• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gamingtråden

Dina frälsade tankar strålades in i mig - begköp
E90F2175-E510-47D5-BB30-A73C5563AA0A.jpeg
Hoppas du köpte ett så sent tillverkat PS 4 som möjligt, har haft två st PS 4 Pro, en tidig och en sen, stor skillnad mellan ljudvolym på fläktarna, den tidigare lät som en gammal dammsugare när den blev ansträngd, den andra betydligt tystare men inte tyst.

Jag har inte spelat datorspel på 10år.

Hur ser det ut idag, är det idiotiskt att köpa en gaminglaptop? (Har inte plats för en speldator).

Samt hur mycket behöver man lägga för att kunna spela typ Elden ring, Dota, Heroes of the storm, Overwatch 2?

Finns schyssta laptops för 20k nedsatta till typ 14 på mediamarkt. Har dock ingen aning om de är bra?

Hur ser det ut idag, är det idiotiskt att köpa en gaminglaptop? (Har inte plats för en speldator).

Samt hur mycket behöver man lägga för att kunna spela typ Elden ring, Dota, Heroes of the storm, Overwatch 2?

Finns schyssta laptops för 20k nedsatta till typ 14 på mediamarkt. Har dock ingen aning om de är bra?
Mitt tips är att du reggar ett konto på sweclockers och ber om köpråd. Laptops är en djungel vad gäller utförande. Särskilt kylningen.

Du funderar inte på kanske en PS5 eller annan konsol annars? Mer ”sällskap” tycker jag som vuxen jämfört med när man spelade på en gamingdator. Kan spela med vänner som är på besök osv

Precis. Kylning känns som en enorm flaskhals vad gäller laptops. Man vill ju inte ha en som går på full fläkt oavbrutet liksom..
Ja definitivt. Sen har du vissa tillverkare som löder komponenter som ram minne osv... Sedan brukar processor och grafikkort ha olika effektuttag, utan att det specificeras så en måste lusläsa hur mycket prestanda du faktiskt får. Dvs modell på grafikkort/processor avslöjar inte allt.

Haha, nu lever vi i framtiden! Syrran smsade precis och frågade om jag ville spela It Takes Two på Xbox efter jobbet. Oklart om det går eftersom jag inte har det installerat och jag är hemma vid fem-halv sex.
Kollar Xbox-appen, och det går ju för tusan att styra nerladdningar via den! Så nu har jag precis dragit igång installation av It Takes Two, vilket förhoppningsvis bör vara klart lagom till kvällen!

Dagens n00b inlägg: Kom just över en PS5 från webbhallen efter att ha stått i kö ett tag och känner att tiderna har förändrats en del sen jag spelade sist för 10 år sen :bag: Hur ska man tänka, är det mest priseffektiva fortfarande att köpa spel på skiva? Det finns väl nån prenumerationsmodell på obegränsat med spel för Playstation också numera?

Behöver också gärna tips på spel för två tjejer i 10 års åldern. Gärna nånting de kan spela med eller mot varandra. Avskyr att se deras tiktokande vill mycket hellre i så fall att de spelar. Men vad ska man köpa till dem?

Dagens n00b inlägg: Kom just över en PS5 från webbhallen efter att ha stått i kö ett tag och känner att tiderna har förändrats en del sen jag spelade sist för 10 år sen :bag: Hur ska man tänka, är det mest priseffektiva fortfarande att köpa spel på skiva? Det finns väl nån prenumerationsmodell på obegränsat med spel för Playstation också numera?

Behöver också gärna tips på spel för två tjejer i 10 års åldern. Gärna nånting de kan spela med eller mot varandra. Avskyr att se deras tiktokande vill mycket hellre i så fall att de spelar. Men vad ska man köpa till dem?
Vi har ingen PS5 men på PS4 så har Minecraft, Skylander, allsköns Lego-spel (typ Jurassic Park, Star Wars etc), Rayman samt Ratchet & Clank varit stora hits genom åren när de varit 8-12 år.

Jag är gammal så jag köper och äger hellre skivor än downloads.. :D

Vi har ingen PS5 men på PS4 så har Minecraft, Skylander, allsköns Lego-spel (typ Jurassic Park, Star Wars etc), Rayman samt Ratchet & Clank varit stora hits genom åren när de varit 8-12 år.

Jag är gammal så jag köper och äger hellre skivor än downloads.. :D
Anledningarna för mig att ha skivor är:
Andrahandsvärde - för digitala spel är det 0kr
Installationstid - det går fortare att installera från skiva än att ladda ner. Eftersom man inte har obegränsat med lagring händer det man man får radera nåt spel och ominstallera längre fram så för mig har det sparat tid.
Att ha spelen i hyllan påminner mig om vad jag har, digitala spel måste man starta upp konsolen för att se.. om man ens har de installerade.

Annars är det ju Nice med nedladdat. Brukar ju tanka ner billiga spel.

Vad sitter ni i för något när ni spelar? Jag behöver komma mycket närmare TV:n känner jag och behöver därför en snygg fåtölj som är bekväm nog. Varit inne på dessa för vardagsrummet tidigare men känns inte så ergonomiskt kanske...

IMG_8040.jpg

Någon som kan hjälpa mig snabbt och enkelt. Jag vill ha Nintendo 8 bit konsol, men jag vill ha den så bilden är knivskarp och digital. Finns det någon sådan konsol ute som jag kan köpa? Dvs förbättrad bild och skarp grafik (även om grafiken är som tidigare så skarpa kanter osv. Digital typ)

Sett att flera diskuterat detta tidigare men hittar inte posterna.

