Jonaz
Guld
Sexårsuppdatering
Idag har det gått ytterligare ett år, ett par paketöppningar och och runt tusen inlägg till sen sist. För exakt två år sedan startade jag den här tråden och det innebär med andra ord att det nu är sex år sedan jag registrerade mig på Klocksnack. Med tre klockor in och tre ut under året kan det vara på plats med en liten uppdatering av vad jag har haft för mig på klockfronten sen sist.
Mina fem första år avslutades med ett spontanköp av en blå Seiko SBDC053, mest för att ha något nytt medans jag röjde ut min nyligen avlidna fars hus i Uppsala. En olycka kommer ju sällan ensammen så dagen innan jag skulle lämna över nycklarna till dom nya ägarna dog min svärmor (RIP). Hon hade mycket god smak i många avseenden men tyvärr inte när det gällde klockor ...:
![]()
Då hon bodde i en sparsamt möblerad lägenhet ett par kilometer från mig var det en betydligt enklare hantering än att tömma min fars hus 27 mil bort. Jag fick med andra ord äntligen lite tid över för att ta tag i den där pensionspresenten jag lovat mig själv i början på året. Hade väl fortfarande ingen klar idé om vad jag ville ha men som vanligt spelade slumpen in. Agerade mellanhand i en affär mellan två KS’are som tog en lite annorlunda vändning. Affären blev inte av men istället blev jag erbjuden en av köparens klockor som jag varit sugen på länge. Den skulle egentligen gått vidare inom familjen men tillfället var fel så jag fick frågan om jag var intresserad. Vettigt pris så i slutet på oktober landade en Grand Seiko “Peacock” (SBGJ227) hos mig:
![]()
Med pensionspresenten fixad fick Seikon lämna då den bara köptes i avvaktan på den riktiga pensionsklockan. Kände mig rätt nöjd nu och hade inga planer på något nytt, men det ändrades under julhelgen. Fick en fråga om jag ville låna en Tudor Black Bay 58 (ref 79030N) ett par veckor. Personen i fråga hade ställt sig i kö i tron att han inte skulle få någon men han fick ett exemplar på länk från första (eller möjligen andra?) batchen som kom till Sverige och då ville han inte backa. Då jag sagt att jag gillade den fick jag prova den en tid medans han funderade på om han skulle behålla den eller inte. Tiden gick och jag fick under våren betydligt mera i återbäring på skatten än vad jag räknat med pga att jag inte tog ut full pension under 2018. Det slutade med att jag fick köpa klockan:
![]()
Nu roterade jag åtta klockor vilket var lite väl många. Jag började nu snarare fundera på vad jag skulle avyttra än vad jag skulle köpa. Hade några kandidater som jag kanske skulle kunna skiljas ifrån, men kunde inte bestämma mig. Sen spelade slumpen och ett par glas Whisky in igen ...
Hade under många år varit sugen på och nära att köpa den vita GMT-varianten av IWC’s Ingenieur. Klart ovanligt klocka så jag blev förvånad när det i slutet på förra året dök upp en till salu på KS. Den var dock svart och jag hade ju redan den vanliga Ingenieuren med svart tavla, så jag gjorde inget åt saken. Fast forward till april i år så sitter jag som vanligt framför KS med ett glas Whisky. Fick ett infall och letade rätt på annonsen från slutet på förra året. Stod inte som avslutad så va fan och man får inget om man inte frågar. Säljaren hade inte varit aktiv på forumet på flera månader så jag förväntade mig inte ett snabbt svar på mitt PM. Ett par timmar senare hade jag dock svaret och klockan fanns kvar. Intresset för klockan hade varit svalt och han hade till slut glömt bort annonsen. Nära nyskick och nyservad till ett vettigt pris så det var inte mycket att fundera på, eller ...? Nja ..., problemet var att vi bodde långt ifrån varandra och säljaren hade noll referenser och kände ingen som kunde gå i god för honom. Få men vettiga inlägg så det kändes i alla fall seriöst. När han dessutom var beredd att mötas halvvägs mellan oss så jag kunde få titta på klockan innan köp kändes det helt rätt så jag betalade och höll tummarna. Helt i onödan, för dagen efter landade min svarta IWC Ingenieur Dual Time hos mig (ref IW324402):
![]()
En av anledningarna till det svala intresset för klockan är storleken, då den mäter 43 x 13,5 mm. Visst, den är stor men inte för stor, i alla fall inte för min handled om ca 18 cm. Det var många som till sin förvåning konstaterade samma sak under GTG’n i Helsingborg i början på månaden. För mig är det här helt enkelt den optimala GMT-klockan, vilket underlättade mitt funderande på vad som skulle avyttras. Nu roterade jag ju nio (!) klockor och var tvungen att göra något åt saken, inte för pengarnas skull men för stressen av att ha för många att välja på. Ibland går det snabbt så inom loppet av en vecka hade jag både köpt en klocka och sålt två.
Den första som åkte ut var min vita Explorer II’a. Hade precis som @Compiss haft en hatkärlek till den ända sen jag köpte den ny för 4,5 år sedan. Ett par PM fram och tillbaka så var den saken klar:
![]()
Nästa som fick gå var Grand Seikon. Som jag sa ovan var den från början tänkt att gå vidare inom säljarens familj och nu passade det bättre, så det var också en mycket smidig affär. En klart trevlig klocka som jag är glad över att jag fick prova under ett halvår, men lite för dressad för min smak tyvärr.
Nere på sju klockor igen och rätt nöjd med dom jag har kvar. Trodde ett tag att den vanliga Ingenieuren skulle bli överflödig när Dual Timen dök upp men så är inte fallet, i alla fall inte för tillfället. Kvar i lådan är alltså fyra IWC ...:
![]()
... och Rolexdubbeln med fattiga kusinen från landet ...:
![]()
... samt fyra som knappt används. Aerospacen är dock min väckarklocka och Scurfan är min trädgårdbeater. Pronton och Alpinan kommer från min fars efterlämnade saker. Båda två är skapligt gamla och troligen aldrig servade med tickar på riktigt bra om man drar upp dom:
![]()
Färdig nu med andra ord? Nja ..., färdig blir man väl aldrig i den här branschen men jag har i alla fall inget som lockar för stunden. Vi får väl se om ett år igen ...
Ha det fortsatt bra i sommarvärmen, även om det ska bli svalare från i morgon! / laketwig
Kalas! Dualtime, en sån höjdare!