• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Nygammal gitarrist, spelade mest i skolåren men intresset har alltid funnits där….Idag är grejorna tyvärr mest inredningsdetaljer men plockar upp dem lite då och då :)
Spelar hellre än bra! Telen är senaste inköpet och den gitarr som plockas upp mest annars är Kramern rätt fräck när man känner sig lite 80-tals rockig :)

Bilagor

• IMG_3258.JPG
    IMG_3258.JPG
    425.4 KB · Visningar: 29
  • tempImageSzQhWp.png
    tempImageSzQhWp.png
    2.8 MB · Visningar: 28
Köpte idag en gitarr till grabben som precis börjat spela. Den är mindre än normalt så borde passa honom då han är 9 år.
20211008_163650-01.jpeg

Har själv ingen koll. Borde väl funka att klinka på till en början?

Hittar inget märke eller ålder på den.

Någon som har koll?

Hur är det med stämskruvarna? Har köpt en del äldre nylonsträngade och det är just den biten som brukar lida av åldern. Kostar typ 120:- för nya dock och det är oftast lätt att byta.

Hur är det med stämskruvarna? Har köpt en del äldre nylonsträngade och det är just den biten som brukar lida av åldern. Kostar typ 120:- för nya dock och det är oftast lätt att byta.

Jo, dom verkar fungera. Tänkte att grabben får fråga läraren om det är skroten som gäller eller om något behöver åtgärdas. Tack för tips!

Jo, dom verkar fungera. Tänkte att grabben får fråga läraren om det är skroten som gäller eller om något behöver åtgärdas. Tack för tips!
Låter som en bra plan.
Är det något fel på den så är det nog ingen större fara egentligen. Så länge den inte är sprucken i trät osv (som iofs går att laga men kanske inte är värt det) så är det nog inga dyra saker att fixa.
Den ser ju faktiskt fin ut på bild tycker jag

Tror jag har tittat ut min nästa gitarr.
Squire Bullet Telecaster är ju stört löjligt billig, är det något jag missar?
Måste väl vara mest gitarr för pengarna som existerar nästan?
EA192C29-7D55-45DA-9A86-154A5AB4DD2E.jpeg

Inget fel med dem direkt, finishen och detaljerna kanske inte är superbra men de är fullt dugliga gitarrer. Men i den prisklassen skulle jag även titta rätt länge på Harley Benton TE-30 (Thomanns egna märke) eller TE-52 . Tror du får en bättre gitarr för pengarna där.

Inget fel med dem direkt, finishen och detaljerna kanske inte är superbra men de är fullt dugliga gitarrer. Men i den prisklassen skulle jag även titta rätt länge på Harley Benton TE-30 (Thomanns egna märke) eller TE-52 . Tror du får en bättre gitarr för pengarna där.
Får väl se, tyckte de verkade sjukt billiga och något man kan göra något kul av :)

Har egentligen ingen koll i detta fallet. Men åtminstone förr om åren(10-20år sedan) så var det inte alls ovanligt att de billigaste asiaterna hade laminerad kropp. Det är väl inte det man önskar sig när man tänker en solid elgura.

Någon som har bra koll på Stratocasters? Var och provlirade lite idag på Jam i Stockholm och testade bland annat den här som jag blev mycket förtjust i. Någon som har koll på vad det är?
gitarr.png

Senast ändrad:
God fortsättning på er alla gitarrister! 😊

Jag har fortsatt med mitt eviga rensningsprojekt hemma och för er som inte vet så har jag vansinnigt mkt prylar. Har samlat på massor av saker inom många olika områden. Däribland gitarrer och förstärkare oxå. 😊

Har nu börjat och kika lite på prylarna. Det ska gallras ordentligt. Räknar med att behålla kanske ca 5-10% och då de absoluta favoriterna men det måste ändå begränsas och får inte bli fler än ca 10-15 guror samt ett antal stärkare. Pedaler spar jag dock allt. 😊

Jag har samlat mycket highend och idag fick jag för mig att plocka fram en gammal Combat i Fiestaröd (custom bygge från Japan).

”Combat Guitars is a Tokyo based, custom guitar building company.

Specialize in making top-end, high quality guitars and basses, using only the best materials available.

All guitars and basses are hand crafted, finished, and accessorised on sight at our Tokyo location by our small team of talented professionals.”

Det som var lite skoj här var att den stämde helt perfekt fast den stått orörd sedan 2013. 🤗

Här lite bilder på skapelsen samt en av mina enklare småstärkare som passar utmärkt för modest volym, en Fender Greta.

