• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Renoverade hemmakontoret/musikrummet och fick upp två av gitarrerna på väggen. Har tidigare haft dem i sina case men tänker att i musikaffärer brukar dem hänga uppe så borde inte vara någon fara.
8F697806-961B-4EFC-AC96-99C7A7C2716A.jpeg
Snyggt! Jag har haft en Fenderstrata hängandes i vardagsrummet i ett par år nu, den har varit stämd hela tiden och jag har inte märkt något särskilt med den. Det är hur gött som helst att bara kunna hugga tag i den och dra ett riff :)

Snyggt! Jag har haft en Fenderstrata hängandes i vardagsrummet i ett par år nu, den har varit stämd hela tiden och jag har inte märkt något särskilt med den. Det är hur gött som helst att bara kunna hugga tag i den och dra ett riff :)
Har haft dem uppe ett par veckor och har fått justera stämningen lite, men tror mer det beror på värme/kyla och att luftfuktigheten pendlar en del nu under vinterhalvåren. Om jag minns rätt så har inte stämningen varit helt 100 innan heller när dem legat i sitt case.

Apropå att hänga gitarrer på väggen - man brukar säga att man inte ska hänga dem mot en yttervägg på grund av temperaturförändringar. Halsen tar lite mer stryk och gitarren håller inte stämningen.

Apropå att hänga gitarrer på väggen - man brukar säga att man inte ska hänga dem mot en yttervägg på grund av temperaturförändringar. Halsen tar lite mer stryk och gitarren håller inte stämningen.
Jo jag har hört det också.
I detta fall så har jag inte mycket till val, yttervägg eller i sitt case.
Så jag tänker att jag testar, funkar de inte så får de åka ner i caset igen men den känns ju betydligt trevligare att ha de upphängda och synliga :)

Jag har ett par fendrar med lönnhals hängande på väggen, men gibsonen med mahognyhals får stå i ställ. Så säger min vidskeplighet. :)

Tar gärna emot tips på en bra allround akustisk gitarr som inte kostar en förmögenhet. Men en bra allrounder helt enkelt som man kan ha när man inte kör Stratan.
Typ max, max, max 10,000kr. Helst typ 5'
Rekommenderar Yamaha LL6.
Jag testade flera gitarrer runt 10k, många instegs Martin och Taylors och jag tycker Yamahan låter klart bättre. Jag har haft min sedan 2015 och är väldigt nöjd.

Fick upp ögonen för den här. Vad tror ni är ett rimligt pris? Ni som tittat några sidor bakåt i tråden ser kanske att jag ganska nyligen köpt en snarlik, fast något modifierad strata från samma tidsperiod, och undrar kanske varför jag behöver en till. Och svaret på det är väl att två är bättre än en ;)

Någon som har provlirat SE silver sky?
Verkar fortfarande vara väntetider. Vet att lokala butiken här skulle få hem några i dagarna men troligtvis inte tillräckligt för att hänga upp ett demoex i butik.

Har ni sett Gibsons nya 'hyllning' till Theodore McCarty? Han skissade tydligen på denna styggelse runt 1957, men den blev aldrig producerad, förrän nu. Gibson har gjort rätt mkt reklam för den i SoMe och bland annat Bonamassa lirar en sväng på den i nån video. I mina ögon en ohygglig gura men men smaken är ju som baken. Nästan lika illa som reverse flying V.

Senast ändrad:
Att återförenas med sin första gitarr är speciellt.
Ja, denna - exakt denna - fick jag av min far när jag var ca 10 år gammal.
Äntligen tillbaka hemma. Behöver lite jobb dock, men knappast i uselt skick.
06E0315F-C83F-4961-9F0B-76A3753D27FB.jpeg
Lite oväntat med tre single coils på en metalyxa! Fast det kanske inte är en metalgura? Man förväntar ju sig HH och inte SSS… Ser lite ut som en Gibson RD / Hagström Fantomen nånting😃

Lite oväntat med tre single coils på en metalyxa! Fast det kanske inte är en metalgura? Man förväntar ju sig HH och inte SSS… Ser lite ut som en Gibson RD / Hagström Fantomen nånting😃
En metal strata :D
Udda gura. Vet nu vad det är exakt.
Washburn A15-V från 1981, Japan byggd i någon Matsuko (eller hur det stavas…) fabrik.
Det var en serie(A5,A10,A15,A20) med olika typer av gitarrer i denna form av kropp. Var min som var som en Stratocaster, sedan fanns Telecaster och sedan då två olika modeller med Humbuckers där A20 var top-of-the-line modellen, som helt ärligt ser grymt bra ut.
Polerade banden, oljade in brädan osv nu i veckan och dragit på strängar.
Iochmed trasigt plektrumskydd och trasig potmeter för volymen så har jag inte kopplat in gitarren, enbart kört aukustiskt.
Den spelar bra och fan har mer resonans i kroppen än min Gretsch som är semi-hollow, hur går det ens ihop!? Vissa toner kan eka i 5-10 sekunder i kroppen. Rätt fränt.
4A748EFB-CDF0-43E4-B906-3DC7BB95D113.jpeg

Dom är väldigt motpols mot varandra :D
E0A6670E-48AC-482B-BCC0-11BA53E6EFB2.jpeg

Tillbaka
Topp