• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Vissa fulur är mer för att skratta åt än att varnas för. Tyckte denna var fantastisk! :D
Omega Costelletion. Nej, inte Constellation - Costelletion. Med 25 rubiners quartzverk!
https://www.tradera.com/item/190118/390932367/omega-costelletion-25-rubis-quartz-vintage-utrop-1-kr-
Costelletion.JPG

I skrivande stund dessutom med två bud... Bara 2kr, men ändå!
Verkar borta nu!?;)

Såvitt jag vet finns inte tråden för att ifrågasätta eller fråga om annonser på k/s så lägger den här. Ber om ursäkt ifall helt wack! Tänker bara att även vår fina k/s ska hållas lite koll på. Jag frågar nu alltså! :) @mr.elcar Denna Tudor Big Rose's tavla måste ju vara ommålad va!?
https://klocksnack.se/threads/tudor-big-rose-citizen-bullhead-panda-såld-certina-ds-tt-atlantic-prisbump.129104/
Tog Tudorn till urmakaren som granskade den med lupp. Han menade att den var original. Vad baserar du det på, att den skulle vara ommålad?

Om du bildgooglar lite så ser du att de gamla Tudortavlorna från 50- och 60-talet är handmålade, inte tryckta. Därmed är inte alla exakt likadana.

Dom andra Tudortavlorna med crosshair som jag sett verkar ju strecket sluta under D:et i Tudor och inte gå rakt igenom.
Men kanske fanns bägge varianterna.

Nu förutsätts då att alla tavelbilder på Tudor från 50-talet man ser på nätet är originaltavlor? Det lär det knappast vara. Att finishen skulle vara så låg på tudor på 50-talet vill jag inte tro. Det finns väldigt fint gjorda såna.

Osannolikt att den tavlan är i originalutförande.

Här är en till med cross hair.
Ja och jag betvivlar att crosshairet ska gå igenom loggan i Tudor? Edit_ verkar finnas oxå en som sagt på just denna såg det inte riktigt ut på.

Alltså jag är långt ifrån expert på dessa och jag kan absolut ha fel! Har hänt många ggr t.o.m. Tycker de flesta av dessa ser ommålade ut när jag googlar haha

Senast ändrad:
Ja, ni får ha era tvivel och jag antar att jag inte kan vara helt säker. Förstår dock inte varför min urmakare som jobbat dagligen med klockor i närmare 40 år skulle tala osanning.

Ja, ni får ha era tvivel och jag antar att jag inte kan vara helt säker. Förstår dock inte varför min urmakare som jobbat dagligen med klockor i närmare 40 år skulle tala osanning.
Det är nog så att det finns många urmakare som inte ens kan se om det är rätt visare på en klocka långt med än bedöma trycket på tavlan. De är ofta inte inriktade på såna saker.

Spekulationerna är många och givetvis ska man förhålla sig vaksam/kritisk. Vore däremot trevligt om någon kan hitta en bild på en svarttavlad Big rose som garanterat är original.

Här är ju en (om än med silvertavla) som man knappast kan anklaga för att vara ommålad. Även här är ju själva texten rätt "tafflig"
Skärmavbild 2020-03-16 kl. 22.27.00.png

Här är ju en (om än med silvertavla) som man knappast kan anklaga för att vara ommålad. Även här är ju själva texten rätt "tafflig"
Skärmavbild 2020-03-16 kl. 22.27.00.png
Där verkar ju crosset också gå genom Tudor vilket ser udda ut men var säkert så.
Ser mer naturligt ut när det stannar under Tudor, känns konstigt att rita över/korsa sin egen logga.

Du får vara hur tveksam du vill. Om du bildgooglar Tudor big rose så dyker det ju upp relativt många. Att alla dessa skulle vara re-dials håller jag för högst osannolikt men jag välkomnar gärna fakta som styrker din tveksamhet.

Du får vara hur tveksam du vill. Om du bildgooglar Tudor big rose så dyker det ju upp relativt många. Att alla dessa skulle vara re-dials håller jag för högst osannolikt men jag välkomnar gärna fakta som styrker din tveksamhet.
Felaktiga tryck, främmande ytstruktur, blanka/polerade index, inget synligt åldrande, flesta nypolerade från asien, rosorna ser annorlunda ut osv. Har du macron på din tavel-ros?
Citera om du kommenterar ett specifikt inlägg.

Felaktiga tryck, främmande ytstruktur, blanka/polerade index, inget synligt åldrande, flesta nypolerade från asien, rosorna ser annorlunda ut osv. Har du macron på din tavel-ros?
Citera om du kommenterar ett specifikt inlägg.
Det här är det närmsta jag kommer med min mobil. Har du några fakta på att indexen inte skulle kunna vara blanka, att rosen inte skulle vara original? Det är ju fortfarande din åsikt. Vet inte ens om du har bildgooglat innan du svarar. Nåväl här är bilderna.
8B13888C-9D6C-4A81-8C8B-4D6DE3381565.jpeg
AB984E15-B743-4ED2-86C7-4A0ED6263613.jpeg

Det här är det närmsta jag kommer med min mobil. Har du några fakta på att indexen inte skulle kunna vara blanka, att rosen inte skulle vara original? Det är ju fortfarande din åsikt. Vet inte ens om du har bildgooglat innan du svarar. Nåväl här är bilderna.
8B13888C-9D6C-4A81-8C8B-4D6DE3381565.jpeg
AB984E15-B743-4ED2-86C7-4A0ED6263613.jpeg
Bara för att du inte gjorde din hemläxa innan köp behöver du inte vara så fientlig mot oss som hjälper dig. Här är hur den ena rosvarianten ska se ut, hittade inte den andra i tillräcklig upplösning. Dock stor skillnad mot din då din verkar vara fulpolerad. Blanka ska index såklart varit från fabrik.
974-TudorBigRose-A.jpg

https://shop.hodinkee.com/products/...erence-7966?variant=262827540495#&gid=1&pid=1

Bara för att du inte gjorde din hemläxa innan köp behöver du inte vara så fientlig mot oss som hjälper dig. Här är hur den ena rosvarianten ska se ut, hittade inte den andra i tillräcklig upplösning. Dock stor skillnad mot din då din verkar vara fulpolerad. Blanka ska index såklart varit från fabrik.
974-TudorBigRose-A.jpg

https://shop.hodinkee.com/products/...erence-7966?variant=262827540495#&gid=1&pid=1
Meningen är inte att göra dig upprörd, utan snarare att jag ber dig styrka det du säger vilket du nu försöker göra. Jag kanske är trög men är felet på min ros att den är för tunn eller att stjälken är för tunn eller är det något annat? Beträffande indexen så finns viss patina på mina och tillika på visarna. Indexen på denna har ju nästan börjat rosta, något som snarare vittnar om att det kommit in fukt i klockan.

Tillbaka
Topp