• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Girighet och dubbelmoral på KS..

Jag har hängt här nått år eller så och fått upp mitt klockintresse eller hur man ska utrycka det. Min startsida på "datan" är handla/sälj-delen och jag har ta mig fan inte fyndat ett skit där. När man gick med här på KS så tänkte man att det kunde va kul att botanisera och fynda klockor som vanliga människor inte begriper sig på (vostok, gamla dykare, Elgin, Doxa, osv osv), men jag tycker priserna folk begär är typ 25% över priserna på ebay alt. blocket. Oftast med "sänkt pris" på annons-start. Känns konstlat att folk annonserar att det sänkt från 15.000 till 13.000 till 12.500 kr på annons-start. Då löser min bullshit-sensor ut direkct*.

Lite trist med tanke på hur det kunde ha varit, men sen samtidigt; om folk handlar så är det väl OK (vilket vi faktiskt inte vet om klockorna säljs, det är ju bara att stänga annonsen och köra en ny annons igen om 2-3 mån som ju många faktiskt gör).

F.ö. tycker jag oftast blocket också ligger ganska högt i pris, men kanske klockmarknaden är stekhet, vad vet jag.. :)

Tacka vet jag ebay där det budas och det vinns och man vet att det är ruljans. (kanske fuskas där med?)

*sporthoj.com

Sen när det gäller fynd-tråden (där man kan tipsa om fynd på forumet eller andra site:er); där pratas det allt annat utom just fynd-tips. Kanske dags för moderatorerna att vakna upp och känna lukten av napalm i luften? :)

T.ex. denna:
https://klocksnack.se/threads/nya-armband-nato-zulu-och-länk.69933/
Alla dessa finns på ebay för 20-50% av annonserat pris.

Återigen, inget fel eller olagligt, men finns ingen anledning att köpa här när det finns större trygghet på ebay med "ebay money back guarantee" och 99.9% positive feedback.

Det kanske går snabbare att plocka upp banden f2f? Eller kanske går snabbare än att vänta på leveransen från Ebay? Ärligt vem fan bryr sig om småkronor på ett band för en hunka?

Jag som glider in här nån gång i månaden och skummar av forumet, jag kan enkelt notera att priserna ligger högt eller klart över normal prisbild för privata säljare. Tråkig utveckling kan jag tycka, men inte mycket att göra åt, bara leta på andra ställen!

Låt oss vara ärliga, det här forumet har gett ökat kunskap och intresse för klockor och kvalitetsur. Precis som när internet först kom så påverkar detta priserna. Utbud och efterfrågan. Det fanns dock en gyllende tid för bara fem år sedan när du kunde köpa en breitling colt ll för kanske 10K på TTT/KS

Flippade en A13340 3-4 år sedan här för 14,5K, numera lägger folk ut samma referensnummer för 25K.

Låt oss vara ärliga, det här forumet har gett ökat kunskap och intresse för klockor och kvalitetsur. Precis som när internet först kom så påverkar detta priserna. Utbud och efterfrågan. Det fanns dock en gyllende tid för bara fem år sedan när du kunde köpa en breitling colt ll för kanske 10K på TTT/KS

Flippade en A13340 3-4 år sedan här för 14,5K, numera lägger folk ut samma referensnummer för 25K.
Ja, det var roligare förr. En A13340 skulle jag mer än gärna köpa för 14,5k idag. :) Men även begbrattar har gått upp. Men å andra sidan jämnar det ju ut sig om man har lite rotation, för man får ju även mer.

Länge sen det var billigt på KS. Alla vill ju såklart ha max betalt när man säljer vilket är helt normalt.

I början av KS så var det mer att man sålde för samma pris man köpt för. Dock ganska naturligt att en sådan anda växer bort när forumet blir större. Många affärer mellan bekanta går ju via PM nu.

Det jag störs mer av är det eviga bumpande av alla straps från Kina som man ska göra några kronor på.

Skulle gärna se en underavdelning för tillbehör.

tenor.gif

Sedan är ju prisbilden inte här speciellt indikativ för resten av världen. Vi skandinavier har ju någon fetisch för sportur/dykarur. Det krävs engagemang och/eller bollar att investera i en dyrare kostymklocka om du ämnar flippa den längre fram, PP undantaget såklart.

Tröttsam sammanfattning.

- @closetplayer startar en tråd med luddig poäng fortfarande oklart vad, luktar dålig fylla lång väg.

- @yonsson outar @Guskleto som någon slags rot till @closetplayer's snefylletrådstart.

- Under trådens utveckling kommer det fram att @closetplayer är en girigbuk - https://klocksnack.se/threads/vad-är-ett-rimligt-pris-för.26910/page-34#post-830257

- Lite snack om en grann och fin Daytona.

- @Philippe Stern namedroppas och kommenterar tråden, men gör snabbt en exit.

- Sidan 9 drar Moffan en bra anekdot.

- Det slutar med att @closetplayer nu är än mer bränd på forumet.

Bästa jag läst på ks tror jag

Länge sen det var billigt på KS. Alla vill ju såklart ha max betalt när man säljer vilket är helt normalt.

I början av KS så var det mer att man sålde för samma pris man köpt för. Dock ganska naturligt att en sådan anda växer bort när forumet blir större. Många affärer mellan bekanta går ju via PM nu.

Det jag störs mer av är det eviga bumpande av alla straps från Kina som man ska göra några kronor på.

+1!

Just Breitling går väl mot samma håll som Rolex i dagsläget? Allt som inte tillverkas längre går upp i pris.

Har skannat av chrono24 några veckor nu och Breitling verkar bli mer eftertraktat idag.

Priserna går upp, inte bara på KS. Håller däremot med dig om att många övervärderar sina klockor.

Strapsen är precis som Yonsson. Precis överallt. Hur orkar man.
Ja, hur orkar man? Du har ju orkat hålla 10 sidor igång så det kan du nog svara bäst på själv.

Tillbaka
Topp