• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

G-Shock: ja eller nej?

Babinus

Cartier
Man kan kanske säga att en G-Shock är klockornas Hummer.
hummer%20car%20wallpapers-ncAY.jpg

Ingen kan säga att den är snygg, men det faktum att den är byggd för extrem användning gör den så spännande.

Jag har sett många Hummer på franska Rivieran. De flesta används nog inte i mer avancerade sammanhäng än en VW Polo skulle klara. Många G-Shocks används knappast mer avancerat än att en DW skulle klara det. Men liksom med Hummern är det fascinerande att veta vad den kan klara.

Skillnaden är att en G-Shock kan de flesta skaffa sig. Inte en Hummer.
 

Greven

Audemars
Man kan kanske säga att en G-Shock är klockornas Hummer.
hummer%20car%20wallpapers-ncAY.jpg

Ingen kan säga att den är snygg, men det faktum att den är byggd för extrem användning gör den så spännande.

Jag har sett många Hummer på franska Rivieran. De flesta används nog inte i mer avancerade sammanhäng än en VW Polo skulle klara. Många G-Shocks används knappast mer avancerat än att en DW skulle klara det. Men liksom med Hummern är det fascinerande att veta vad den kan klara.

Skillnaden är att en G-Shock kan de flesta skaffa sig. Inte en Hummer.

Intressant jämförelse. Stämmer säkert rätt väl. Inte många Hummer-ägare som skulle ge sig ut i skogen, sant. Däremot så tror jag faktiskt att en hel del ägare av G-Shock utsätter den för rätt tuffa prövningar. Allt från snickra ett hus, släcka bränder, spela tennis eller lyfta skrot. Men jag ger dig rätt i att det är lika mycket känslan av att klockan man bär på armen skulle klara ett kärnvapenprov, som gör att man gillar G-Shock.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Var handlar man sin första G-shock lämpligen?
Fanns ju onekligen lite coola med analog visning, trodde alla var digitala, där hade jag fel...

Och fler klockor som plastar i samlingen vore nog nåt...

...undrar dock hur denna tråd bemötts i november, nu är det ju Juli
 

Greven

Audemars
Var handlar man sin första G-shock lämpligen?
Fanns ju onekligen lite coola med analog visning, trodde alla var digitala, där hade jag fel...

Och fler klockor som plastar i samlingen vore nog nåt...

...undrar dock hur denna tråd bemötts i november, nu är det ju Juli
Jag har köpt mina i G-Shock Store i NY då det är en speciell känsla att få känna och klämma samt uppleva atmosfären i butiken. På övre plan i G-Shock store så har de en utställning med G-Shock genom historien med både äldre och nyare modeller. Nåväl, över till din fråga. Om du vågar beställa från näthandlare så har klockor.nu, uret.se och klockgiganten.se bra urval och sortiment. Där kan du bland annat även hitta de lite större dinkorna med analog visning. Lycka till!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag har köpt mina i G-Shock Store i NY då det är en speciell känsla att få känna och klämma samt uppleva atmosfären i butiken. På övre plan i G-Shock store så har de en utställning med G-Shock genom historien med både äldre och nyare modeller. Nåväl, över till din fråga. Om du vågar beställa från näthandlare så har klockor.nu, uret.se och klockgiganten.se bra urval och sortiment. Där kan du bland annat även hitta de lite större dinkorna med analog visning. Lycka till!

Oki, är det en
GA-100-1A1ER
man ska ha?

Finns det ingen med termometer, radiostyrd från atomuret och sånt?
 

Greven

Audemars
Oki, är det en
GA-100-1A1ER
man ska ha?

Finns det ingen med termometer, radiostyrd från atomuret och sånt?
Svar på fråga nr 1, enligt mig: Ja. Har en själv och även mycket nöjd. Med den i bagaget så kan du luta dig tillbaka och fortsätta att öka på din G-Shocksamling.
Svar på fråga 2: Den vetskap jag har om "atomic timekeeping" är begränsad men hittade detta på G-Shocks hemsida:

Self Adjusting
Receives time calibration signals and corrects the time automatically. Casio watches with G-Shock technology receive radio waves carrying American Standard Time data transmitted from Fort Collins, Colorado. It then corrects the time automatically for one of four U.S. cities you pre-select depending on your time zone and displays the time wherever you go from coast to coast!

MULTIBAND 6: 1,875 MILES
Compatibility with all six transmission stations worldwide: Multi Band 6 is the worlds first radio-controlled system built to receive time calibration signals from six transmission stations: two in Japan and one each in North America, the United Kingdom and Germany, plus the new station in China.

A miniaturized, shock-resistant, high-sensitivity amorphous antenna with a large-capacity, power-saving LSI controlling 6-station radio wave reception.
 
