• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

45% batteri kvar efter 2 veckor med sensorerna på, sömnmätning och 1h träning varje dag. Bra batteritid.
1000022438.jpg
1000022433.jpg
Men du laddar väl inte fullt va? Jag försöker att inte ladda mer än drygt 80%. Nödvändigt, eller inte? Förmodligen inte, men det känns bra.

Jodå jag laddar den till 100% 🙂
Jag har märkt att mina mobiler får dålig batteritid efter typ 1,5 år. Så nu med nuvarande Samsung S24 tänkte jag att jag skulle använda funktionen att inte ladda mer än 80%, och hittills verkar det funka. De 80% håller typ lika mycket nu, som när den var ny. Nu är den förvisso inte mer än ett halvår, men ändå. Blir spännande att se hur det är om något år.

Samma tanke med klockan. Jag försöker att inte ladda mer än kanske 85%. Om jag klarar mig 18 dagar eller 22 eller vad det nu är, det känns som det kvittar. Hellre att batteriet håller sig friskt än att det blir degraderat, tänker jag. Visst, 18 dagar med ett fulladdat degraderat batteri är varken mer eller mindre än 18 dagar med ett friskt men inte fulladdat batteri. Men jag tror ni förstår vad jag menar.

Jag har märkt att mina mobiler får dålig batteritid efter typ 1,5 år. Så nu med nuvarande Samsung S24 tänkte jag att jag skulle använda funktionen att inte ladda mer än 80%, och hittills verkar det funka. De 80% håller typ lika mycket nu, som när den var ny. Nu är den förvisso inte mer än ett halvår, men ändå. Blir spännande att se hur det är om något år.

Samma tanke med klockan. Jag försöker att inte ladda mer än kanske 85%. Om jag klarar mig 18 dagar eller 22 eller vad det nu är, det känns som det kvittar. Hellre att batteriet håller sig friskt än att det blir degraderat, tänker jag. Visst, 18 dagar med ett fulladdat degraderat batteri är varken mer eller mindre än 18 dagar med ett friskt men inte fulladdat batteri. Men jag tror ni förstår vad jag menar.
Gjorde så med min S22 ultra och gör likadant med S24 ultra men inte med klockan...

Jag valde 51mm just pga längre batteritid. Annars hade jag tagit 47mm istället som har samma skärmstorlek som 51mm. Har alltid laddat mina mobiler till 100% utan några problem så jag hoppas att batteriet i klockan håller tills jag tröttnar på den. 😁

Jag valde 51mm just pga längre batteritid. Annars hade jag tagit 47mm istället som har samma skärmstorlek som 51mm. Har alltid laddat mina mobiler till 100% utan några problem så jag hoppas att batteriet i klockan håller tills jag tröttnar på den. 😁
Jag laddar min klocka och Samsung s10+ till 100% Vi har massaor av truckar på jobb med lion battery och dem som fått täta laddningar har fått problem, där batterileverantören rekomenderar lion batteri att laddas till 100% för utbalansering av batteriet.

Jag laddar min klocka och Samsung s10+ till 100% Vi har massaor av truckar på jobb med lion battery och dem som fått täta laddningar har fått problem, där batterileverantören rekomenderar lion batteri att laddas till 100% för utbalansering av batteriet.
Såhär skriver Samsung:

"Genom att aktivera Batteriskyddsläget i menyn Inställningar på din enhet sätts en maximal begränsning för batteriladdning på 85%. På så sätt kommer överladdning inte att ha någon negativ effekt på batteriets livslängd, även om du upprepade gånger låter din smartphone eller surfplatta laddas längre än nödvändigt."

Det ligger nog något i vad du säger, egentligen inte så smart att spara på batteriet. Om batteriet dör finns det ju en riktigt anledning att köpa den senaste modellen 😂

Såhär skriver Samsung:

"Genom att aktivera Batteriskyddsläget i menyn Inställningar på din enhet sätts en maximal begränsning för batteriladdning på 85%. På så sätt kommer överladdning inte att ha någon negativ effekt på batteriets livslängd, även om du upprepade gånger låter din smartphone eller surfplatta laddas längre än nödvändigt."
Jag har läst det i menyn men tror inte riktigt på det har alltid laddat min S10+ från 2019 och andra laddat enligt rekomendation och fått tidigare problem med batteriet.

Såhär skriver Samsung:

Urladdning av batteriet är mer skadligt än överladdning faktiskt.

