• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Girighet och dubbelmoral på KS..

Vi är så jävla OT i den här tråden ändå så here goes en kort anekdot.

För 15 år sedan när vi skulle totalrenovera våra kontor i Solna och även byta ut möblemanget så fick man sätta post-its på eventuella möbler man ville ha och ange ett bud på möbeln. Jag budade 200:- på 4st Bruno Mathson EVA fåtöljer med svart sadelgjord. Jag fick köpa stolarna och sålde dom en vecka senare till en samlare i Falkenberg för 24 000:-. Det var den dagen jag förstod att "Greed is good"

Man behöver ju inte göra en långsittning av detta men att köpa ett föremål då man erbjuds det till helt rätt pris känns självklart. Att sedan sälja det till det marknaden betalar kan väl ändå inte vara girigt?

Vi är så jävla OT i den här tråden ändå så here goes en kort anekdot.

För 15 år sedan när vi skulle totalrenovera våra kontor i Solna och även byta ut möblemanget så fick man sätta post-its på eventuella möbler man ville ha och ange ett bud på möbeln. Jag budade 200:- på 4st Bruno Mathson EVA fåtöljer med svart sadelgjord. Jag fick köpa stolarna och sålde dom en vecka senare till en samlare i Falkenberg för 24 000:-. Det var den dagen jag förstod att "Greed is good"
Inget konstigt med det, men analogin haltar lite. Tror inte du kan göra den typen av gigant klipp på KS. Grattis förresten :)

Jo analogin haltar, vill man ha den sortens prisutveckling på en klocka får man spendera livet på obskyra bondauktioner eller chansa på dödsbon efter utfattiga excentriker.

"Knowledge has a price, but also a reward"
JB_XII -2017

Den som tror att det finns folk som köper/säljer klockor för 100k+ utan att de vet vad de sysslar med, är nog själva inte kunniga i ämnet.

Klart man ska få göra en slant på mödan. Och skulle man inte göra det? Både situationerna påverkar ju säljaren. Köparen bedömer ju det utsatta priset?
Girigheten är ju att vilja köpa klockan, men inte vara villig att betala utsatt pris och därmed försöka pruta ner priset med massa klåpord och annat.

Den som tror att det finns folk som köper/säljer klockor för 100k+ utan att de vet vad de sysslar med, är nog själva inte kunniga i ämnet.
Den kategorin finns det gott om, lite färre här på forumet dock. Däremot kan jag upplysa om att det kan skilja 100% mellan likvärdiga objekt här på k&s. Inte alltid lätt att avgöra prisnivå när man inte säljer en gubbsafirsub.

Sen finns det trådar där högsta och lägsta pris diskuteras samt även frågor om annonser. Bara att ställa frågan:

"Guskleto har du plockat ut din 116500 hos AD för 110 400 kr och nu säljer du den för 150 000?"

"Nej jag har köpt den begagnad. Jag har dessutom dragit av plasten på den."
DEN RIKTIGA FRÅGAN ÄR JU; Hur ofta ångrar du att du inte behöll den vita du plockade ut;)

Jag har ingen 20kvadratare för 14K/mån. Det jag pratar om är moral i ett entusiastforum. Att marknaden har rätt bara för att en vara säljs till ett visst pris är en starkt förenklad förståelse för marknadsekonomi, eftersom det på ett djupare plan även inkluderar och omfattar att köparen kan ha lurats att betala för mycket. Att marknadspriset var för.........
12-13k/ mån då, du har rensat annonsen och det är oväsentligt egentligen, jag använde det som ett exempel.

Du annonserade här med, vad är skillnaden på att göra vinst genom att hyra ut en lägenhet eller att flippa en klocka? Får man flippa klockor med vinst på ett bostadsforum men inte hyra ut med vinst och vise versa på KS? Hänger inte med i logiken.

Lämnar det där dock, tycker att min poäng har gått fram.

Jag märker att du inte vet för du använder siffror som inte stämmer, men oavsett så gör jag ingen vinst. Syftet är att täcka kostnader och det gör jag nästan. Jag tror också att vi missuppfattar varandra. Jag är inte emot vinster på klockförsäljning. Jag är emot ocker och girighet på andras bekostnad. Folk som bedriver ocker och är giriga går alltid sönder invärtes. De tappar medkänslan, kanske den viktigaste egenskapen vi har. I min värld hjälper de mer kunniga de mindre kunniga.
12-13k/ mån då, du har rensat annonsen och det är oväsentligt egentligen, jag använde det som ett exempel.

Du annonserade här med, vad är skillnaden på att göra vinst genom att hyra ut en lägenhet eller att flippa en klocka? Får man flippa klockor med vinst på ett bostadsforum men inte hyra ut med vinst och vise versa på KS? Hänger inte med i logiken.

