• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

Japp. Med hjälp av pulsband. Optiska pulsmätare på handleden fungerar inte bra när man greppar saker, som styrketräning eller roddmaskin. Eller vid skidåkning med stavar i händerna. Det gäller alla varumärken, inte bara Garmin. Det blir för svårt för sensorn att hitta pulsen, när musklerna i underarmen spänns. Tekniken är inte bättre än så.

Ah, där ser man. Det känns lite väl meckigt att plocka med ett pulsband för varje pass.

Numera använder jag bara den klockan för att regga reps och vikt, och vila mellan set

Ah, där ser man. Det känns lite väl meckigt att plocka med ett pulsband för varje pass.

Numera använder jag bara den klockan för att regga reps och vikt, och vila mellan set
Inte speciellt meckigt… du sätter ett band runt bröstkorgen, när du ändå byter om. Har tränat med pulsband sedan 2006. All elit kör pulsband. Möjligen undantaget vissa sporter. Men om puls är viktig, så är det pulsband som ger bäst resultat. För styrketräning spelar det för all del inte så stor roll, särskilt inte under lyftande fasen då man aktiverar det energisystem som handlar om energi i cellerna, inte energi via blodsystemet (puls, syre). Vidare så är återhämtningsalgoritmerna i alla träningsklockor baserade på aerob ansträngning, inte muskulär ansträngning. Dvs du får inte heller någon vettig återkoppling från klockan.

Jag gör som du och reggar reps, vikt och vila. Sedan litar jag på känslan i kroppen inför nästa pass.

Hoppade på Fenix 8 tåget nu när den fick mikrofon för samtal.

fenix.jpg
Gärna ett omdöme sen om hur du upplever att det fungerar 😀

Tillbaka
Topp