• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

PJW

Audemars
2-Faktor
Nästa: är det verkligen originalvisare på denna? Bilder från annons som menar så.
Omega SM2.JPG

SM.JPG
'
Omega SM.JPG
 

Psykel

Patek
Vill inte vara tyken men har ni tittat på bilden? Jämför med en äkta ser ni snabbt att allt är fel. Träna era kritiska ögon.
Jag ser sliten färg i indexen runt ringen, slitet guld... Ska det vara solitt och inte plätterat? Mer än så kan inte jag se är fel med den. Än en gång, så tvivlar jag inte på att den ska vara fejk. Jag vet bara inte vad mer jag ska kika på.
Edit: kronan ser inte bra ut heller.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag tycker det är en hyffsat välgjord kopia med tanke på design och proportioner. Tredje generationens Manhattan. Rätt struktur på tavlan, text och logo/stjärna. Rätt stuk på det mesta inkl krona. Gämför med den jag tidigare hade.
IMG_2820.JPG

Visarna ser dock lite för breda ut på Kaplansklockan. Glasringen lite väl sliten text (väl dålig kvalité). Men det som avslöjar i mitt tycke är avskavd krona samt att guldet ser penslat ut på länken. Jämför med denna nedan.
IMG_2821.JPG

Läs mer om modellen; https://klocksnack.se/threads/omega-constellation-manhattan-en-klassiker.49628/

Fyll gärna på @Aurum
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det är en hyffsat välgjord kopia med tanke på design och proportioner. Tredje generationens Manhattan. Rätt struktur på tavlan, text och logo/stjärna. Rätt stuk på det mesta inkl krona. Gämför med den jag tidigare hade.
IMG_2820.JPG

Visarna ser dock lite för breda ut på Kaplansklockan. Glasringen lite väl sliten text (väl dålig kvalité). Men det som avslöjar i mitt tycke är avskavd krona samt att guldet ser penslat ut på länken. Jämför med denna nedan.
IMG_2821.JPG

Läs mer om modellen; https://klocksnack.se/threads/omega-constellation-manhattan-en-klassiker.49628/

Fyll gärna på @Aurum
Bra inlägg. Även jag reagerade på länken. Länkbitar bestående av både guld och stål, utan markant kant, är nog ovanligt.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag tycker det är en hyffsat välgjord kopia med tanke på design och proportioner. Tredje generationens Manhattan. Rätt struktur på tavlan, text och logo/stjärna. Rätt stuk på det mesta inkl krona. Gämför med den jag tidigare hade.
IMG_2820.JPG

Visarna ser dock lite för breda ut på Kaplansklockan. Glasringen lite väl sliten text (väl dålig kvalité). Men det som avslöjar i mitt tycke är avskavd krona samt att guldet ser penslat ut på länken. Jämför med denna nedan.
IMG_2821.JPG

Läs mer om modellen; https://klocksnack.se/threads/omega-constellation-manhattan-en-klassiker.49628/
Fyll gärna på @Aurum

Jag var å kollade på den, länken kändes inte bra... men själva klockan (minus de för korta visarna?) hade lurat mig iallafall?
Nu är det här ju inte Omegas stoltaste period imho, så jag tycker rätt mycket ser ut som skit fast det är original... fast jag vet rätt lite om dessa... ska det inte vara serienummer på baksidan tex?
Kan nån ha bytt visare och länk till aftermarket/fejk? eller hur är ni så säkra på att den är fel? @Aurum

ser inte jättebra ut? fast numren stämmer?
IMG_6694.JPG


IMG_6695.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag var å kollade på den, länken kändes inte bra... men själva klockan (minus de för korta visarna?) hade lurat mig iallafall?
Nu är det här ju inte Omegas stoltaste period imho, så jag tycker rätt mycket ser ut som skit fast det är original... fast jag vet rätt lite om dessa... ska det inte vara serienummer på baksidan tex?
Kan nån ha bytt visare och länk till aftermarket/fejk? eller hur är ni så säkra på att den är fel? @Aurum

ser inte jättebra ut? fast numren stämmer?
IMG_6694.JPG


IMG_6695.JPG
Originalet har hög finish.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag var å kollade på den, länken kändes inte bra... men själva klockan (minus de för korta visarna?) hade lurat mig iallafall?
Nu är det här ju inte Omegas stoltaste period imho, så jag tycker rätt mycket ser ut som skit fast det är original... fast jag vet rätt lite om dessa... ska det inte vara serienummer på baksidan tex?
Kan nån ha bytt visare och länk till aftermarket/fejk? eller hur är ni så säkra på att den är fel? @Aurum

