• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Någon som testat Boss Katana 50w eller 100w och kan ge lite mer input än det man kan läsa om dem?
Bor i lägenhet och vill ha något mångsidigt hemma att spela på, rig står i studio/replokal.

Samma som @ante_77 hade jag problem att få till ett ljud jag gillade. Går säkert att lösa med lite tid, provade bara i musikbutik men föredrar till 100% en mindre rörförstärkare tex Laney Cub12 som du kan skala ner till 1watt.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Samma som @ante_77 hade jag problem att få till ett ljud jag gillade. Går säkert att lösa med lite tid, provade bara i musikbutik men föredrar till 100% en mindre rörförstärkare tex Laney Cub12 som du kan skala ner till 1watt.

Behöver man effekter så känns det som att man bör köpa det separat.
Finns nog andra alternativ annars. Peavey, Line6 eller kanske t.o.m iLoud monitor av något slag där volymen kan regleras valfritt med biehållet "välljud"
 

RonJeremy

Cartier
Samma som @ante_77 hade jag problem att få till ett ljud jag gillade. Går säkert att lösa med lite tid, provade bara i musikbutik men föredrar till 100% en mindre rörförstärkare tex Laney Cub12 som du kan skala ner till 1watt.

Behöver man effekter så känns det som att man bör köpa det separat.
Finns nog andra alternativ annars. Peavey, Line6 eller kanske t.o.m iLoud monitor av något slag där volymen kan regleras valfritt med biehållet "välljud"
Tack för input.
Kanske får testa mig omkring innan jag slår till. Effekter har jag, ville helt slippa dra hem dem. Tidigare haft en Orange micro dark hemma som jag gjorde mig av med av den anledningen.
Kollat på Katana just för mångsidigheten, finns kanske motsvarande som gör jobbet bättre.
 

Larsmustasch

Cartier
Hallå! Tänkte bli lite mer aktiv i denna del av forumet. Vill börja med att tipsa om en annons på min vintagegura:
https://klocksnack.se/threads/gibson-lp-special-tv-yellow-1961-vintage.118085/

Jag minns inte om jag presenterat mig här inne ännu..
Äh, vi kör ändå:
29år till dags datu, har spelat gitarr sedan jag var 15år. Älskar all form av musik, men fastnar alltid vid rock/rocknroll/hårdrock.
Lirar med dessa gubbar nu: https://open.spotify.com/artist/3Z3vVlsPQJxDd3gf7K0ztg?si=8uooE5x7Tr2xNZlqH0bZxw

Kommer posta mer vad jag lirar på osv, allmänt gitarrnörderi (som vi alla älskar)!

//Lars
 

Niclas

Omega
Nu, efter 30 år ska mina fingrar härdas igen.
Hittade denna idag. Lite modernare stuk än jag haft tidigare.
IMG_1412.jpg

Tack för alla tips och glada tillrop tidigare i tråden, nu kör vi :D
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
OK, det finns häftmassa :)
Blev glad när jag såg Abigail Ybarras initialer på mickarna
Ja, det är kul! Det är det på mina med. Men vet man att det verkligen är hon som har lindat dom? Lite till åren (2004) så det kan säkert vara sant. Gick i pension 2013 får jag fram.

Edit: gitarren f ö. Men jag har i princip lagt av helt med gitarrspelandet.
D232A30F-4C0F-47D8-B5DC-BDBB774F2B25.jpeg
 
Senast ändrad:

Niclas

Omega
Lite nyfiken...
Var hon ensam med att linda eller var det ett helt fotbollslag med samma uppgifter ?
Frågan är väl hur hon fått den kultstatus hon har?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hallå! Tänkte bli lite mer aktiv i denna del av forumet. Vill börja med att tipsa om en annons på min vintagegura:
https://klocksnack.se/threads/gibson-lp-special-tv-yellow-1961-vintage.118085/

Jag minns inte om jag presenterat mig här inne ännu..
Äh, vi kör ändå:
29år till dags datu, har spelat gitarr sedan jag var 15år. Älskar all form av musik, men fastnar alltid vid rock/rocknroll/hårdrock.
Lirar med dessa gubbar nu: https://open.spotify.com/artist/3Z3vVlsPQJxDd3gf7K0ztg?si=8uooE5x7Tr2xNZlqH0bZxw

Kommer posta mer vad jag lirar på osv, allmänt gitarrnörderi (som vi alla älskar)!