Stort tack på förhand

Någon som kan hjälpa mig snabbt och enkelt. Jag vill ha Nintendo 8 bit konsol, men jag vill ha den så bilden är knivskarp och digital. Finns det någon sådan konsol ute som jag kan köpa? Dvs förbättrad bild och skarp grafik (även om grafiken är som tidigare så skarpa kanter osv. Digital typ)

Stort tack på förhand
Detta är väl det billigaste alternativet om du vill spela originalkassetter:

Det finns också Analogue interactive NT Mini. Den är dock slutsåld och kostade ca 500$ ny.
Väldigt premium.

Sen har du NES Classic Mini. Också slutsåld men en officiell produkt från Nintendo. Dock har den bara ett begränsat (men bra) urval av spel som är inbyggda. Det går inte att lägga in fler utan att hacka den.

Detta är väl det billigaste alternativet om du vill spela originalkassetter:

Det finns också Analogue interactive NT Mini. Den är dock slutsåld och kostade ca 500$ ny.
Väldigt premium.

Sen har du NES Classic Mini. Också slutsåld men en officiell produkt från Nintendo. Dock har den bara ett begränsat (men bra) urval av spel som är inbyggda. Det går inte att lägga in fler utan att hacka den.

Tusen tack, men dem ovan är alltså digitala så bilden är klar och bra? Jag har inga kassetere och vill spela Supermario typ, så vilken skulle du rekommendera då?

Jag hittade denna, är det den du menar? Och är bilden digitalt klar, dvs inte grummlig som om du kör ett riktigt NES 8 på Tv.n idag?

Senast ändrad:
Tusen tack, men dem ovan är alltså digitala så bilden är klar och bra? Jag har inga kassetere och vill spela Supermario typ, så vilken skulle du rekommendera då?

Jag hittade denna, är det den du menar? Och är bilden digitalt klar, dvs inte grummlig som om du kör ett riktigt NES 8 på Tv.n idag?

Jag har inget sånt själv, men det är en emulator i botten och HDMI ut så det är rätt bra video.
Den har inget gemensamt med original NES förutom utseende och spelen då.

Du kan kolla videor på youtube, här är ett exempel:

Det låter som att det är ett NES classic mini du skall ha helt enkelt. Räkna med att betala 1500 eller mer för ett boxat exemplar begagnat.

Stort tack på förhand
Den lilla NES är supercool. Men begränsad. Plus korta sladdar på handkontrollen så man behöver förlängning alternativt en ny trådlös (vilket jag köpt).

Men för maximalt utbud kör en emulator på datorn och köp en skön blåtandskontroller från 8bitdo. Deras retrokontroller har originalkänsla verkligen. Som emulator kör jag OpenEmu på Mac vilket är suveränt. På PC är utbudet av emulatorer ännu större.

Jag har inget sånt själv, men det är en emulator i botten och HDMI ut så det är rätt bra video.
Den har inget gemensamt med original NES förutom utseende och spelen då.

Du kan kolla videor på youtube, här är ett exempel:

Det låter som att det är ett NES classic mini du skall ha helt enkelt. Räkna med att betala 1500 eller mer för ett boxat exemplar begagnat.

Tack så mycket för att du tog dig tiden och visade mig. Det blir nog ett sådant då!

Den lilla NES är supercool. Men begränsad. Plus korta sladdar på handkontrollen så man behöver förlängning alternativt en ny trådlös (vilket jag köpt).

Men för maximalt utbud kör en emulator på datorn och köp en skön blåtandskontroller från 8bitdo. Deras retrokontroller har originalkänsla verkligen. Som emulator kör jag OpenEmu på Mac vilket är suveränt. På PC är utbudet av emulatorer ännu större.

Var hittar jag nya trådlösa kontroller jag kan koppla till Mini? Emulator är inte aktuellt.

Var hittar jag nya trådlösa kontroller jag kan koppla till Mini? Emulator är inte aktuellt.
Typ dessa:

Dödar tid i Caldera.
Nya Scufens utformning är inte vad man önskat. Den gamla ligger betydligt bättre i handen.

CC0CF24B-DCFE-4D07-B555-8C9107E31EDC.jpeg

Typ dessa:

Ska nog köpa den men tycker det ser lite grumligt ut på videon här, inte sådär jätteskarpa kanter som man önskar med digitalt. Eller vad tycker du?

Ska nog köpa den men tycker det ser lite grumligt ut på videon här, inte sådär jätteskarpa kanter som man önskar med digitalt. Eller vad tycker du?

Det är inte speciellt lätt att med emuleringsmjukvara skala upp från 240xnågot till HD-TV upplösning. Det kommer kräva att man går in i orginal-källkoden och skriver in stöd för skalning.. Och det, lovar jag nästan, kommer inte att ske. Så nöjd dig med vad du får är mitt råd.

Det är inte speciellt lätt att med emuleringsmjukvara skala upp från 240xnågot till HD-TV upplösning. Det kommer kräva att man går in i orginal-källkoden och skriver in stöd för skalning.. Och det, lovar jag nästan, kommer inte att ske. Så nöjd dig med vad du får är mitt råd.

Det jag vill veta är om detta med Nintendo Nes Mini är den lösningen som ger bäst bild om man vill spela dessa äldre spel. Eller om det finns andra sätt att gå.

Tillbaka
Topp