ser inte jättebra ut? fast numren stämmer?
IMG_6694.JPG


IMG_6695.JPG
Spekulant?!
Jo, serienumret står på boettlocket, se min gamla. Känns som hela är fel faktiskt.
IMG_2823.JPG
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Spekulant?!
Jo, serienumret står på boettlocket, se min gamla. Känns som hela är fel faktiskt.
IMG_2823.JPG
nä, tycker de är asfula... ;)
och, ja din caseback är mycket bättre... den på Kaplans kändes "platt", ändå rätt bra fejk dårå... ...men öppnar inte Kaplans ens klockan innan de lägger ut dem, eller är de bara en tom front för "Sefina" i den här auktionen... :confused: stackars köpare...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
nä, tycker de är asfula... ;)
och, ja din caseback är mycket bättre... den på Kaplans kändes "platt", ändå rätt bra fejk dårå... ...men öppnar inte Kaplans ens klockan innan de lägger ut dem, eller är de bara en tom front för "Sefina" i den här auktionen... :confused: stackars köpare...
De öppnar inte Sefinas klockor. Tror det är Sefina som står för granskning och beskrivning men auktionerar ut via Kaplans. Skall dra ett mess till Georgios för att varna och be dem plocka bort klockan.

Edit: Klockan hann precis plockas bort innan auktionen klubbades.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
253123087_95626740-7e1f-49eb-b660-528d6f99a655.jpg



253123087_c4abd595-4d46-4214-8a50-8a4eb9885226.jpg


http://www.tradera.com/item/287321972

Nu vet jag att denna typ av klocka kanske inte hittar sin största kundkrets just på KS, men...
Inte fan kan detta väl vara en kosher Tag Heuer? ...ens från tiden då de såg tämligen tråkiga ut och var av halvdan kvalitet?
Referensen 934.213 stämmer hur som helst väldigt dåligt överens med utseendet på denna.

Ingen lär ju gå back några fantasisummor, men den lär säkert landa på någon tusenlapp. Trist om det är Made in *Insert Asian country here*.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Definitivt! Kolla första S:et i Seamaster. Jämför med @MOL's Seamaster:
img_4377-jpg.558193

Sen är det udda med guldfärgade visare, men silverfärgade detaljer i tavlan.
Det är sant. Men det ska också sägas att de förekom ett par olika fontversioner . Märks lättast på "S" 0ch "r". Så alla som inte ser ut som MOL´s behöver inte vara påhitt. Det förekom exempelvis en font med "neddoppat r" och ett "S" som var något mer rundat men inte lika mycket som den ommålade. Det ska ha förekommit båda på samma modell. En del säger den mer rundade blev vanligare i slutet av produktionen och mest på automatur men det är oklart. Den på den ommålade ser inte ut som nån av de autentiska, bara påminner lite om dem. Sekundtavlans märkning är också helt fel. Fanns inte vad jag vet.

Jaha tvåa igen. Då bekräftar jag det Strindberg säger:)

Kronan ser ut att vara korrekt vad jag kan se.

Och visarna hör som sagt inte ihop med tavlan.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Det är sant. Men det ska också sägas att de förekom ett par olika fontversioner . Märks lättast på "S" 0ch "r". Så alla som inte ser ut som MOL´s behöver inte vara påhitt. Det förekom exempelvis en font med "neddoppat r" och ett "S" som var något mer rundat men inte lika mycket som den ommålade. Det ska ha förekommit båda på samma modell. En del säger den mer rundade blev vanligare i slutet av produktionen och mest på automatur men det är oklart. Den på den ommålade ser inte ut som nån av de autentiska, bara påminner lite om dem. Sekundtavlans märkning är också helt fel. Fanns inte vad jag vet.

Jaha tvåa igen. Då bekräftar jag det Strindberg säger:)

Kronan ser ut att vara korrekt vad jag kan se.
Har dålig koll på Seamasters, så jag tackar och bockar för utbildningen både från dig och @Strindberg.
Vad vi alla kan komma överens om är iallafall att @MOL's Seamaster är riktigt fin! :D
 
  • Like
Reactions: MOL

URsinne

Audemars
2-Faktor
"R" et i Seamaster med släng nedåt har jag själv aldrig sett på manuella, så vet ej om det förekom annat än på automatversionen? Däremot finns mer rundat s med vanliga r.
 
Topp