• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad är det som känns tveksamt. Letar efter en 40-talare som inte är Omega eller Rolex så det är därför jag frågar.
Piaget har alltid varit en premiumtillverkare (jämför med ex Patek Philippe om än inte lika framgångsrik eller prestige). Jag är dock tveksam till att de någonsin släppt en pläterad klocka. Boettlocket ser väldigt generiskt ut och nämner inte Piaget. Tavlan är fläckfri och med största sannolikhet ommålad. Loggan ser för modern ut för klockan. På uppenbara kopior har förfalskare ofta även graverat in namnet i verket för att verka övertygande (vet ej om detta är fallet här).
Vidare är ”äkthetsintyget” en uppenbar uppdiktning. Ser ut att vara skriven på närmaste PC med gammal bläckstråleskrivare. Inga stämplar, hänvisas inte till något serienummer (kan gälla vilken klocka som helst?) och den som intygar signerar med förnamn bara? Jag tror inte det. Nej, jag tror inte på denna klocka.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Piaget har alltid varit en premiumtillverkare (jämför med ex Patek Philippe om än inte lika framgångsrik eller prestige). Jag är dock tveksam till att de någonsin släppt en pläterad klocka. Boettlocket ser väldigt generiskt ut och nämner inte Piaget. Tavlan är fläckfri och med största sannolikhet ommålad. Loggan ser för modern ut för klockan. På uppenbara kopior har förfalskare ofta även graverat in namnet i verket för att verka övertygande (vet ej om detta är fallet här).
Vidare är ”äkthetsintyget” en uppenbar uppdiktning. Ser ut att vara skriven på närmaste PC med gammal bläckstråleskrivare. Inga stämplar, hänvisas inte till något serienummer (kan gälla vilken klocka som helst?) och den som intygar signerar med förnamn bara? Jag tror inte det. Nej, jag tror inte på denna klocka.

tack för svar. Det är en jungel när man inte har koll själv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Piaget har alltid varit en premiumtillverkare (jämför med ex Patek Philippe om än inte lika framgångsrik eller prestige). Jag är dock tveksam till att de någonsin släppt en pläterad klocka. Boettlocket ser väldigt generiskt ut och nämner inte Piaget. Tavlan är fläckfri och med största sannolikhet ommålad. Loggan ser för modern ut för klockan. På uppenbara kopior har förfalskare ofta även graverat in namnet i verket för att verka övertygande (vet ej om detta är fallet här).
Vidare är ”äkthetsintyget” en uppenbar uppdiktning. Ser ut att vara skriven på närmaste PC med gammal bläckstråleskrivare. Inga stämplar, hänvisas inte till något serienummer (kan gälla vilken klocka som helst?) och den som intygar signerar med förnamn bara? Jag tror inte det. Nej, jag tror inte på denna klocka.
De har väl sålt enkla ur också?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tror det, får väl ge sig ut på googles.
Ska bli spännande att höra, alltid kul att lära sig mer. Du tänker inte på Breguet och ”deras” billiga sjuttiotalare när märket såldes (och misshandlades)?
https://www.hodinkee.com/articles/two-identical-breguet-watches-chaumet-era
https://www.hodinkee.com/articles/two-identical-breguet-watches-chaumet-era
E130BD1A-41BB-4ABD-8E0D-3B068FB0517A.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stål kan vara premium med, speciellt när det var nytt (rostfritt) på fyrtiotalet. Se bara på Patek. Men fulmetall och pläterat?
Standardverk i stålboetter är inte direkt premium. Belagda boetter är jag lite tveksam till, men ser det som möjligt. Har varit förvirrad själv. Så håller med dig i sak, bara inte lika övertygad som du är.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Standardverk i stålboetter är inte direkt premium. Belagda boetter är jag lite tveksam till, men ser det som möjligt. Har varit förvirrad själv. Så håller med dig i sak, bara inte lika övertygad som du är.
Ja standardverk låter inte som det Piaget Piaget jag känner. Fina verken har ju varit något av Piagets kännetecken. Vad talar vi för standardverk, Felsa?
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Piaget har alltid varit en premiumtillverkare (jämför med ex Patek Philippe om än inte lika framgångsrik eller prestige). Jag är dock tveksam till att de någonsin släppt en pläterad klocka. Boettlocket ser väldigt generiskt ut och nämner inte Piaget. Tavlan är fläckfri och med största sannolikhet ommålad. Loggan ser för modern ut för klockan. På uppenbara kopior har förfalskare ofta även graverat in namnet i verket för att verka övertygande (vet ej om detta är fallet här).
Vidare är ”äkthetsintyget” en uppenbar uppdiktning. Ser ut att vara skriven på närmaste PC med gammal bläckstråleskrivare. Inga stämplar, hänvisas inte till något serienummer (kan gälla vilken klocka som helst?) och den som intygar signerar med förnamn bara? Jag tror inte det. Nej, jag tror inte på denna klocka.