Jag laddat oxå bara till 80-90.den står så länge på 100 annars. Inte bra för batteriet
Exakt vad man kan läsa överallt 😀
Sen är ju frågan hur dåligt det blir. En uppdatering kan ju sabba batteriet mer.

Tex:
"– Du bör försöka hålla laddningen på mellan 20 och 80 procent. Då mår batteriet bäst.

Av det skälet ska du inte låta mobilen ligga och ladda över natten. Det är bättre att göra flera korta laddningar under dagen."

Ok. Men överladdning sker i många sovrum varje natt om du inte har på denna funktion. Varje dygn. 365 gånger. Som tur är laddas ju klockan inte så ofta.
Moderna telefoner har smart charging som skyddar för över laddning. Den laddar batteriet långsamt över natten och laddar färdig den precis innan du går upp. Så det ligger inte och laddar med full kraft hela natten.

Exakt vad man kan läsa överallt 😀
Sen är ju frågan hur dåligt det blir. En uppdatering kan ju sabba batteriet mer.

Tex:
"– Du bör försöka hålla laddningen på mellan 20 och 80 procent. Då mår batteriet bäst.

Av det skälet ska du inte låta mobilen ligga och ladda över natten. Det är bättre att göra flera korta laddningar under dagen."
Aa jag läste någonstans att ladda 20 - 80 tre gånger skadar mindre än en 0-100 laddning.. Så man kan få 180% för samma slitage.

Moderna telefoner har smart charging som skyddar för över laddning. Den laddar batteriet långsamt över natten och laddar färdig den precis innan du går upp. Så det ligger inte och laddar med full kraft hela natten.
Det är nog inte laddning över natten som gör utan att batteriet ligger på 100% i flera timmar.

Hade ju beställt ett ventilerat Garminband innan jag kom över det jag nu har.
Det kom igår. Kikade på det idag. Tacksam att jag kom över det andra. Tycker det ventilerade ser lite raggaraktigt ut. Skruvade länkbitar ist f pin-sleeve som på det jag har. Vilket är bättre? Jag är rätt övertygad om att pin-sleeve faktiskt är bättre, men det kräver viss vana för att hantera. I Garmins band är det en lång hylsa med en pressning på ett ställe, som hugger fast i ett spår på pinnen. Inte som Seiko eller Casio alltså, med en kort hylsa som är lätt att tappa bort.
Det inplastade bandet fick gå i retur. Gillar det jag har bättre måste jag säga.
20250117_143154.jpg
20250117_143212.jpg
20250117_143225.jpg
20250117_143311.jpg
20250117_143325.jpg

Hade ju beställt ett ventilerat Garminband innan jag kom över det jag nu har.
Det kom igår. Kikade på det idag. Tacksam att jag kom över det andra. Tycker det ventilerade ser lite raggaraktigt ut. Skruvade länkbitar ist f pin-sleeve som på det jag har. Vilket är bättre? Jag är rätt övertygad om att pin-sleeve faktiskt är bättre, men det kräver viss vana för att hantera. I Garmins band är det en lång hylsa med en pressning på ett ställe, som hugger fast i ett spår på pinnen. Inte som Seiko eller Casio alltså, med en kort hylsa som är lätt att tappa bort.
Det inplastade bandet fick gå i retur. Gillar det jag har bättre måste jag säga.
20250117_143154.jpg
20250117_143212.jpg
20250117_143225.jpg
20250117_143311.jpg
20250117_143325.jpg
Kolla på titan bandet till Descent MK3i. Det bandet ser bäst ut tycker jag.
1000022473.jpg
1000022474.jpg
1000022476.jpg

Urladdning av batteriet är mer skadligt än överladdning faktiskt.

Så har jag också förstått det. Att frekvent köra batteriet i botten försämrar det mycket fortare än att ladda det fullt.
Jag har dock börjat med att låta mobilen ladda till max 80%. För tillfällen jag behöver mer batteritid kan jag låta det ladda fullt.

Kolla på titan bandet till Descent MK3i. Det bandet ser bäst ut tycker jag.
1000022473.jpg
1000022474.jpg
1000022476.jpg
Det ser rätt hårt ut, lite ruffare än det jag skaffade. Lite för hårt faktiskt, tycker jag. Det jag har är lite mer kontor, vilket passar mig bra. Dessutom är låsen på Garminlänkarna riktigt bra faktiskt. Stabila och snygga, tycker jag. Saknar förvisso säkerhetsbygeln, men sannolikheten att oavsiktligt lyckas öppna den försänkta knapparna måste ju gå mot noll.

Jag är rätt nöjd med min fångst, men det kanske framgick 😂

Tillbaka
Topp