• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har tittat lite på strator och alternativ och hittade denna PRS SE Standard 24 i denna helgrymma blåa färg (är en sucker för blå).
Är de bra? De ska visst vara riktigt bra. Tillsammans med en Boss Katana 50 hade jag tänkt. Vill köpa något bra som håller i längden.
preview (1).jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Har tittat lite på strator och alternativ och hittade denna PRS SE Standard 24 i denna helgrymma blåa färg (är en sucker för blå).
Är de bra? De ska visst vara riktigt bra. Tillsammans med en Boss Katana 50 hade jag tänkt. Vill köpa något bra som håller i längden.
preview (1).jpg
PRS gör bra grejer.
Jag skulle även kolla på (ESP) LTD om jag var du. Tex EC-256/331 för din budget eller MH-serien om du vill ha en strata.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Har tittat lite på strator och alternativ och hittade denna PRS SE Standard 24 i denna helgrymma blåa färg (är en sucker för blå).
Är de bra? De ska visst vara riktigt bra. Tillsammans med en Boss Katana 50 hade jag tänkt. Vill köpa något bra som håller i längden.
preview (1).jpg

Själv föredrar jag gitarrer utan svaj. Använder du inte den så är det bara en försämring av gitarren.....enligt mig.
 
Har tittat lite på strator och alternativ och hittade denna PRS SE Standard 24 i denna helgrymma blåa färg (är en sucker för blå).
Är de bra? De ska visst vara riktigt bra. Tillsammans med en Boss Katana 50 hade jag tänkt. Vill köpa något bra som håller i längden.
preview (1).jpg

Det låter super, väldigt flexibel och välgjord gitarr. PRS är nog de enda som faktiskt gör splitcoil bra. Och självklart ska du ha svaj, PRS har en grym sustain oavsett. Nu är det bara att börja jaga massa pedaler också :D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det låter super, väldigt flexibel och välgjord gitarr. PRS är nog de enda som faktiskt gör splitcoil bra. Och självklart ska du ha svaj, PRS har en grym sustain oavsett. Nu är det bara att börja jaga massa pedaler också :D
Grymt! Låter lovande. Återkommer med bilder på setupen när jag köpt :) Ska bli skoj.
Ja pedaler ja, de kan man snöa in sig på rejält... ;)
 

Eqn

Panerai
Jag har just ärvt en frii gitarr och ska försöka byta strängar, vilken del av strängen ska jag knyta fast i övre/undre delen?:D
image.jpg
 

Larsmustasch

Cartier
Jag har just ärvt en frii gitarr och ska försöka byta strängar, vilken del av strängen ska jag knyta fast i övre/undre delen?:D
image.jpg
Spelar ingen roll, bara den delen som är mässing ska vara strängad. (Eller vad det nu är för material.)

Det blir alltså överbliven sträng av det som har annorlunda färg/tjocklek :)
 
  • Like
Reactions: Eqn

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag har just ärvt en frii gitarr och ska försöka byta strängar, vilken del av strängen ska jag knyta fast i övre/undre delen?:D
image.jpg

Den delen som är glest lindad är vettigast att sätta i stallet då det ska ”slå knut” på den.

Mitt tips är att du googlar på strängning av gitarr.
Hade gärna hjälpt dig om jag hade haft en gitarr i närheten, men omgivningen tillåter inte det.

image.jpg
image.jpg
 
  • Like
Reactions: Eqn

Eqn

Panerai
Den delen som är glest lindad är vettigast att sätta i stallet då det ska ”slå knut” på den.

Mitt tips är att du googlar på strängning av gitarr.
Hade gärna hjälpt dig om jag hade haft en gitarr i närheten, men omgivningen tillåter inte det.

image.jpg
image.jpg
Spelar ingen roll, bara den delen som är mässing ska vara strängad. (Eller vad det nu är för material.)

Det blir alltså överbliven sträng av det som har annorlunda färg/tjocklek :)

Tack för svaret gubbar, fick till det tillslut! Nu ska man bara försöka lära sig igen, inte rört en gitarr på 10 år:banghead:
 

Number 6

Omega
574B5BEC-2906-4390-85A1-DF2B9A0E0FD2.jpeg
@Eqn det är en nylonsträngad gitarr? isåfall har nylonsträngarna en mjukare ända. den använder du vid stallet.
vill man göra det extra tjusigt så fäster man respektive sträng i nästa - utifrån och in - så som jag gjort på bilden.
tycker det är ett jävla meck med nylonare jämfört med stålsträngade.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snart smäller det! Fick en bra deal på en Epiphone Les Paul, en kompis säljer sin. En Les Paul Standard Plustop Pro eller vad den nu heter, i vinröd färg. Så den anländer om några dagar, skitsnygg! Imorgon ska jag till 4SOUND och köpa hem förstärkare/intrumentkabel/plektrum och lite annat smått och gott! Ska bli riktigt skoj detta! :)

