra, men kan ändå tycka att hårkorset känns lite kladdigt, att det är lite väl nära ”L” i Constellation, att stjärnan sitter lite snett och att Automatic inte riktigt sitter som jag tyckt att det borde.
Sen tycker jag också att det är lite väl runt med kommentarer (0) på hans inlägg.

Discuss! ;)
https://www.shucktheoyster.com/omega-constellation-chronometer-vintage-168-005-3/
https://www.shucktheoyster.com/omega-constellation-chronometer-vintage-168-005-3/

90C2FB74-945E-4FF3-B31B-C374FF5D754F.png


3B2DD19B-DE1A-4138-AFF8-5D741B4FB632.png
Hela "centrumdelen" ser ut att vara bytt o ommålad, det linjerar inte riktigt....se hörnet vid kl 9. Tavlan borde vara mer sliten om man jämför med datumramen, indexen, "Omega" märket o visarna.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Observera att detta inte nödvändigtvis är en varning.
Lämnar vidöppet för att jag aldrig direkt jagat dessa, och därför inte skärskådat modellen något vidare.

Men när jag ramlade över ”Shucks” macrobild i Instaflödet så tyckte jag ändå att någonting kändes lite off.
MOY hit och MOY dit har jag försökt läsa på om nån gång, men har också förstått att det inte alltid är giltigt.

Vissa grejer tycker jag känns rätt bra, men kan ändå tycka att hårkorset känns lite kladdigt, att det är lite väl nära ”L” i Constellation, att stjärnan sitter lite snett och att Automatic inte riktigt sitter som jag tyckt att det borde.
Sen tycker jag också att det är lite väl runt med kommentarer (0) på hans inlägg.

Discuss! ;)
https://www.shucktheoyster.com/omega-constellation-chronometer-vintage-168-005-3/
https://www.shucktheoyster.com/omega-constellation-chronometer-vintage-168-005-3/

90C2FB74-945E-4FF3-B31B-C374FF5D754F.png


3B2DD19B-DE1A-4138-AFF8-5D741B4FB632.png
Min allmänna känsla är att Shuck har en uris som är duktig på att hjälpa på traven med kosmetiska smådetaljer. Ingen aning om detaljerna på denna dock.
 
Topp