D

Deleted member 1154

Guest
ok, först New York och sen Fort Collins, Colorado. Blir dyrt det här :)

beställde en på nätet nu :) , Som sagt dyrt blir det att läsa vissa trådar
 

Babinus

Cartier
Intressant jämförelse. Stämmer säkert rätt väl. Inte många Hummer-ägare som skulle ge sig ut i skogen, sant. Däremot så tror jag faktiskt att en hel del ägare av G-Shock utsätter den för rätt tuffa prövningar. Allt från snickra ett hus, släcka bränder, spela tennis eller lyfta skrot. Men jag ger dig rätt i att det är lika mycket känslan av att klockan man bär på armen skulle klara ett kärnvapenprov, som gör att man gillar G-Shock.
Jo, jag håller med. När jag skrev att många G-Shocks inte används så avancerat menade jag inte de flesta. De flesta använder dem nog som du beskriver. När jag skrev de flesta Hummer, menade jag de Hummer man ser på Rivieran och andra glassiga ställen. Var lite otydlig där. Hummer tillverkades ju ursprungligen för militärt syfte och har verkligen använts för ändamålet, även om många blivit "stureplansglidare". Det har ju också tillverkats enklare versioner av Hummer.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Bra där! Vad blev det? Hoppas på en bild på investeringen när den landat. Tack på förhand.
Drogs nog med i Hypen lite väl fort, har ju redan en svart Swatch :-( , Tack ändå , Skulle haft den till MC-åkning, men hinner inte komma innan helgen ändå ju ...
 

Ricrob

Patek
Jag tycker ständigt att jag "behöver" en G-shock, för att en vecka senare inse att det var ljug.. Just därför har jag ägt ett gäng men ingen just nu. :)
 

Greven

Audemars
Jag tycker ständigt att jag "behöver" en G-shock, för att en vecka senare inse att det var ljug.. Just därför har jag ägt ett gäng men ingen just nu. :)
Förstår dig Ricrob. Kan ha samma berg-och-dalbana. Faktiskt en av anledningarna att jag startade denna tråd. Är det okej att gilla G-Shock eller går det helt bort? Har egna tvivel ibland. Kan en japansk plastklocka vara accepterad i klocknördkretsar? Vissa dagar känner jag YES! Andra dagar vill jag mer bära en klocka med mekaniskt urverk och som har klass och stil. Men på fritiden och till sportaktiviteter är G-Shock perfekt!
 

Ricrob

Patek
Förstår dig Ricrob. Kan ha samma berg-och-dalbana. Faktiskt en av anledningarna att jag startade denna tråd. Är det okej att gilla G-Shock eller går det helt bort? Har egna tvivel ibland. Kan en japansk plastklocka vara accepterad i klocknördkretsar? Vissa dagar känner jag YES! Andra dagar vill jag mer bära en klocka med mekaniskt urverk och som har klass och stil. Men på fritiden och till sportaktiviteter är G-Shock perfekt!
Den är absolut accepterad och som sagt nästan ett måste i klocklådan men personligen föredrar jag Aqualanden som slit/släng/sport-och mellanklockaklocka! :)
image.jpg
 

Ricrob

Patek
Man kan kanske säga att en G-Shock är klockornas Hummer.
hummer%20car%20wallpapers-ncAY.jpg

Ingen kan säga att den är snygg, men det faktum att den är byggd för extrem användning gör den så spännande.

Jag har sett många Hummer på franska Rivieran. De flesta används nog inte i mer avancerade sammanhäng än en VW Polo skulle klara. Många G-Shocks används knappast mer avancerat än att en DW skulle klara det. Men liksom med Hummern är det fascinerande att veta vad den kan klara.

Skillnaden är att en G-Shock kan de flesta skaffa sig. Inte en Hummer.
No offense men H2'an klarar nog inte mycket tuffare tag än en VW Polo.. H1/Humvee/HMMWV däremot, där snackar vi! :)
 

Babinus

Cartier
Förstår dig Ricrob. Kan ha samma berg-och-dalbana. Faktiskt en av anledningarna att jag startade denna tråd. Är det okej att gilla G-Shock eller går det helt bort? Har egna tvivel ibland. Kan en japansk plastklocka vara accepterad i klocknördkretsar? Vissa dagar känner jag YES! Andra dagar vill jag mer bära en klocka med mekaniskt urverk och som har klass och stil. Men på fritiden och till sportaktiviteter är G-Shock perfekt!
Inget motsägelsefullt i det där. Jag har vita skjortor, kostymer, slipsar, träningsoveraller, funktionströjor, verkstadsoveraller och en hederlig TV-nätbrynja i garderoben. Jag använder alla. Men inte samtidigt.
 

Räven

Cartier
Man kan kanske säga att en G-Shock är klockornas Hummer.
hummer%20car%20wallpapers-ncAY.jpg

Ingen kan säga att den är snygg, men det faktum att den är byggd för extrem användning gör den så spännande.

Jag har sett många Hummer på franska Rivieran. De flesta används nog inte i mer avancerade sammanhäng än en VW Polo skulle klara. Många G-Shocks används knappast mer avancerat än att en DW skulle klara det. Men liksom med Hummern är det fascinerande att veta vad den kan klara.

Skillnaden är att en G-Shock kan de flesta skaffa sig. Inte en Hummer.
Jag är ledsen, men den där jämförelsen var en ren dikeskörning. En G-Shock är ju funktionell.
 

Johnny

Breitling
Personligen så har jag helt enkelt inte råd med en "riktig" klocka.

Mitt alternativ hade varit en noname eller någon billigare Michael Kors, Daniel Wellington etc och då föredrar jag en Casio.

Jag vill ha en så exakt klocka som möjligt så det blev Wave Ceptor och Multiband6.

Modellen heter 5610 och jag är mycket nöjd med den.

Nu sparar jag för att kunna köpa min första "riktiga" premiumklocka och har siktat mot en Grand Seiko Quartz med en budget på max 10K....


unnamed (98).jpg
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Har haft ytterligare en grön och nu en svart efter den :)

Edit: Tanken var att citera @Fido1 men det verkar inte ha blivit något med det...
 
Topp