• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Fadershan

Patek
Ommålad samt fel visare. Säljare informerad så den bör uppdateras med denna info inom kort.

Här kommer länken:
https://www.tradera.com/item/406072860

Är jag ensam om att tro att den inte kommer uppdateras?

Allt är fel på denna klocka och jag har informerat om att det bör upplysas. Det här är hans svar och ifall jag hade varit er hade han hamnat på er shitlist oxå.
Screenshot_20200702-085847__01.jpg
 

Fadershan

Patek
Jag är väldigt ny i klockvärlden, har du något tips på vad jag kan tänka på/titta på nästa gång?
Ja och hittar du någon DS är det bara att hojta så kan jag ge min åsikt om den..har lite snöat in på dem :) generellt gäller ju rätt delar till rätt modell/uförande, en skarp boett med mkt material kvar och en trevlig tavla. Det är faktiskt en hel del ommålade ds-tavlor i omlopp och de flesta skulle jag påstå komma från Spanien. Boett e extra viktigt på DS tkr jag då den är så karaktäristisk och bra :)
 

MINELLI

Omega
Ja och hittar du någon DS är det bara att hojta så kan jag ge min åsikt om den..har lite snöat in på dem :) generellt gäller ju rätt delar till rätt modell/uförande, en skarp boett med mkt material kvar och en trevlig tavla. Det är faktiskt en hel del ommålade ds-tavlor i omlopp och de flesta skulle jag påstå komma från Spanien. Boett e extra viktigt på DS tkr jag då den är så karaktäristisk och bra :)

Tackar för hjälpen. Kanske slänger iväg ett pm i framtiden!
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Om man tittar på huvud 6:an så är den stängd medan dom andra 6 orna verkar vara öppna, kan ju iofs vart så original men när samma sorts siffra är olika brukar det kunna tyda på ommålad/renoverad tavla.
Är även lite olika 4 or om man kollar runt huvud åttan, plattare/bredare än andra 4 or
 
Senast ändrad:

Espskar

Omega
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror precis som du, tänkte precis också lagt ut att den ser skum ut. Kanske bara ommålad och nya visare?
Du får gärna utveckla, jag är ny i game:t och är intresserad och vill lära mig :bookworm:
Tror inte den är helt ommålad. Jag gissar att tavlan kommer från någon annan klocka och att den fått ny text. Det första jag reagerade på var kombinationen tavla som ser ut att ha haft lysmassa och visare som inte haft det. Det i sig behöver ju inte betyda att det är helfejk eller något totalt frankenbygge med delar från en massa olika håll. Det förekom ju att man bara radiumsanerade klockorna när lysmassan blev spröd och började smula. Om kunden inte ville betala för ny lysmassa på tavlan, ett jobb som tar en stund att utföra, hände det nog att urmakaren tvättade rent tavlan och valde ett par visare som inte heller hade lysmassa för att matcha. Men det är ju något som får mig att leta vidare efter fler avvikelser. Jag är relativt okunnig v g Rolex i allmänhet och de här årgångarna i synnerhet, så jag googlade referensen. Exemplaren av samma ref jag hittat som sålts av handlare jag uppfattar som åtminstone någorlunda seriösa har en boett som uppges vara i helstål och vara märkt Staybrite, och utöver det har en aning annorlunda proportioner. Vad gäller visare och verk är jag för okunnig för att för att ens gissa om det kommer från en Rolex men jag har fått intrycket att det förekommer rätt många Valjoux 22 som fått Rolexgravyr eller en donerad brygga och sedan använts för att bygga en fejkklocka. Det är ett ganska vanligt verk. Pajassäljare när klockan var på Tradera bidrar inte till att minska min misstänksamhet heller. Så tänker jag iallafall, även om det inte skulle förvåna mig om någon som snöat in ordentligt på gamla Rolexkronografer skulle ha invändningar mot mina funderingar.


Om man tittar på huvud 6:an så är den stängd medan dom andra 6 orna verkar vara öppna, kan ju iofs vart så original men när samma sorts siffra är olika brukar det kunna tyda på ommålad/renoverad tavla.
Är även lite olika 4 or om man kollar runt huvud åttan, plattare/bredare än andra 4 or
Det där är i sig inte någon särskilt tillförlitlig indikation på ommålning, men absolut något värt att titta efter tycker jag. Jag har sett flera kronograftavlor som är uppenbart orörda där det förekommer flera typsnitt på siffrorna. Min enda kronograf till exempel har en Singertavla med flera typsnitt. Det är uppenbart att taveltillverkarna kombinerade klichéer eller original för att göra kronograftavlor med olika subtavlor och skalor. ibland matchar inte typsnitten.