//Lars
Den Special:en hade jag varit het spekulant på för 10-talet år sedan när jag missbrukade gitarrer. En sån grym rock’n’roll-maskin!

Lycka till med försäljningen!
 

Number 6

Omega
Lite nyfiken...
Var hon ensam med att linda eller var det ett helt fotbollslag med samma uppgifter ?
Frågan är väl hur hon fått den kultstatus hon har?
Hon var ensam. Hon jobbade nästan 60 år hos Fender med att linda pickuper och Leo Fender lärde Ybarra, som sen lärde Josefina Campos. Finns ingen mer. Varje builder har liksom ett rum/bås där de huserar. Rätt kul att följa dem på insta. Custom shopen är en rätt liten avdelning. Tippar att övriga mickar lindas på nåt annat sätt.
Men även i vanliga avdelningen så är det mycket manuellt, exv sandas ju de flesta (kanske alla) kroppar för hand. Har lite fler bilder jag kan dela här om intresse finnes.
 

Number 6

Omega
80255477-86CE-42C0-9AC1-DDE3054B45ED.jpeg D7352AE7-62AC-4120-B308-B13D86C390CB.jpeg 2B0605E7-3C3F-4F92-B2B5-0D77A96C4FA9.jpeg 0DEB37E6-8910-4C6F-8EB0-B38D02F2DC46.jpeg F215BB90-6CC4-4079-AE7A-A970179D0195.jpeg 135C4CBA-7076-458A-B904-1A243A77A8D3.jpeg E8E2C551-83CB-4740-9EA2-AA14DEB8595D.jpeg 6F4C6E0F-80B4-49A1-AE8D-5661D443D827.jpeg D44F4CB6-AB4E-4D4E-8F2A-13423D2C632F.jpeg 554729EF-7B00-4CF6-8A45-1A958E3DF020.jpeg
2013 tyckte jag tydligen om filter och ramar, men men here we go:
1. Masterbuilder Paul Waller i sin lilla arbetsyta. Min favorit är nog Dale Wilson ( @dwilson_fender på insta) då han är en jävel på relic.
2. En CS Clapton Brownie för $25k
3. CS Gretsch för $30k
4. CS relic, overspray som jag personligen tycker är tjusigt ibland
5. Random anställd pular med innanmäten till stärkare
6. Setup och testspel innan leverans - ej CS utan vanliga linjen, just denna ser väl ut som en 52 ri men alla guror går igenom detta.
7. torken... efter lack hänger gurorna i taket. just lackverkstan får man inte besöka. däremot kan man följa Jay Nelson @jncolor på insta om man vill kolla in hur det går till. han är vass.
8. Handslipning på alla gitarrer, just denna är en Jazzmaster Select. Generellt oerhört mycket mer manuellt arbete än vad jag trodde innan jag kom dit.
9. CNC fräs som producerar halsar. Sedan handslipas alla..
10. Denna var lite kul, en vägg med referenshalsar till alla modeller
 
Senast ändrad:

Niclas

Omega
Vad säger ni, guitar-lovers ? Vilka strängar gäller på EL ?
Använde alltid D'Addario XL på min tid men idag finns tydligen 100 fler parametrar att ta hänsyn till ;).
Prio spelkänsla och hållbarhet.
(010-046)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Vad säger ni, guitar-lovers ? Vilka strängar gäller på EL ?
Använde alltid D'Addario XL på min tid men idag finns tydligen 100 fler parametrar att ta hänsyn till ;).
Prio spelkänsla och hållbarhet.
(010-046)

Jag kör med "coatade" strängar. Missar kanske lite i ljud, men livslängden är betydligt bättre.
Funkar bra om man spelar sällan.
Tidigare fick jag byta strängar rätt ofta även om gitarren bara stod i sitt hörn. Idag så kommer jag inte ihåg när jag bytte senast.
Tror det är Elixir strängar jag kör med
 
Vad säger ni, guitar-lovers ? Vilka strängar gäller på EL ?
Använde alltid D'Addario XL på min tid men idag finns tydligen 100 fler parametrar att ta hänsyn till ;).
Prio spelkänsla och hållbarhet.
(010-046)

Varierar lite beroende på humör etc. Är jag inne i en SRV-vecka kör jag 11-56 XL D'addarios, annars vanligtvis GHS GIlmour F-set. Inte tänkt sådär jättemycket på varför jag spelar med just dem, men har inte tagit sönder en sträng på länge, låter bra med god sustain. Gilmours set är även otroligt sköna att spela med.
 