Lämnar det där dock, tycker att min poäng har gått fram.

IMG_2899.JPG

Wow vilken monster tråd.

IMG_6412.JPG

Mission accomplished ;)

Så mycket popcorn så lite tid, offerkoftor drakfighter. Vilken fin getingbo det blev.
Hatten av till trådskaparen som droppade mikrofonen och stack. Ondska på hög nivå :hilarious:

DEN RIKTIGA FRÅGAN ÄR JU; Hur ofta ångrar du att du inte behöll den vita du plockade ut;)

Vi klickade inte vid första mötet så den fick gå till en kollega. Priset var detsamma som jag gav trots att jag kunde tjänat 30 000 kr. Denna person har varit mycket hjälpsam mot mig så jag såg det som en fin gest. Han har använt klockan varje dag sedan han köpte den och älskar den fullkomligen. Jag ångrar inte att jag sålde den för fem öre. Däremot ångrade jag att jag inte bar den själv. Därav mitt smarta drag att köpa en svart på den öppna marknaden. :)

Ändå stort lol på KS-andan och folk som hävdar att det finns en "tyst överenskommelse" om att inte tjäna pengar på klockor som cirkulerar inom forumet.

Ursäkta men vart fan står detta i ren klartext?

Den enda bestraffningen en säljare ska få för en överprissatt klocka är det faktum att han inte får den såld.

Fattar inte problemet.
Är det inte säljaren som bestämmer priset?
Vill man inte köpa till utsatt pris så inleds en förhandling eller så håller man käft.
Priset på paraplyer går upp när det regnar, lika så jordgubbar som kan kosta 50kr på midsommarafton och 20 dagen efter.
Tillgång och efterfrågan avgör priset på marknaden helt enkelt.

Jag sålde min DayDate för grovt underpris.
Mitt egna beslut, den såldes senare för bra mycket mer pengar.

Grinar jag för det?
Nej varför skulle jag någonsin göra det? Jag satte ett pris, den såldes för det priset (På typ 10 minuter). Jag var nöjd, köpare var nöjd.

Tycker jag att personen som senare lade ut den för jätte mycket mer pengar gjorde fel?
Nej varför skulle jag tycka det?

Stå på dig @Guskleto mot sånt här trams!
Eller ännu bättre om du inte blir indragen i der överhuvudtaget...

@closetplayer vart tog du vägen? Du har startat ett monster mitt i natten. Riktig mardröm. Om du har vaknat kom tillbaka, släta över allt, skyll på för mkt öl och dålig nattmat.

Lite så ja. @closetplayer har två val som trådstartare kan jag tycka; antingen att svara på alla de följdfrågor som uppkommer efter en så sanslöst luddig och flummig trådstart, ett givet ansvar som trådstartare. Eller också göra en riktig pudel, beklaga sig och skylla på massor av öl och dålig nattmat. Men att inte göra något, att bara stoppa huvudet i sanden och försvinna...det är inte okej. Det borde han straffas för. En ordentlig utskällning vid nästa gtg, att några av oss gör hembesök och har ett kvartssamtal med honom eller någon annan form av lämplig bestraffning har han sannerligen gjort sig väl förtjänt av.

Vänligen
Forumets undersköterska

Senast ändrad:
Jag sålde min DayDate för grovt underpris.
Mitt egna beslut, den såldes senare för bra mycket mer pengar.

Grinar jag för det?
Nej varför skulle jag någonsin göra det? Jag satte ett pris, den såldes för det priset (På typ 10 minuter). Jag var nöjd, köpare var nöjd.

Tycker jag att personen som senare lade ut den för jätte mycket mer pengar gjorde fel?
Nej varför skulle jag tycka det?

Stå på dig @Guskleto mot sånt här trams!
Eller ännu bättre om du inte blir indragen i der överhuvudtaget...

Det är svårt att hålla sig utanför när @yonsson kastar in min annons i tråden det första han gör. Nu är det upp till var och en och avgöra huruvida jag är girig eller inte och kör med dubbelmoral.

Lite så ja. @closetplayer har två val som trådstartare kan jag tycka; antingen att svara på alla de följdfrågor som uppkommer efter en så sanslöst luddig och flummig trådstart, ett givet ansvar som trådstartare. Eller också göra en riktig pudel, beklaga sig och skylla på massor av öl och dålig nattmat. Men att inte göra något, att bara stoppa huvudet i sanden och försvinna...det är inte okej. Det borde han straffas för. En ordentlig utskällning vid nästa gtg, att några av oss gör hembesök och har ett kvartssamtal med honom eller någon annan form av lämplig bestraffning har han sannerligen gjort sig väl förtjänt av.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tvingas bli OWG med en DW i ett halvår :D

Tillbaka
Topp