Har varit på Tradera ett par vändor. Såldes den 7 juli för 75 000:-. Bara en budgivare.

https://www.tradera.com/item/190120/406779205/extrem-sallsynt-unik-rolex-chronograph
Tror den kostade 250 000 kr när jag såg den på Tradera. Går det så går det... :)

Om man tittar på köphistoriken på Traderaköparen så blir man ju lite konfunderad.... det är bara klädinköp för småpengar och så då helt plötsligt en vintage Rolex för 75.000:- o_O
En gissning som ligger nära till hands är väl att det är en fejkaffär för att förse den med en prishistorik inför Kolonns auktion. Tror det kostar 300 kr i provision till Tradera om man låter en kompis bjuda och låtsas som affären blivit av. Ska jag spekulera ytterligare är väl priset satt för att kompensera för ebayniten.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Om du avser "messing" skulle jag kalla det för en ålderdomlig stavning snarare än en felaktig. Menar du något annat så missade jag det.
Vad intygas egentligen ?
"Härmed intygas att ett ur av märket ROLEX med referensnummer 2705 samt boettnummer 2739452 boetten är tillverkat i förnicklad messing och bakboetten är i stål" - konstig meningsuppbyggnad. Och som sagt vad intygas ? "Originalcertifikat är ej uppvisat" står det också. :banghead:
Max säljprovision på Tradera är faktiskt bara 200:- så det är nog som du säger, ett billigt sätt att få en köphistorik på objektet.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Vad intygas egentligen ?
"Härmed intygas att ett ur av märket ROLEX med referensnummer 2705 samt boettnummer 2739452 boetten är tillverkat i förnicklad messing och bakboetten är i stål" - konstig meningsuppbyggnad. Och som sagt vad intygas ? "Originalcertifikat är ej uppvisat" står det också. :banghead:
Max säljprovision på Tradera är faktiskt bara 200:- så det är nog som du säger, ett billigt sätt att få en köphistorik på objektet.
Jo, det är väl oklart vad som intygas. Vet inte hur Intygen från Rob E brukar se ut. Det känns lite mysko men om det är förfalskat så vore det väl enklare att skriva vad man vill förmedla och inte behöva censurera bilden genom att placera ut klocka och pouch över vad det nu står under dem. Fan vet... Hoppas vi får klarhet vad gäller intyget. Om det går att få Rob Engstöm att utfärda intyg på tveksamma klockor är det intressant i sig tycker jag.
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Jag tror inte att det här är en Rolex. Trist att det är Kolonn som säljer för jag har aldrig fått dåliga vibbar av dem förut.
https://auctionet.com/sv/1406129-ro...nicklad-massing-stal-omkring-1930-talets-slut
hd_item_1406129_20618fad1c.jpg
hd_item_1406129_ab1b1e8f93.jpg
hd_item_1406129_34f4ae2f80.jpg
hd_item_1406129_2f4150525c.jpg
hd_item_1406129_b90b7101f5.jpg
hd_item_1406129_8c2da9fdd3.jpg
hd_item_1406129_70e8bc9ca8.jpg
hd_item_1406129_a27a486b35.jpg
hd_item_1406129_4f56592067.jpg
hd_item_1406129_c86b2d87e1.jpg
o5WoOaD.png
"Rolex" på bryggan.... har man täljt in det med kniv ? Alldeles för grovt och inte ens i linje med bryggan själv. Jämför man med ref 2508 (som borde vara tillverkad tidigare) så har den tidigare en mycket högre finish på verket, "Rolex Geneve 17 rubis" står snyggt o fint på samma yta som "ROLEX är inhugget i ovan nämnda.
Vart har förresten märkningen på verket tagit vägen ? Konstig boett för övrigt....
Rolex 2508:
Skärmavbild 2020-07-21 kl. 22.41.58.png
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
"Rolex" på bryggan.... har man täljt in det med kniv ? Alldeles för grovt och inte ens i linje med bryggan själv. Jämför man med ref 2508 (som borde vara tillverkad tidigare) så har den tidigare en mycket högre finish på verket, "Rolex Geneve 17 rubis" står snyggt o fint på samma yta som "ROLEX är inhugget i ovan nämnda.
Vart har förresten märkningen på verket tagit vägen ? Konstig boett för övrigt....
Rolex 2508:
Skärmavbild 2020-07-21 kl. 22.41.58.png
Vågar inte säga något särskilt bestämt om bryggan. Jag kan för lite. Tycker inte gravyren på någon av dem ser särskilt felfri ut. Såg ytterligare ett par som liknade den det bara står "ROLEX" på när jag letade men det kan väl vara fejk från samma verkstad gissar jag.

Det slår mig förresten att äkthetsintyget saknas i Kolonns beskrivning. Det kanske är ett tecken på att det inte var riktigt okej.
 

feffe79

Cartier
Om du avser "messing" skulle jag kalla det för en ålderdomlig stavning snarare än en felaktig. Menar du något annat så missade jag det.
Dels det men även är meningsuppbyggnaden knasig. ”Intygas att”, intygas vad? En punkt efter boettnummer har fallit bort också. Jag personligen hade nog inte litat fullt ut på det intyget när det ser ut sådär. Inte hade jag lämnat ut det sådär heller om jag var värderingsman. Känns ganska oproffsigt. Är ju framtaget på någon form av ordbehandlare så det borde funnits någon sorts rättstavning. Är jag för petig? Det bäddar för tvivelaktigheter som vi ser nu. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Såg den och var på väg in hit för att höra mig för. Den kändes inte något vidare efter snabb koll. Men då är det redan avklarat! :)
Är verkligen ingen expert på dessa och granskade inte vidare efter jag sett att det var fel boett och inte rätt tavla för referensen som anges. Vill inte utesluta att innehållet är Heuer men från 1589. Men reservationspriset lär ju vara högre än delarna är värda i så fall.
 

deddas

Rolex
Är verkligen ingen expert på dessa och granskade inte vidare efter jag sett att det var fel boett och inte rätt tavla för referensen som anges. Vill inte utesluta att innehållet är Heuer men från 1589. Men reservationspriset lär ju vara högre än delarna är värda i så fall.
Verket var väl helt omärkt också?
 
Topp