Larsmustasch

Cartier
Vad säger ni, guitar-lovers ? Vilka strängar gäller på EL ?
Använde alltid D'Addario XL på min tid men idag finns tydligen 100 fler parametrar att ta hänsyn till ;).
Prio spelkänsla och hållbarhet.
(010-046)

Fenders och GHS strängar kommer jag inte alls överens med. Rasslade och gick av.
Elixir låter rätt diskantrikt och halkiga som satan om man gillar att bända strängar (såklart man gör! =) )
D'Addario XL funkar bra. NYXL lät kanske marginellt bättre.
Gillar D'Addario XL för att det finns så jäkla många olika strängset att välja mellan.
DR strings har en som heter "Veritas" och där är det bara kärnan som är "coated", men det yttre höljet är som en vanlig sträng. Verkar hålla skitbra, så jag är lite sugen på dem. Verkar vara lite svåra att få tag på.

//Lars
 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad säger ni, guitar-lovers ? Vilka strängar gäller på EL ?
Använde alltid D'Addario XL på min tid men idag finns tydligen 100 fler parametrar att ta hänsyn till ;).
Prio spelkänsla och hållbarhet.
(010-046)
Jag har alltid kört med D’Addario NYXL. Jag är väldigt nöjd med dem, men har inte provat så mycket annat. De har aldrig gått av för mig, håller sig fräscha länge och stretchar nästa ingenting när man strängar om. Det sistnämnda är nog den största behållningen måste jag säga.
 

Number 6

Omega
Kör Ernie Ball. Mest för att paketen är snygga. De håller bra och är billiga i USA där jag är ofta i jobbet. Kör lite olika tjocklekar beroende på gitarr.
 

Number 6

Omega
Tack

Den svarta är en US std, lite moddad med 1ply bakelitpleka, callahamsadlar och SSL5 i stall, lite för att få till en Black Strat såklart. Halsen är grym, birdseye nästan.

Den gröna är en US Hwy1 ursprungligen en HSS sunburst... omlackad i sherwood (blev dock lite mörk då det var svårt att hitta rätt färgkod) av mig och en polare, sen helt ny elektronik med Dawgtown 62 pickups, ny pleka, aged plast etc. den är jävligt bra denna. Resonant som fan. Generellt var ju Highway One serien sjukt bra. Onegripligt att de slutade med den....
 
Tack

Den svarta är en US std, lite moddad med 1ply bakelitpleka, callahamsadlar och SSL5 i stall, lite för att få till en Black Strat såklart. Halsen är grym, birdseye nästan.

Den gröna är en US Hwy1 ursprungligen en HSS sunburst... omlackad i sherwood (blev dock lite mörk då det var svårt att hitta rätt färgkod) av mig och en polare, sen helt ny elektronik med Dawgtown 62 pickups, ny pleka, aged plast etc. den är jävligt bra denna. Resonant som fan. Generellt var ju Highway One serien sjukt bra. Onegripligt att de slutade med den....

Vad tycker du om SSL-5an för Gilmours grejer? Funderar på att sätta en i bridge för att få lite mer bite och komma åt hans 1972-1977 ton, inte riktigt där med mina Vintage 59or.
 
En annan viktig detalj som folk missar är att han har mickväljaren kopplad så han kan köra hals och stall tillsammans.

Vad jag vet använde han den knappt inte, förutom på första solot i Comfortably Numb. Funderat på om han kanske körde den kombon mer live, tycker ibland det låter på bootlegs som han har lite mer punch och bas än vanligt i bridge-PUn. Tex 1974/1977-tourerna. Kan ju vara EQn eller något annat som förvirrar mig också iofs :confused:
 

Psykel

Patek
Vad jag vet använde han den knappt inte, förutom på första solot i Comfortably Numb. Funderat på om han kanske körde den kombon mer live, tycker ibland det låter på bootlegs som han har lite mer punch och bas än vanligt i bridge-PUn. Tex 1974/1977-tourerna. Kan ju vara EQn eller något annat som förvirrar mig också iofs :confused:
Mjo, kan ju bero på att Seymor Duncan-micken i stallet är hyfsat överlindad, antar jag.
 
Topp