• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

Första inlägget i denna tråd. Efter många veckors efterforskning landade jag i denna maskin - helt magisk på så många sätt. Kommer man någonsin lära sig alla funktioner?🤔 IMG_6666.jpeg
Hur gick tankarna när du valde mellan mip och amoled?

Är det någon här som använder pulsbandet HRM-PRO? Jag kommer att köpa ett sådant för att få bättre mätning, men det finns två andra saker jag funderar över och som jag inte har lyckats läsa mig till:

1) Den ska kunna lagra data så att man inte behöver ha klockan i närheten. Funkar detta bra för er? Och de exemplena jag läste var att man kan lämna klockan på poolkanten när man simmar. Det är ju ganska nära och jag antar att det menas att man kan lämna klockan hemma om man springer och befinner sig en mil bort. Men jag bara undrar utifrån era erfarenheter; antar jag rätt?

2) Får man samma data som när man mäter från handleden och har klockan med sig? Att man får pulsdata förstår jag och jag gissar även sträcka. Men jag menar tex medeltempo, höjdskillnad, prestationsförhållande etc.

Är det någon här som använder pulsbandet HRM-PRO? Jag kommer att köpa ett sådant för att få bättre mätning, men det finns två andra saker jag funderar över och som jag inte har lyckats läsa mig till:

1) Den ska kunna lagra data så att man inte behöver ha klockan i närheten. Funkar detta bra för er? Och de exemplena jag läste var att man kan lämna klockan på poolkanten när man simmar. Det är ju ganska nära och jag antar att det menas att man kan lämna klockan hemma om man springer och befinner sig en mil bort. Men jag bara undrar utifrån era erfarenheter; antar jag rätt?

2) Får man samma data som när man mäter från handleden och har klockan med sig? Att man får pulsdata förstår jag och jag gissar även sträcka. Men jag menar tex medeltempo, höjdskillnad, prestationsförhållande etc.
Ingen aning men frågade chat gpt

Det är utmärkt att du överväger att använda Garmin HRM-PRO för mer exakt pulsmätning. Här är svar på dina två frågor baserade på användarerfarenheter och tillgänglig information:

---

1) Fungerar HRM-PRO:s datalagring utan att ha klockan i närheten?

Ja, HRM-PRO kan lagra upp till 18 timmars hjärtfrekvensdata utan att vara ansluten till en klocka. Detta är särskilt användbart vid aktiviteter där du inte kan eller vill bära din klocka, som simning eller vissa lagsporter.

För att detta ska fungera optimalt bör du:

Starta en tidsinställd aktivitet på din kompatibla Garmin-enhet innan du påbörjar din träning.

Efter avslutad aktivitet, se till att HRM-PRO är inom 3 meters avstånd från din enhet för att överföra den lagrade datan.

Detta innebär att du kan lämna din klocka på poolkanten eller till och med hemma under en löprunda, och ändå få din hjärtfrekvensdata registrerad och överförd senare.

---

2) Får man samma data som när man mäter från handleden och har klockan med sig?

När du använder HRM-PRO utan att ha klockan med dig, kommer du att få:

Hjärtfrekvensdata

Kaloriförbrukning

Stegräkning

Däremot kommer du inte att få:

GPS-baserad distans eller tempo, eftersom HRM-PRO inte har en inbyggd GPS.

Höjddata, eftersom detta kräver en barometrisk höjdmätare som finns i vissa klockor.

Avancerad löpdynamik (som vertikal oscillation, markkontakttid, etc.), eftersom dessa data kräver realtidsanslutning till en kompatibel Garmin-enhet under aktiviteten.

För att få fullständig data, inklusive GPS, höjd och löpdynamik, bör du bära din klocka under aktiviteten tillsammans med HRM-PRO.

---

✅ Sammanfattning

HRM-PRO:s datalagring fungerar bra för att registrera hjärtfrekvensdata utan att ha klockan i närheten, vilket är idealiskt för simning eller andra aktiviteter där klockan inte kan bäras.