Jag håller med dig. Omärkt baklock på både ut- och insidan känns inte som Piaget. Sen att de inte började med referensnummer förens på 70-talet är rent nonsens. Pläterade boetter har jag inte sett från Piaget tidigare, men det är ingen garanti att det inte förekommer. Jag skulle definitivt avstå den klockan, för stor osäkerhet.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Övre vänstra från detta håll sett. Tänkte bjuda själv på den men nu på eftermiddagen upptäckte jag att bandet på klockan var beskuret lite men bara på ena bandet. Man ser ju ganska tydligt att det inte är rakt om man tittar efter det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Övre vänstra från detta håll sett. Tänkte bjuda själv på den men nu på eftermiddagen upptäckte jag att bandet på klockan var beskuret lite men bara på ena bandet. Man ser ju ganska tydligt att det inte är rakt om man tittar efter det.
Håller inte alls med, bandet är ju uppenbart för brett på båda sidor. Något bandhorn kan vara lite böjt, men inget jag kan avgöra på dessa bilder.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Jag kan naturligtvis ha fel och auktionen har gått ut men jag ser ju var bandet är skavt och jag tycker nog att det ser krokigt ut underifrån.
9300F0A8-30B7-47E0-B965-D1F55FD21959.png
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Svårt... det fanns sådana. Men den skulle då vara över 40 år, kanske närmare 50 år gammal, och äkta i originalskick är följaktligen dyra. Det har tydligen dykt upp rätt många på ebay m.fl. ställen på sistone (och alla är "super rare", vilket de ju tydligen inte är då). Enligt en tråd på watchuseek.com (https://forums.watchuseek.com/f21/seiko-vintage-7005-8140-iranian-army-5104395.html) lutar åt att det är kopior som cirkulerar, ev. original som försetts med nya tavlor m.m (dvs halvfejk :) )...
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Svårt... det fanns sådana. Men den skulle då vara över 40 år, kanske närmare 50 år gammal, och äkta i originalskick är följaktligen dyra. Det har tydligen dykt upp rätt många på ebay m.fl. ställen på sistone (och alla är "super rare", vilket de ju tydligen inte är då). Enligt en tråd på watchuseek.com (https://forums.watchuseek.com/f21/seiko-vintage-7005-8140-iranian-army-5104395.html) lutar åt att det är kopior som cirkulerar, ev. original som försetts med nya tavlor m.m (dvs halvfejk :) )...
Har aldrig snöat in på modellen ordentligt men har sett nån med "kompletterad" tavla i en äkta Seiko förut. Den här är den första jag ser som ser ut som man har skickat en klocka till Kina och bett dem kopiera den efter bästa förmåga.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
@Mazdak har väl haft ett par stycken och kan säkert avgöra.
Jag är ingen expert på modellen. Men dessa tillverkades i början av 70-talet. Som någon nämnde så ser ju inte denna ut att vara 50 år gammal. Just den här säljaren är också lite mysko. Hen har lagt ut samma modell på blocket, tradera och Chrono24 i omgångar. Och varje gång jag velat träffa personen för att se på klockan har de sagt att de vill sälja klockan anonymt online.
 
Topp