• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Som gammal gitarrist på 80-talet har jag börjat snegla på att återuppta spelandet.
Har en hårdrocks-Ibanez så tanken går mot en Fenderstrata och tar tacksamt emot tips ifrån Er

Jag vill hitta en begagnad CS eller ska jag titta efter en modern vintagemodell?
Jag är ingen jättefan av relic men kan leva med det om jag inte hittar nåt annat, dock undviker jag gärna CBS-eran.
Hellre skönspelad än rätt mickar. Är moderna halsar med jumbo ( C, 9,5 ) ett måste för modern spelteknik eller funkar det att spela allround med "rundare" hals?

Vart letar jag ? Blocket, Ljudbojen eller här?

Finns massa grupper på facebook där det krängs gitarrer höger och vänster, kolla runt lite där. Vend funkar också bra, även hittat en gitarr här på KS som jag är supernöjd med. Blocket försöker jag undvika....

Har en AVRI '59 med nitrolack, D-shape hals med 7,25-radius, fungerar utmärkt att köra bends på den och känns som smör rent generellt, föredrar helt klart 7,25 framför 9,5. Kan starkt rekommendera den modellen, annars har Fender precis släppts sin nya MIM-serie Vintera som verkar vara en fullträff för pengarna man ger:
.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Som gammal gitarrist på 80-talet har jag börjat snegla på att återuppta spelandet.
Har en hårdrocks-Ibanez så tanken går mot en Fenderstrata och tar tacksamt emot tips ifrån Er

Jag vill hitta en begagnad CS eller ska jag titta efter en modern vintagemodell?
Jag är ingen jättefan av relic men kan leva med det om jag inte hittar nåt annat, dock undviker jag gärna CBS-eran.
Hellre skönspelad än rätt mickar. Är moderna halsar med jumbo ( C, 9,5 ) ett måste för modern spelteknik eller funkar det att spela allround med "rundare" hals?

Vart letar jag ? Blocket, Ljudbojen eller här?
Om du ska ha nytt skulle jag titta på America Original-serien. De verkar vara riktigt trevliga!

Jag skulle inte säga att en modern halsprofil är viktig för att kunna spela moderna grejer. Själv kör jag med ’60 C på min Vintage Hot Rod strata och har aldrig upplevt några begränsningar med det.

Blocket och Vend brukar vara bra ställen att leta gitarrer på. Ljudbojen har jag inte hängt något på så där vet jag inte.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Ljudbojen är bra men inte riktigt så aktivt som det var tidigare. Blocket eller Vend som sagt. Håll ögonen öppna på Vend bara, det finns en och annan lurendrejare där.
 

Niclas

Omega
Tack för svaren!
MIM går dock bort, men vad säger ni om AVRI vs CS ?
Tänker främst på byggkvalitet, material och injusteringar. Om jag sedan fattat rätt har även Select-modellerna fått lite mer omsorg än American Standard.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för svaren!
MIM går dock bort, men vad säger ni om AVRI vs CS ?
Tänker främst på byggkvalitet, material och injusteringar. Om jag sedan fattat rätt har även Select-modellerna fått lite mer omsorg än American Standard.
Som sagt, American Original tror stämmer bra in på vad du söker. Select-serien är alldeles för mycket gimmick för min smak, men de är säkert bra gitarrer. Vad gäller CS vs AVRI så speglar priset skillnaden i kvalitét bra. Det sistnämnda bygger jag helt på egna erfarenheter.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu så! Jäkligt fin är den. Och faktiskt ganska lättspelad! :)
IMG_20190712_114524519.jpg
IMG_20190712_114508016.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det är den absolut! Fick se hennes syster (purple sparkle) på nära håll på Ullevi senast :)
8264AE97-28AC-4855-89CE-AC66A6F4509D.jpeg


Hojta gärna till om du tappar besinningen och får för dig att sälja. :)
Vi måste stått väldigt nära varandra. Stod nog 3-4 meter till vänster om dig mot räcket.

Det där är btw inte purple sparke. Det där är hans nya röda. Purple sparkle var också med på Ullevi dock.
 

Number 6

Omega
Okej, med Mick är jag ute efter!
Jag skulle kolla in iallafall ett hyfsat vettigt märke exv Yamaha, Tanglewood, Ibanez eller Sigma. Alla de tre har BRA gitarrer för hyfsade pengar (kanske 3k nya, ännu mindre beggade) med mick i. Nonamegitarrer är faktiskt riktigt usla, framförallt akustiska. Av egen erfarenhet så vet jag då jag köpt skräp till ungarna och sedan fått köpa om ”riktiga” märken till dem när halsarna böjt sig, locken spruckit etc. Sverige är inget enkelt land att bo i för en gitarr map årstider och luftfuktighetsändringar. Så det allra billigaste kan jag inte rekommendera.

Är det en klassisk nylonare eller en stålsträngad du är ute efter?
 

RonJeremy

Cartier
Någon som testat Boss Katana 50w eller 100w och kan ge lite mer input än det man kan läsa om dem?
Bor i lägenhet och vill ha något mångsidigt hemma att spela på, rig står i studio/replokal.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Någon som testat Boss Katana 50w eller 100w och kan ge lite mer input än det man kan läsa om dem?
Bor i lägenhet och vill ha något mångsidigt hemma att spela på, rig står i studio/replokal.

Jag har provat en sådan och jag kom inte överens med den. Dess effekter är kanske inte värdelösa, men jag hade svårt att få till någonting vettigt.

Det var i och för sig en värdelös gitarr till det hela, så det var ingen länk i den kedjan som jag gillade.
 

RonJeremy

Cartier
Jag har provat en sådan och jag kom inte överens med den. Dess effekter är kanske inte värdelösa, men jag hade svårt att få till någonting vettigt.

Det var i och för sig en värdelös gitarr till det hela, så det var ingen länk i den kedjan som jag gillade.
Där ser man, jag kanske får se till att testa en innan jag slår till då. Hört så mycket bra om den i relation till dess pris.
 
Topp