• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

acue

Cartier
Kineserna var på schweiziskt humör när den här blev till 💁

0F047B64-6F47-4391-844A-F7D5C56D6A1C.jpeg


 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Den här klockan känns inte helt hundra så jag ville bara flagga den....
Saker jag reagerar på är:
  • Avsaknad av tim-markörer
  • Felaktig bakboett utan graveringar eller ref
  • Utbytta visare
  • Färgen på tavlan

455532891_2f4095bf-a9e5-449f-95ff-91e231a75f75.jpg



 

OddD

Panerai
2-Faktor
Den här klockan känns inte helt hundra så jag ville bara flagga den....
Saker jag reagerar på är:
  • Avsaknad av tim-markörer
  • Felaktig bakboett utan graveringar eller ref
  • Utbytta visare
  • Färgen på tavlan

455532891_2f4095bf-a9e5-449f-95ff-91e231a75f75.jpg





Det stod i annonsen att urtavlan fixats till, vad nu det betyder.
Allt ifrån avdammad, bättrad till ommålat i ny färg?

Sen håller säljaren till i Hong Kong (?) och känns som han har många skumma klockor om man kollar som hastigast.

Gillar att du listar vad du upplever känns fel och inte bara skriver att den är fulur, ger oss andra ökad kunskap vad vi ska se upp med. Så tack för det.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Det stod i annonsen att urtavlan fixats till, vad nu det betyder.
Allt ifrån avdammad, bättrad till ommålat i ny färg?

Sen håller säljaren till i Hong Kong (?) och känns som han har många skumma klockor om man kollar som hastigast.

Gillar att du listar vad du upplever känns fel och inte bara skriver att den är fulur, ger oss andra ökad kunskap vad vi ska se upp med. Så tack för det.
Tack för trevlig återkoppling, broder!🤗

När jag själv läser såna här varningar så är det inte alltid det är så uppenbart vad som är fel eller om det är korrekt så jag valde att skriva som jag gjorde! 🙏🏻

Har inget intresse i klockan men vet att Enicar har en hajp världen över men det finns rena franken- och fulur även bland detta relativt sätt mindre kända märke.

Tavlan är felmålad som sagt och inga bilder på verket.
Ursprungligen kan det mycket väl vara en korrekt klocka med rätt boett, tavla och verk men då ska man veta det och priset vara där efter….
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ser inte riktigt bra ut.




65DB6DD7-2A2C-46FD-B80D-978B22B9A530.png
Säljaren, Finn Griberg, är upplyst om att den är fejk men tar inte ner den. Han orkade blockera mig på Instagram iallafall så han verkar ju ha tillgång till Internet så han skulle kunna plocka ner annonsen.
Screenshot_20211127-203611.png
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Kikat runt lite för ref.bilder och inser att denna ser inte helt korrekt ut, väl?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Yes, jämför med klockor från 38mm och uppåt. Fulurstråden vart fel, inser jag nu. 🙂
Jag ser inget fel på Traderaklockan. Klockan är som sagt ett damur med diamanter och med visare utan lysmassa (därav att inget Tritium, varken visare eller index. Därav inget T varken till höger eller vänster om ‘Swiss’).
Säljaren jämför (kanske lite felaktigt) med vad modellen kostar idag.
Herr grundmodellen som kom 1975 var 35mm och endast med kvartsverk (GPs nyutvecklade)

https://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-–-samt-en-pionjär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Jag ser inget fel på Traderaklockan. Klockan är som sagt ett damur med diamanter och med visare utan lysmassa (därav att inget Tritium, varken visare eller index. Därav inget T varken till höger eller vänster om ‘Swiss’).
Säljaren jämför (kanske lite felaktigt) med vad modellen kostar idag.
Herr grundmodellen som kom 1975 var 35mm och endast med kvartsverk (GPs nyutvecklade)
https://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-–-samt-en-pionjär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/
Tack för info. 🙂👍
 

Utvisaren

Patek
UPPFÖLJNING på detta gamla inlägg.

Denna Loislane38 på Tradera blev alltså dömd i Tingsrätten (offentlig handling) att betala tillbaka pengarna och så vidare. Detta sker inte, varför det hela skickas vidare till Kronofogden och nu har fogden låst alla hennes konton och tar allt som överstiger existensminimum tills skulden är betald. Kan tilläggas att skulden ökat med ca 3500-4000 kr iom att det fick gå via tingsrätten och sedan till fogden.
Man undrar stilla vad det är som gör att folk inte vill göra rätt för sig direkt, när det som här var uppenbart fel i objektsbeskrivning. Oavsett är det tråkigt att det skall behöva gå den här vägen, och att personen skall bli skyldig så mycket mer pengar än vad det från början rörde sig om. Men men. Som man bäddar får man faktiskt ligga.

