• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garmintråden ∆

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu behöver jag experternas hjälp. Fick precis ett bytesförslag mot min Apple Watch, en Fenix 6s sapphire.
Hade själv siktet inställt på en 7s, 7 eller epix (sistnämnda är en ren chansning) var beredd på att lägga nån slant mellan men började undra, vad missar jag på en 6s sapphire (som tydligen är samma som 6s pro) kontra säg en 7s eller 7 förutom touch och lite batteritid?

Ska även lägga till att S-modellen passar min handled bra mycket bättre än 47mm modellerna.
6-serien har inte touch. För det mesta något jag inte använder, navigera med kartor är dock natt och dag i min mening.
 

Imre

Panerai
2-Faktor
6-serien har inte touch. För det mesta något jag inte använder, navigera med kartor är dock natt och dag i min mening.
Touchen vet jag, tvilar på att jag lär använda kartor ändå men i din mening och vetande så är det det enda jag kommer missa (och 2 dagars batteritid om jag jämför med 7s)
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Nu behöver jag experternas hjälp. Fick precis ett bytesförslag mot min Apple Watch, en Fenix 6s sapphire.
Hade själv siktet inställt på en 7s, 7 eller epix (sistnämnda är en ren chansning) var beredd på att lägga nån slant mellan men började undra, vad missar jag på en 6s sapphire (som tydligen är samma som 6s pro) kontra säg en 7s eller 7 förutom touch och lite batteritid?

Ska även lägga till att S-modellen passar min handled bra mycket bättre än 47mm modellerna.
7S sapphire har solar, Stamina, tränings beredskap. morgon rapport. kan inte så mycket mer.. när man tänker efter så är 7an knappt värt jamfört med vad man får i 6an
 

Imre

Panerai
2-Faktor
Jag har dammsugit nätet efter info nu och vad jag kan hitta så det enda som skiljer 6s Sapphire/pro mot 7s (standard) så har 6s sapphire 32GB istället för 16gb minne, 7s har touch och ca 2 timmars mer batteritid, de båda är ungefär samma i GPS samt hur bra HR osv spåras. Känns inte som att det är värt för mig att försöka vänta ut ett EVENTUELLT byte mellan min apple och en 7s samt lägga pengar mellan kontra att göra ett jämt byte mot en 6s sapphire.

Jahapp, back to AliExpress för band då haha (var ju lönt att beställa hem 10 band för 2 månader sedan till min AW)
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Jag har dammsugit nätet efter info nu och vad jag kan hitta så det enda som skiljer 6s Sapphire/pro mot 7s (standard) så har 6s sapphire 32GB istället för 16gb minne, 7s har touch och ca 2 timmars mer batteritid, de båda är ungefär samma i GPS samt hur bra HR osv spåras. Känns inte som att det är värt för mig att försöka vänta ut ett EVENTUELLT byte mellan min apple och en 7s samt lägga pengar mellan kontra att göra ett jämt byte mot en 6s sapphire.

Jahapp, back to AliExpress för band då haha (var ju lönt att beställa hem 10 band för 2 månader sedan till min AW)
just det missade GPS. 7 sapphire har dual band GPS som är bland de bästa.
6an är känd för att ha dålig gps
 

Imre

Panerai
2-Faktor
Då var man team Garmin igen då 😊
 

Bilagor

  • 71250110567__1E95ECE4-DE0A-4FC9-A0DE-9C1DFD60842E.jpeg
    71250110567__1E95ECE4-DE0A-4FC9-A0DE-9C1DFD60842E.jpeg
    447.4 KB · Visningar: 17

Imre

Panerai
2-Faktor
Måste kräka av mig:
Bytte bort min Apple Watch mot en 6s sapphire, jättenöjd ställde jag in allt igår, på kvällen när jag ska sova upptäcker jag att displayen lyser svagt svagt, gör en återställning utan resultat, googlar det och kommer inte fram till mer än två trådar där det nämns men utan lösning. Ringer Garmin idag som säger skicka in med inköpskvittot så får du en ny. Jättebra tänker jag och kontaktar föregående ägare som berättar att han inte har kvitto 🤦🏼‍♂️ Pratar m Garmin igen, 2000kr i serviceavgift och jag får en ny klocka med tre ny garantiår hmmmm njäääää. Pratar med säljaren igen och här blir jag glad, säljaren är villig att byta tillbaka utan konstigheter och kudos till honom för detta då jag kan anse att det är upp till köparen att kontrollera varan innan köp/byte men denna ”säljare” är grymt tillmötesgående.

