• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Kan ev. sett ut så här en gång i tiden:
grlao31m.jpg

Jovisst, det kan jag köpa:) Och självfallet hör inte falska klockor hemma här (eller någon annanstans). Jag hade bara inte anat att så kunde vara fallet och fotona på den indiska kopian tyckte jag diffade.... men men.... jag hade tydligen fel. Den får bli kuriosa bland mina klockor (även om kuma-kun slutligen skulle döma den som en äkta kinesisk citizen, vilket jag väl knappast tror:)) Nåväl, allt gott
Jag tror fortfarande verk och tavla kommer från Citizen. Bristen på applicerad ram runt datumfönstret tycker inte jag är en varningssignal. Av mina Citizendykare med mekaniskt datum hade en en ram som föreföll präglad, på en likadan vit "lefty" som du har haft. Övriga två hade ingen ram alls. Verket är nog inget som hör hemma på K&S heller. Ofta i sådana här indiska hopplock är verket i väldigt dåligt skick. De fuskservar dem med den minsta möjliga ansträngning för att få dem att gå så länge att det inte blir reklamation på ebay. Ett exempel på nivån är en jag såg som någon plockat isär och postat bilder av. De hade ersatt fjädern som höll en motsten under tavlan med en bit papp och lim.

Jag
Eftersom du kan Citizen får jag naturligtvis tro på dig, men jag har inte känt till något av detta. Inte ens tänkt tanken att det skulle kunna vara något annat än en riktigt klocka, och visste inte ens att det tillverkas kopior i Indien förrän idag. Jag tar såklart tillbaka klockan. I en sms-konversation som jag inte tänkte på hade jag förresten kvar ett foto på baksidan, men antar att det inte förändrar din bedömning. Tack för din upplysning. Vh
CE7F8E64-475F-40DD-8A6B-3DA24BCF9559.jpeg

Du får ursäkta om jag låter lite hård .
Det finns folk som har satt i system att köpa fulur för småslantar på e-bay och liknande
för att sedan sälja via andra kanaler för 20 ggr värdet.
Väldigt tröttsamt att se.

Om du googlar vad som står på boettlocket hittar du andra som har samma serienummer.
Så klockan är nog inte gjord av Citizen.

Jag

Det finns folk som har satt i system att köpa fulur för småslantar på e-bay och liknande

Om du googlar vad som står på boettlocket hittar du andra som har samma serienummer.

Man lär sig så länge man lever:) Om jag känt till att det tillverkas falska Citizen i Indien hade jag inte köpt den från första början... Nu får den som sagt var sorteras under kuriosa, eller helt helt hamna i papperskorgen! Tack för info:) Vh

Man lär sig så länge man lever:) Om jag känt till att det tillverkas falska Citizen i Indien hade jag inte köpt den från första början... Nu får den som sagt var sorteras under kuriosa, eller helt helt hamna i papperskorgen! Tack för info:) Vh

Det tillverkas fejk av precis allt från dom enklaste Casiorna till vintage Seiko.
Det är faktiskt nog bättre avans att sälja fejk av billigare klockor för många vet inte om att det finns och kan ta samma pris som riktiga.
Alla vet ju om att det fejkas Rolex så dom måste tillverkarna sälja som fejk.
För ett par veckor se såg jag en fejk Grand Seiko av första generationen.
Någon hade tagit sig tid att fräsa ner bryggor på ett enklare Seikoverk och gravera om till Grand Seiko.
Man behövde lupp och ett äkta verk att jämnföra med för att se skillnaderna.

Det tillverkas fejk av precis allt från dom enklaste Casiorna till vintage Seiko.
Det är faktiskt nog bättre avans att sälja fejk av billigare klockor för många vet inte om att det finns och kan ta samma pris som riktiga.
Alla vet ju om att det fejkas Rolex så dom måste tillverkarna sälja som fejk.
För ett par veckor se såg jag en fejk Grand Seiko av första generationen.
Någon hade tagit sig tid att fräsa ner bryggor på ett enklare Seikoverk och gravera om till Grand Seiko.
Man behövde lupp och ett äkta verk att jämnföra med för att se skillnaderna.

Detta är väldigt nyttig info för en nybörjare (inom klockor som hobby) som mig. Jag kommer garanterat att vara mer på min vakt framöver, även avseende enklare fabrikat! Detta även om jag varken nu eller tidigare skulle få för mig att beställa en klocka från typ Indien - riktigt så naiv har jag nog aldrig varit:)

Jag

Jag noterade att de två Indien-citizen jag klickade på hade samma serienummer som denna. Av nyfikenhet, har citizen tillverkat den här sortens klocka i fulmetall? Eller är det en uppenbar indikator?

Kan passa på att dela den här Tudor Rangern här som jag också postade i tråden för allmän hjälp.
https://www.tradera.com/item/190123/388519862/tudor-oysterdate-ranger-70-tal

Tudor Ranger modell med röd Ranger text som vad det verkar är ökänd i Tudorkretsar.
https://klocksnack.se/threads/tråden-för-allmän-hjälp-inför-ditt-vintageköp.73598/page-92#post-3230702

343257860_6d724819-36a4-4980-bf70-a2015fbc0d29.jpg
Inte många rätt på den. Även svärdformad minutvisare som smalnar av mot visarcentrum är fel - den ska vara jämnbred - om jag inte minns helt knasigt från när jag läste på om dessa för ett par år sedan.

Jag gjorde det men jag har gjort det så många gånger utan resultat att det känns på gränsen till helt meningslöst. Det känns som Tradera låter klockkategorin vara någon form av vilda västern...
Jag har också anmält den. Förra gången jag gjorde det så fick jag ett mejl från deras kundsupport som ifrågasatte hur jag visste att den var fejk. Den gången var det en Tissot som såg riktigt för jävlig ut och uppenbarligen inhandlar från Wish för typ 50 spänn. Känns kul.

Jag har också anmält den. Förra gången jag gjorde det så fick jag ett mejl från deras kundsupport som ifrågasatte hur jag visste att den var fejk. Den gången var det en Tissot som såg riktigt för jävlig ut och uppenbarligen inhandlar från Wish för typ 50 spänn. Känns kul.
Intressant, jag har anmält över hundra stycken och aldrig fått någon reaktion.

Alltid när jag anmäler någonting tycker jag att det försvinner i hyggligt rask takt.
Brukar vara ganska noga redan i anmälan. Skriva varför den är fel och ge exempel på vad de googlar för att hitta referenser på hur den aktuella klockan egentligen bör se ut.

Jag orkar oftast inte, men även när jag gett en utförlig beskrivning av vad som är fel har det inte hjälpt. Det känns som att jag skulle behöva producera en pekbok för förståndshandikappade barn för att budskapet skulle förstås.

Tillbaka
Topp