Bilagor

• 28C4D664-E498-4F51-B443-C891E4E900F4.jpeg
    28C4D664-E498-4F51-B443-C891E4E900F4.jpeg
    419.9 KB · Visningar: 14
  • BEC1CC6E-0297-410C-9F66-1A0C897EAB68.jpeg
    BEC1CC6E-0297-410C-9F66-1A0C897EAB68.jpeg
    382.9 KB · Visningar: 10
  • E459412E-921E-4183-86EF-C6706E182308.jpeg
    E459412E-921E-4183-86EF-C6706E182308.jpeg
    375.6 KB · Visningar: 9
  • 5E32C7FE-9564-4512-B730-765A6464E655.jpeg
    5E32C7FE-9564-4512-B730-765A6464E655.jpeg
    713.2 KB · Visningar: 10
God fortsättning på er alla gitarrister! 😊

Jag har fortsatt med mitt eviga rensningsprojekt hemma och för er som inte vet så har jag vansinnigt mkt prylar. Har samlat på massor av saker inom många olika områden. Däribland gitarrer och förstärkare oxå. 😊

Har nu börjat och kika lite på prylarna. Det ska gallras ordentligt. Räknar med att behålla kanske ca 5-10% och då de absoluta favoriterna men det måste ändå begränsas och får inte bli fler än ca 10-15 guror samt ett antal stärkare. Pedaler spar jag dock allt. 😊

Jag har samlat mycket highend och idag fick jag för mig att plocka fram en gammal Combat i Fiestaröd (custom bygge från Japan).

”Combat Guitars is a Tokyo based, custom guitar building company.

Specialize in making top-end, high quality guitars and basses, using only the best materials available.

All guitars and basses are hand crafted, finished, and accessorised on sight at our Tokyo location by our small team of talented professionals.”

Det som var lite skoj här var att den stämde helt perfekt fast den stått orörd sedan 2013. 🤗

Här lite bilder på skapelsen samt en av mina enklare småstärkare som passar utmärkt för modest volym, en Fender Greta.
Låter som en imponerande samling:woot: Du får hålla oss uppdaterade!

Låter som en imponerande samling:woot: Du får hålla oss uppdaterade!
Tack! Jo, det har varit en del jobb att samla ihop det jag sökt. Mycket dyra fraktkostnader och tull och avgifter har det blivit genom åren då många kommer från andra delar av världen. Mycket USA och Japan.

Jobbar på att försöka få en övergripande bild av sakerna genom att göra en enklare websida där några foton på varje pryl ska vara med. 😊

En kul sak är att jag ganska tidigt började att skriva om varje införskaffat instrument eller stärkare. Varje pryl fick sitt eget dokument med så mycket historik m.m. som jag kunde luska fram gnom tidigare ägaren och så.

Har kommit fram till att jag behöver (vill ha) en gitarr med P90 mickar. Har kikat på Epiphone/Gibson Les Paul Special modellerna och Fenders Noventa serie. Någon som har tips/erfarenheter?

Har kommit fram till att jag behöver (vill ha) en gitarr med P90 mickar. Har kikat på Epiphone/Gibson Les Paul Special modellerna och Fenders Noventa serie. Någon som har tips/erfarenheter?
Jag har en Gibson SG Special 60's Tribute som jag köpte ny när den släpptes 2011. Sjukt kul gitarr med grymt ljud och silkeslen hals! Bästa gitarren jag ägt!
Och på den tiden kostade den typ 5500...
Edit: Thomanns husmärke Harley Benton ska visst vara förvånansvärt bra. Lite småsugen på denna...

Senast ändrad:
Jag har en Gibson SG Special 60's Tribute som jag köpte ny när den släpptes 2011. Sjukt kul gitarr med grymt ljud och silkeslen hals! Bästa gitarren jag ägt!
Edit: Thomanns husmärke Harley Benton ska visst vara förvånansvärt bra. Lite småsugen på denna...

Jag har en akustisk Harley Benton.. Sinnessjukt bra gitarr för pengarna! 👌

Oavsett om du skaffar Epiphone, Gibson eller nåt annat märke typ Greco, Burny osv så är ju "grundkonceptet" P90 i en solid mahognykropp ett så jävla gött koncept. Man får ju ett sound som är mycket öppnare än en klassisk humbucker, men ändå med lite mer punch och bett än en single coil. Finns ju Fendermodeller med P90 också men jag tycker nog att en SG eller LP är svårslaget, just för P90. På David Gilmours sista skiva så inleder han skivan instrumentalt (låten 5am) med en LP med P90 och avslutar skivan instrumentalt med en Strata. Där hör man verkligen de karakteristiska sounden från de olika gitarrmodellerna.

Om du söker något lite mer alternativt hade jag kollat på Yamahas Revstar-serie. Är själv intresserad av dem för att ha en dedikerad gitarr till slide. Kolla upp Chris Buck på YT!

SG är alltid riktigt tuff! Såg att den fanns i både Gibson och Epiphone utförande precis som LP Special modellerna. 5500 var ju ett riktigt bra pris med tanke på vad de kostar idag. Harley Benton gitarren verkar onekligen prisvärd!
Oavsett om du skaffar Epiphone, Gibson eller nåt annat märke typ Greco, Burny osv så är ju "grundkonceptet" P90 i en solid mahognykropp ett så jävla gött koncept. Man får ju ett sound som är mycket öppnare än en klassisk humbucker, men ändå med lite mer punch och bett än en single coil. Finns ju Fendermodeller med P90 också men jag tycker nog att en SG eller LP är svårslaget, just för P90. På David Gilmours sista skiva så inleder han skivan instrumentalt (låten 5am) med en LP med P90 och avslutar skivan instrumentalt med en Strata. Där hör man verkligen de karakteristiska sounden från de olika gitarrmodellerna.
Jo men precis känner att det är det som saknas då jag redan har en gura med humbuckers och en med single coil så är väl P90 som saknas. Känns som P90 mickar är det självklara valet om man bara fick ha en gitarr.

Tillbaka
Topp