Så summa sumarum så sitter jag med äppelklockanigen och hoppas på att hitta ett byte. Kanske inte meningen att jag ska ha en Garmin igen 😂😂
 

Agnby⌚

Rolex
Måste kräka av mig:
Bytte bort min Apple Watch mot en 6s sapphire, jättenöjd ställde jag in allt igår, på kvällen när jag ska sova upptäcker jag att displayen lyser svagt svagt, gör en återställning utan resultat, googlar det och kommer inte fram till mer än två trådar där det nämns men utan lösning. Ringer Garmin idag som säger skicka in med inköpskvittot så får du en ny. Jättebra tänker jag och kontaktar föregående ägare som berättar att han inte har kvitto 🤦🏼‍♂️ Pratar m Garmin igen, 2000kr i serviceavgift och jag får en ny klocka med tre ny garantiår hmmmm njäääää. Pratar med säljaren igen och här blir jag glad, säljaren är villig att byta tillbaka utan konstigheter och kudos till honom för detta då jag kan anse att det är upp till köparen att kontrollera varan innan köp/byte men denna ”säljare” är grymt tillmötesgående.

Så summa sumarum så sitter jag med äppelklockanigen och hoppas på att hitta ett byte. Kanske inte meningen att jag ska ha en Garmin igen 😂😂
Åh herre!
Skönt att det gick att byta tillbaka.
Men, sälja en AW borde väl inte vara så svårt, eller?
När du ändå håller på rekommenderar jag en Garmin med OLED. Mycket snyggare och roligare med alla urtavlor när man har OLED.
1000003927.jpg
 

Imre

Panerai
2-Faktor
Åh herre!
Skönt att det gick att byta tillbaka.
Men, sälja en AW borde väl inte vara så svårt, eller?
När du ändå håller på rekommenderar jag en Garmin med OLED. Mycket snyggare och roligare med alla urtavlor när man har OLED.
1000003927.jpg
Jo jag vet men epix är lite väl dyr för min plånbok. Vet inga alternativ som uppfyller kraven med 100m WR, batteritid på ca 1 vecka och upp
Och nä, inte jättesvårt att sälja en AW men svårare att hitta en beggat Fenix till vettigt pris
 

Tobb

Cartier
2-Faktor
Hej, jag letar efter en klocka som kan användas både till vardags och sport och kom över detta: Garmin Swim 2. Är det någon som har erfarenhet av Garmin som klocka? Är de också lämpliga för vardagsbruk eller är det bättre att välja en smartklocka? :)

Jag köpte mig en Garmin swim 2 i våras, jag ängnar mig i princip bara åt simning. Jag tycker den funkar ok, funkioner som pulsmätning under vattnet, samt att den håller koll på antal bassänglängder osv. Den har automatiskt viloläge om man vill, dvs du behöver inte trycka start/stop vid varje vila.
När den räknar simlängd så missar den ibland 50m och lägger på 50 ibland, vet ej varför och det är lite irriterande, men i det stora hela är den helt ok simklocka med bra resultatbild som man kan titta på i appen i telefonen sen. Jag har inte jämfört med andra klockor jag gick direkt på denna, om någon har jämförelser med andra feel free to speak! 🤙
16910577981254859090819946791210.jpg
 

Pepsi_II

Breitling
Jag köpte mig en Garmin swim 2 i våras, jag ängnar mig i princip bara åt simning. Jag tycker den funkar ok, funkioner som pulsmätning under vattnet, samt att den håller koll på antal bassänglängder osv. Den har automatiskt viloläge om man vill, dvs du behöver inte trycka start/stop vid varje vila.
När den räknar simlängd så missar den ibland 50m och lägger på 50 ibland, vet ej varför och det är lite irriterande, men i det stora hela är den helt ok simklocka med bra resultatbild som man kan titta på i appen i telefonen sen. Jag har inte jämfört med andra klockor jag gick direkt på denna, om någon har jämförelser med andra feel free to speak! 🤙
16910577981254859090819946791210.jpg
Jag kör också garmin som simklocka och känner inte till någon bättre. Jag har simmat i många år och har jobbat med garmin i några år nu. För tillfället sitter jag på en 965.
Jag upplever att garmin har blivit bättre och bättre på att mäta min distans under ett simmpass även i bassäng. Det den fortfarande inte klara är exempelvis att simma medley (byta simmsätt under en och samma intervall). Klockar verkar endast fattar symetriska rörelser som exempelvis 30*100m crawl. Den aktiva tiden stämmer bra och klockan känner när jag vilar (står still).
Att det blir fel ibland händer mig också. Men jag tror tyvärr att Garmin trotts allt är bästa alternativet just nu. Vi får väll se vad som händer när Garmin lyckas få in lite AI i klockorna...
 
