• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Det här är det närmsta jag kommer med min mobil. Har du några fakta på att indexen inte skulle kunna vara blanka, att rosen inte skulle vara original? Det är ju fortfarande din åsikt. Vet inte ens om du har bildgooglat innan du svarar. Nåväl här är bilderna.
8B13888C-9D6C-4A81-8C8B-4D6DE3381565.jpeg
AB984E15-B743-4ED2-86C7-4A0ED6263613.jpeg
SOm sagt jag har aldrig velat vara taskig när jag lyfta den till diskussion och vi har kanske ganska högt i tak här inne och det är naturligt att vilja gå till försvar när någon frågar eller påpekar att man har en ommålad tavla eller liknande. Jag har gjort likadant och gått i fällan själv i denna "hittepådjungel" :) Intentionen är bara för att vi ska lära oss, varna varandra osv. Sen finns de dem som inte bryr sig så länge det ser bra ut. Jag är inte en av dem och jag vill bli informerad vid försäljning om det är en redial eller "hittepå". Här inne finns samlad expertis som har sett långt fler tavlor än en enstaka urmakare och kanske tittar på dem med andra ögon oxå vad vet jag. Som sagt jag gjorde ingen research först utan reagerade på sånt som vi är vana vid att se: Kladdig text, tjockare typsnitt, udda nyans etc etc men ofta får man bara en känsla. Jag försöker då vid den känslan att fråga för att lära mig, ta in andras perspektiv och kunskap samt även bildgoogla vilket jag även gjorde på din uppmaning :) Som sagt sa jag ovan att jag tyckte många såg ommålade ut när jag googla och antingen är de alla redials eller så är alla från en dålig fabrik :p Jag tror på det förstnämnda då jag kan hitta flera ljustavlade som har betydligt bättre tryck än de svarta av de jag kan hitta dvs.

Meningen är inte att göra dig upprörd, utan snarare att jag ber dig styrka det du säger vilket du nu försöker göra. Jag kanske är trög men är felet på min ros att den är för tunn eller att stjälken är för tunn eller är det något annat? Beträffande indexen så finns viss patina på mina och tillika på visarna. Indexen på denna har ju nästan börjat rosta, något som snarare vittnar om att det kommit in fukt i klockan.
Om det inte finns några riktiga svarta är det ju svårt att visa hur de ska se ut? Sedan är det inte ens lönt att orda om din är ommålad eller inte. Alla som har lite erfarenhet ser att den är ommålad.

SOm sagt jag har aldrig velat vara taskig när jag lyfta den till diskussion och vi har kanske ganska högt i tak här inne och det är naturligt att vilja gå till försvar när någon frågar eller påpekar att man har en ommålad tavla eller liknande. Jag har gjort likadant och gått i fällan själv i denna "hittepådjungel" :) Intentionen är bara för att vi ska lära oss, varna varandra osv. Sen finns de dem som inte bryr sig så länge det ser bra ut. Jag är inte en av dem och jag vill bli informerad vid försäljning om det är en redial eller "hittepå". Här inne finns samlad expertis som har sett långt fler tavlor än en enstaka urmakare och kanske tittar på dem med andra ögon oxå vad vet jag. Som sagt jag gjorde ingen research först utan reagerade på sånt som vi är vana vid att se: Kladdig text, tjockare typsnitt, udda nyans etc etc men ofta får man bara en känsla. Jag försöker då vid den känslan att fråga för att lära mig, ta in andras perspektiv och kunskap samt även bildgoogla vilket jag även gjorde på din uppmaning :) Som sagt sa jag ovan att jag tyckte många såg ommålade ut när jag googla och antingen är de alla redials eller så är alla från en dålig fabrik :p Jag tror på det förstnämnda då jag kan hitta flera ljustavlade som har betydligt bättre tryck än de svarta av de jag kan hitta dvs.
Klart att det är bra att det kommer upp till diskussion. Den samlade erfarenheten här på KS är ju enorm. Då är i sådant fall majoriteten Big rose-klockor med svart tavla re-dials vilket jag tidigare inte trott. Hur som helst så ligger många sådana ute för mycket pengar. Jag har nu uppdaterat annonstexten med att tavlan med största sannolikhet är ommålad. Får se om någon nappar eller ej. I annat fall drar jag tillbaks den.
Tack alla för ert engagemang. :)

Klart att det är bra att det kommer upp till diskussion. Den samlade erfarenheten här på KS är ju enorm. Då är i sådant fall majoriteten Big rose-klockor med svart tavla re-dials vilket jag tidigare inte trott. Hur som helst så ligger många sådana ute för mycket pengar. Jag har nu uppdaterat annonstexten med att tavlan med största sannolikhet är ommålad. Får se om någon nappar eller ej. I annat fall drar jag tillbaks den.
Tack alla för ert engagemang. :)
Snyggt! Och ledsen för att vara the bringer of bad news (iaf för oss supernördar) :D

När man börjar läsa/titta runt på det här Internet om ommålade tavlor så verkar det vara en hel djungel/vetenskap/tyckande/tänkande/gissande i olika forum.
Sen verkar det som kunskapen här på KS är ganska bra/hög i jmf.
En del tavlor är ju rätt lätt att se att dom är ommålade, och en del krävs det att man vet vad man letar och har sett många tavlor.

0A42A3A8-4D84-4542-84CD-28EFA99C4822.png

Den här tavlan ser inte helt korrekt ut. Dels saknas det lilla plustecknet mellan Date och Day och dels känns även Rotor och Self-Winding lite avvikande sett till textstorlek. Lumen på visarna ser väldigt kladdig ut också.

Eller vad tycker du @thomastheswede ?

Det finns två 7017 hos samma stora handlare som båda har samma avvikelser på tavlan.

https://www.chrono24.se/tudor/mens-...gry--id14667497.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

https://www.chrono24.se/tudor/mens-...120--id14591612.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

Den här tavlan ser inte helt korrekt ut. Dels saknas det lilla plustecknet mellan Date och Day och dels känns även Rotor och Self-Winding lite avvikande sett till textstorlek. Lumen på visarna ser väldigt kladdig ut också.

Det finns två 7017 hos samma stora handlare som båda har samma avvikelser på tavlan.

https://www.chrono24.se/tudor/mens-...gry--id14667497.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK

https://www.chrono24.se/tudor/mens-...120--id14591612.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
Ser mycket märklig ut, tror dessutom att det är samma klocka i bägge annonserna. Jämför lume-gegget på timvisaren.

Nu verkar den dessutom vara utlagd i en tredje annons med samma serienummer på både boett och verk:
https://www.chrono24.se/tudor/mens-...blu--id14688157.htm?SETLANG=en_SE&SETCURR=SEK
Jag har anmält till Chrono24!

Tillbaka
Topp