För att få komplett träningsdata, inklusive GPS, höjd och löpdynamik, behöver du ha din klocka med dig under aktiviteten.

Om du har ytterligare frågor eller behöver hjälp med a
tt konfigurera din HRM-PRO, tveka inte att fråga!

Du får i princip bara puls, inga sträckor etc.

Kör med en hrm-200. Du får puls och hrv data bara. Du får bättre mätning med pulsbandet än med klockans egen sensor.

Kör med en hrm-200. Du får puls och hrv data bara. Du får bättre mätning med pulsbandet än med klockans egen sensor.
Låter bra, det är just den bättre mätningen som är huvudsyftet för mig. Men av ren fåfänga så funderade jag på om jag kunde lämna klockan hemma så man kunde ha tex en G-Shock när man löptränar (bara för att jag gillar känslan alltså). Men skippar nog det. Pallar inte att vara utan sträckor och allt gött man får av min Fenix.

• Like
Reactions: L&W

Jag använder PRO. Som tidigare nämnts får du i princip bara puls (dock mycket mer exakt värde än klockan) - mer specifik puls var det jag ville ha. Perfekt när jag kör HIIT-träning eftersom jag använder Woodies och kan med det sagt inte ha på mig klockan. Klockan ligger i närheten och loggar allt under och efter passet.

Jag använder PRO. Som tidigare nämnts får du i princip bara puls (dock mycket mer exakt värde än klockan) - mer specifik puls var det jag ville ha. Perfekt när jag kör HIIT-träning eftersom jag använder Woodies och kan med det sagt inte ha på mig klockan. Klockan ligger i närheten och loggar allt under och efter passet.
Tack för att du delar erfarenhetkslike På sådan typ av träning (som jag också kör) är det ju perfekt med pulsband. Där är jag inte intresserad av någon sträcka eller höjdkurva iaf. Däremot har jag tidigare skippat min Fenix eftersom handledsmätningen inte hänger med när man ökar så fort som i HIIT, men det ska det bli ändring på nu!

Tack för att du delar erfarenhetkslike På sådan typ av träning (som jag också kör) är det ju perfekt med pulsband. Där är jag inte intresserad av någon sträcka eller höjdkurva iaf. Däremot har jag tidigare skippat min Fenix eftersom handledsmätningen inte hänger med när man ökar så fort som i HIIT, men det ska det bli ändring på nu!
Helt rätt! Se det som ett komplement till klockan. Du behöver aldrig oroa dig för oriktig mätning, precis som du är inne på att klockan inte hänger med alt. inte mäter korrekt pga lyft av olika slag. Upplever också att klockan avviker nämnvärt vid cykling, kör bandet då också.

Se här tex med HRM-pro plus tillsammans med chins, intervaller på löpbandet m.m. Den tappar aldrig en mätning (klockan fick ligga på marken och sköta tiden, logga m.m. 😁);
IMG_6697.jpeg

Den räknar väl stegen också? man kan lämna klockan hemma ha en annan och få steg och puls för dagen. Osäker bara om den räknar med stress och bodybattery

Den räknar väl stegen också? man kan lämna klockan hemma ha en annan och få steg och puls för dagen. Osäker bara om den räknar med stress och bodybattery
Stämmer beträffande stegen. Bodybattery får ju en inverkan pga träningspass eftersom datan från bandet tankas över till klockan när de synkar igen. Stressmätning brukar ju ändå pausas vid aktivitet - eller tänker jag fel?

Stämmer beträffande stegen. Bodybattery får ju en inverkan pga träningspass eftersom datan från bandet tankas över till klockan när de synkar igen. Stressmätning brukar ju ändå pausas vid aktivitet - eller tänker jag fel?
Ja du har rätt. Tänkte mest på att man kan ha den utan att starta en aktivitet. Har för mig att den ska ta steg och puls ändå. Den kan synka direkt mot Connect istället för bara mot klocka

Tillbaka
Topp