Kör denna 24/7, mest pga att jag ej har någon annan klocka jag vill använda.. men det kanske löser sig snart med det här nyfunna intresset 😎
47mm på strax under 17cm flickleder.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    627.8 KB · Visningar: 20

Imre

Panerai
2-Faktor
Gick och testade en epix idag och jag har svårt att bestämma mig om det är för stor eller inte för att bäras 24/7 på min handled på 16,5cm.
Hade en 6s innan och där tycker jag den är på gränsen till liten hahaha dagens I-landsproblem
 

Bilagor

  • IMG_3877.jpeg
    IMG_3877.jpeg
    494.1 KB · Visningar: 21
  • IMG_3876.jpeg
    IMG_3876.jpeg
    435.7 KB · Visningar: 21
Gick och testade en epix idag och jag har svårt att bestämma mig om det är för stor eller inte för att bäras 24/7 på min handled på 16,5cm.
Hade en 6s innan och där tycker jag den är på gränsen till liten hahaha dagens I-landsproblem
Jag har liknande handledsmått som dig och absolut, den känns gigantisk till en början men man vänjer sig ganska fort! För att användas dagligen fungerar det bra för mig. Lite svårare med skjortor och finkläder bara!
 

Imre

Panerai
2-Faktor
Jag har liknande handledsmått som dig och absolut, den känns gigantisk till en början men man vänjer sig ganska fort! För att användas dagligen fungerar det bra för mig. Lite svårare med skjortor och finkläder bara!
Fast till det har jag andra klockor men jag förstår tankesättet. Sen visst, går ju alltid att sälja vidare om man ångrar sig. Speciellt om jag köper beggat så lär jag nog inte förlora några hiskeliga summor.
 
Senast ändrad:

acce1999

Patek
2-Faktor
Gick och testade en epix idag och jag har svårt att bestämma mig om det är för stor eller inte för att bäras 24/7 på min handled på 16,5cm.
Hade en 6s innan och där tycker jag den är på gränsen till liten hahaha dagens I-landsproblem
Har ungefär samma omkrets på min handled, men den är ganska platt. Har burit en Fenix 5 i flera år följt av en Marq. Som andra säger, man vänjer sig. Och en oväntad fördel är, att när man provar en Panerai på 44 mm, så känns den helt rimlig, rent utav åt det lilla hållet. 😄
 
Någon här som använt Garmins läderband och vet hur man kan tvätta/sköta om det ordentligt? Har alltid hittils (säkert helt felaktigt) sköljt av med varmt vatten och låtit torka ordentligt men det har slutat fungera nu.. Några tips för tvätt och återfuktning?
 

Imre

Panerai
2-Faktor
Någon här som använt Garmins läderband och vet hur man kan tvätta/sköta om det ordentligt? Har alltid hittils (säkert helt felaktigt) sköljt av med varmt vatten och låtit torka ordentligt men det har slutat fungera nu.. Några tips för tvätt och återfuktning?
Lädertvål och sedan läderfett när det torkat?
 

Imre

Panerai
2-Faktor
Inte hittat något som verkar vettigt för annat än skor och dylikt, kanske funkar lika bra till klockarmband dock?
Har du något i närheten av dig som säljer hästprylar så brukar dom ha läderfett (till träns osv) fungerar riktigt bra. Jag använde det till både läderskor, klockarmband i läder, läderbälte osv.
Läderfett som läderfett typ så länge det inte är färgat. Tänk dock på att det kan ta lite tid innan lädret dragit åt sig ordentligt så det inte blir kladdigt på handleden.