Bild som visar vilken modell jag pratar om. Återkommer med egen bild när jag har allt på plats denna eller nästa vecka :)
ep_pt_pro_wr_all.jpg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Snart smäller det! Fick en bra deal på en Epiphone Les Paul, en kompis säljer sin. En Les Paul Standard Plustop Pro eller vad den nu heter, i vinröd färg. Så den anländer om några dagar, skitsnygg! Imorgon ska jag till 4SOUND och köpa hem förstärkare/intrumentkabel/plektrum och lite annat smått och gott! Ska bli riktigt skoj detta! :)

Bild som visar vilken modell jag pratar om. Återkommer med egen bild när jag har allt på plats denna eller nästa vecka :)
ep_pt_pro_wr_all.jpg
Snygg, grattis! Epiphone är mycket bang for the buck :)
 

Psykel

Patek
Snart smäller det! Fick en bra deal på en Epiphone Les Paul, en kompis säljer sin. En Les Paul Standard Plustop Pro eller vad den nu heter, i vinröd färg. Så den anländer om några dagar, skitsnygg! Imorgon ska jag till 4SOUND och köpa hem förstärkare/intrumentkabel/plektrum och lite annat smått och gott! Ska bli riktigt skoj detta! :)

Bild som visar vilken modell jag pratar om. Återkommer med egen bild när jag har allt på plats denna eller nästa vecka :)
ep_pt_pro_wr_all.jpg
Grymt, grattis! Blir nog bra detta!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Snart smäller det! Fick en bra deal på en Epiphone Les Paul, en kompis säljer sin. En Les Paul Standard Plustop Pro eller vad den nu heter, i vinröd färg. Så den anländer om några dagar, skitsnygg! Imorgon ska jag till 4SOUND och köpa hem förstärkare/intrumentkabel/plektrum och lite annat smått och gott! Ska bli riktigt skoj detta! :)

Bild som visar vilken modell jag pratar om. Återkommer med egen bild när jag har allt på plats denna eller nästa vecka :)
ep_pt_pro_wr_all.jpg
Sådär ja! En riktig rock’n’roll-maskin! Les Paul är allt man behöver!
Så köper du en riktig rörförstärkare på 15-30W och en bra OD-pedal och ställer dig bredbent och lirar feta AC/DC riff!
Lycka!
 
  • Like
Reactions: :-)

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Sådär ja! En riktig rock’n’roll-maskin! Les Paul är allt man behöver!
Så köper du en riktig rörförstärkare på 15-30W och en bra OD-pedal och ställer dig bredbent och lirar feta AC/DC riff!
Lycka!
Yes!
Hehe, köpte en rörförstärkare, men en liten sådan på 1 watt från Blackstar. Kommer ha den i ett litet rum på kanske max 25 kvadrat. Testade den med mobilen igår och den låter alldeles utmärkt för vad jag behöver :) Den har en OD-funktion också inbyggd :)
Återkommer med en trevlig bild när allt är på sin plats!
 

:-)

Cartier
Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
hehe, jag säger inte emot! :cool: men ska man vara trogen young bröderna är det raka puckar som gäller. malcom körde alltid rakt in i stärkaren med kabel. angus med sin trådlösa som (förmodligen) lade på lite signalstyrka in i marshall'arna. men nu ska det ju varken spelas gibson sg eller gretsch så jag låter det väl passera den här gången då. ;):D:D:D
Jo, men då ska stärkarna gå på fullt spett oxå! Det har man sällan möjlighet till... :cool:
 

Niclas

Omega
Som gammal gitarrist på 80-talet har jag börjat snegla på att återuppta spelandet.
Har en hårdrocks-Ibanez så tanken går mot en Fenderstrata och tar tacksamt emot tips ifrån Er

Jag vill hitta en begagnad CS eller ska jag titta efter en modern vintagemodell?
Jag är ingen jättefan av relic men kan leva med det om jag inte hittar nåt annat, dock undviker jag gärna CBS-eran.
Hellre skönspelad än rätt mickar. Är moderna halsar med jumbo ( C, 9,5 ) ett måste för modern spelteknik eller funkar det att spela allround med "rundare" hals?

Vart letar jag ? Blocket, Ljudbojen eller här?
 

:-)

Cartier
Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.
 
Senast ändrad:
Topp