Lärdomen här är ju att det går alldeles utmärkt att stämma folk om objektsbeskrivningen avviker på ett sätt som hade inverkat på om du köpt eller avstått från att köpa klockan.

Allt gott!
Uppföljning på uppföljningen.

Döm av min förvåning när det häromdagen dök upp ett protokoll från Göta Hovrätt...

Denna Loislane38 på tradera har alltså försökt ta ärendet till Hovrätten. Hon yrkade Återställande av försutten tid, då hon menade att hon varit sjuk och därför haft förhinder till Tingsrätten. Domstolen hade enligt protokollet lyssnat till hennes version, och konstaterat att hon inte kunde styrka sin sak. Vad det betyder är att personen hävdat att hon varit så sjuk och inte kunnat göra sitt yttersta inför Tingsrätten, men har samtidigt inget som helst sjukintyg eller annat som stödjer detta. Varför man ens försöker yrka på Återställande av försutten tid om man inte ens har ett sjukintyg att komma med, det övergår mitt förstånd.

Annan kuriositet är ju att klockan ännu är i min besittning. Jag har sänt rek till denna Loislane38, men hon hämtade inte ut försändelsen. Kronofogden menar att jag gjort vad som krävs och bara skall spara försändelsen som bevis. Men vet aldrig vad folk hittar på, som de sa.

Allt gott!
 

Salesmayne

Panerai
Uppföljning på uppföljningen.

Döm av min förvåning när det häromdagen dök upp ett protokoll från Göta Hovrätt...

Denna Loislane38 på tradera har alltså försökt ta ärendet till Hovrätten. Hon yrkade Återställande av försutten tid, då hon menade att hon varit sjuk och därför haft förhinder till Tingsrätten. Domstolen hade enligt protokollet lyssnat till hennes version, och konstaterat att hon inte kunde styrka sin sak. Vad det betyder är att personen hävdat att hon varit så sjuk och inte kunnat göra sitt yttersta inför Tingsrätten, men har samtidigt inget som helst sjukintyg eller annat som stödjer detta. Varför man ens försöker yrka på Återställande av försutten tid om man inte ens har ett sjukintyg att komma med, det övergår mitt förstånd.

Annan kuriositet är ju att klockan ännu är i min besittning. Jag har sänt rek till denna Loislane38, men hon hämtade inte ut försändelsen. Kronofogden menar att jag gjort vad som krävs och bara skall spara försändelsen som bevis. Men vet aldrig vad folk hittar på, som de sa.

Allt gott!

Vad köpte du av denna Loislane då? Jag känner igen användarnamnet iaf!
 

138

Breitling
Denna kan väl inte vara riktig? Sifforna på bezeln känns off.
 

Bilagor

  • 1F684C31-4A50-44A7-A904-D56AEDB61C6F.png
    1F684C31-4A50-44A7-A904-D56AEDB61C6F.png
    99 KB · Visningar: 30

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Detta var kreativt. Denna stämmer inte på något sätt med en Yacht Club. Första YC hade smäckrare C-case medan YC II kantigare med integrerad länk mer Gerald Genta inspirerad. Tavlan och visarna är inte heller YC. Men snyggt gjort och i guld dessutom. I boettlocket står referens 814 som är en annan IWC modell men tvivlar på att visare och tavla hör till den. Synda att sabba en fin IWC. En riktig Franken så att säga.


ED461540-C628-4AE6-9A12-1AA88A60EFBA.png
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Fantastisk tråd. Vågar knappt läsa, jag älskar ju vintageur! 😥 Men det är väl som det heter, buy the seller, not the watch.
👍
När det gäller vintage skulle jag snarare säga läs på och var din egen expert eller fråga någon kunnig (tex i fråga-trådarna här om du är osäker). Om du sen vill köpa, då, buy the seller. Eller köp av erkända samlare.
 
👍
När det gäller vintage skulle jag snarare säga läs på och var din egen expert eller fråga någon kunnig (tex i fråga-trådarna här om du är osäker). Om du sen vill köpa, då, buy the seller. Eller köp av erkända samlare.
Som grönis har jag ingen chans att avslöja äkthet så jag håller mig i prisklasser där det spelar mindre roll. Gillar jag utseendet köper jag och räknar med frankenur etc. Dyrare köp kommer jag göra här på klocksnack.
 

Det finns visst inga gränser. Priset, skicket och urverket. Säljaren har fler liknande objekt utlagda. Även kronan tycks annorlunda än vad liknande kopior (eller vad det nu är) brukar ha.
 

acue

Cartier

Det finns visst inga gränser. Priset, skicket och urverket. Säljaren har fler liknande objekt utlagda. Även kronan tycks annorlunda än vad liknande kopior (eller vad det nu är) brukar ha.
Haha tex en viss Longines som florerat här på KS tidigare 😊
 
Topp