Sen vet jag ju inte om Garmin armband är äkta läder
 
Jag köpte mig en Garmin swim 2 i våras, jag ängnar mig i princip bara åt simning. Jag tycker den funkar ok, funkioner som pulsmätning under vattnet, samt att den håller koll på antal bassänglängder osv. Den har automatiskt viloläge om man vill, dvs du behöver inte trycka start/stop vid varje vila.
När den räknar simlängd så missar den ibland 50m och lägger på 50 ibland, vet ej varför och det är lite irriterande, men i det stora hela är den helt ok simklocka med bra resultatbild som man kan titta på i appen i telefonen sen. Jag har inte jämfört med andra klockor jag gick direkt på denna, om någon har jämförelser med andra feel free to speak! 🤙
16910577981254859090819946791210.jpg
Jag simmar också (emellanåt...) och kör Garmin Forerunner 245. Och ja, för det mesta räknar den fel på en längd. Jag använder annars goggles från FORM, och den känns mer exakt.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Någon här som använt Garmins läderband och vet hur man kan tvätta/sköta om det ordentligt? Har alltid hittils (säkert helt felaktigt) sköljt av med varmt vatten och låtit torka ordentligt men det har slutat fungera nu.. Några tips för tvätt och återfuktning?

Har du något i närheten av dig som säljer hästprylar så brukar dom ha läderfett (till träns osv) fungerar riktigt bra. Jag använde det till både läderskor, klockarmband i läder, läderbälte osv.
Läderfett som läderfett typ så länge det inte är färgat. Tänk dock på att det kan ta lite tid innan lädret dragit åt sig ordentligt så det inte blir kladdigt på handleden.

Sen vet jag ju inte om Garmin armband är äkta läder
Jag har fyra läderband från Garmin. De är alla i äkta läder, men med lite olika bearbetning. Jag behandlar dem som andra läserprodukter (hustruns prylar till hästgrejorna). Det håller undan för ev vattenstänk. Men jag blöter aldrig banden. Inte heller använder jag dem vid träning. Men de är bekväma och trevligare än silikonbanden. Men som sagt, aldrig att jag svettas i dem. Så byter jag.
 
Har du något i närheten av dig som säljer hästprylar så brukar dom ha läderfett (till träns osv) fungerar riktigt bra. Jag använde det till både läderskor, klockarmband i läder, läderbälte osv.
Läderfett som läderfett typ så länge det inte är färgat. Tänk dock på att det kan ta lite tid innan lädret dragit åt sig ordentligt så det inte blir kladdigt på handleden.

Sen vet jag ju inte om Garmin armband är äkta läder

Jag har fyra läderband från Garmin. De är alla i äkta läder, men med lite olika bearbetning. Jag behandlar dem som andra läserprodukter (hustruns prylar till hästgrejorna). Det håller undan för ev vattenstänk. Men jag blöter aldrig banden. Inte heller använder jag dem vid träning. Men de är bekväma och trevligare än silikonbanden. Men som sagt, aldrig att jag svettas i dem. Så byter jag.

Det där med hästaffär lät ju som närmsta ställe jag skall besöka. Tack för tipsen! Får göra en grundlig tvätt och stå ut med silikonbandet ett tag 😬

Använder tyvärr mitt läderband nästan 24/7, tar endast av det vid träning då jag sätter på silikonbandet. Därmed blir det oundvikligen lite svettigt i det ibland.

Är det någon som provat metallbanden trots den sanslösa prissättningen?
 
Kanske måste ta mig till nån butik och få titta på det.. Skulle nog kunna vara rätt snyggt till den svarta epixen faktiskt. Lädret är ju riktigt skönt men ibland vore metall fint också 😄
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det där med hästaffär lät ju som närmsta ställe jag skall besöka. Tack för tipsen! Får göra en grundlig tvätt och stå ut med silikonbandet ett tag 😬

Använder tyvärr mitt läderband nästan 24/7, tar endast av det vid träning då jag sätter på silikonbandet. Därmed blir det oundvikligen lite svettigt i det ibland.

Är det någon som provat metallbanden trots den sanslösa prissättningen?
Japp. Har det ventilerade i titan. Köpte det då det var rabatterat rejält. Använder det då och då, men eftersom det inte går att snabbt justera det, så blir det inte särskilt ofta jag använder det vid träning, även om det funkar.
 

Agnby⌚

Rolex
Kanske måste ta mig till nån butik och få titta på det.. Skulle nog kunna vara rätt snyggt till den svarta epixen faktiskt. Lädret är ju riktigt skönt men ibland vore metall fint också 😄
Glömde skriva vad jag tycker om det...
10 av 10 i betyg! 🎈💥
Tidigare fick jag utslag och det blev svettigt av silikonbandet. Titanarmbandet fungerar i alla situationer. Repareras av sig självt också om det inte blir alltför djupa märken.
Har inte använt något annat band sen jag köpte detta!
Lite krångligt att förkorta men till slut blev det perfekt.
Sa jag att jag var nöjd med det? 😆
 
Topp