• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Tack!
Jag klippte en Taylor Academy 10/e igår.
Återkommer med lite intryck senare även om jag är helt grön, så det blir väl svårt att lämna en vettig utvärdering.

Citerar mig själv.
Snart en månad sen Taylorn landade. Det har nog blivit spelat minst en timma om dagen i snitt sen dess, och jag har inte tröttnat än. Visst känns det tröstlöst vissa dagar när man inte känner att man gör framsteg men på det stora hela så visst händer det nåt. Häromdagen kändes det som om jag helt saknar talang och så kanske det är, men jag ger inte upp.
Jag nöter en del skalor och kör fram och tillbaka genom två gitarrböcker för nybörjare som jag ärvt av sonen sen han spelade i skolan för några år sen.
Målet just ju är att kunna ta mig igenom Pink Panther Theme utan hickups inom några veckor… 😅
Här kommer några bilder.
4467FCBB-40A6-41E4-9801-4D089462AC51.jpeg
2016AA6C-D141-4000-BC2B-A695B1DF72F6.jpeg
55E77B18-6B44-4EAB-AF9E-A89822A00C58.jpeg

Just det ja!
Hur länge håller ett set med strängar förresten? Byter man normalt till samma uppsättning som gitarren kommer med (Elixir) och eller ska man prova nåt annat den dagen det är dags att byta?

Just det ja!
Hur länge håller ett set med strängar förresten? Byter man normalt till samma uppsättning som gitarren kommer med (Elixir) och eller ska man prova nåt annat den dagen det är dags att byta?
Elixir brukar hålla länge så du behöver inte tänka på det på nåt år. Gillar du hur de känns och låter är det bara att köra vidare på samma. Ska du experimentera med andra så tänk på att om du ändrar tjocklek så kan gitarren behöva justeras därefter.

Just det ja!

Kan rekommendera att du köper string cleaners till dina Elixir. Kan hålla riktigt länge då och kännas krispiga bra mycket längre.

Gillar du strängarna du har hade jag kört vidare på samma, du kan behöva justera sadeln om du går till tjockare strängar.

shopping

shopping

Just det ja!
Väldigt olika beroende på hur mycket du spelar, anslaget, vilken sorts plektrum du använder men framförallt - om du väljer coatade eller vanliga strängar.
Jag kör Elixir PB på mina och byter varannan månad. Egentligen håller de tonmässigt ett tag till men jag brukar döda G-strängen då coatingen släpper.

När jag använder vanliga strängar blir det antingen John Pears eller Sunbeam och då byter jag varannan vecka istället.

Men jag spelar minst två timmar om dagen och använder plektrum som käkar strängar.

Väldigt olika beroende på hur mycket du spelar, anslaget, vilken sorts plektrum du använder men framförallt - om du väljer coatade eller vanliga strängar.
Jag kör Elixir PB på mina och byter varannan månad. Egentligen håller de tonmässigt ett tag till men jag brukar döda G-strängen då coatingen släpper.

När jag använder vanliga strängar blir det antingen John Pears eller Sunbeam och då byter jag varannan vecka istället.

Men jag spelar minst två timmar om dagen och använder plektrum som käkar strängar.
Respekt att spela såpass mycket, för jag antar att du gör det som hobby?
Får man fråga vad det är du spelar? Jag antar att du inte behöver sitta i timtal och nöta skalor som en annan? 😅

Respekt att spela såpass mycket, för jag antar att du gör det som hobby?
Får man fråga vad det är du spelar? Jag antar att du inte behöver sitta i timtal och nöta skalor som en annan? 😅
Nej för sjutton, det är bara hobby. Akustiskt blir Bluegrass, folk/americana (typ Neil Young) och singer/songwriter (typ Mayer) och en del eget.
Spelar bara själv på hemmafronten nu. För 15-20 år sedan var det mer aktivt men familj och jobb blev viktigare.
När jag spelade i band var det deathmetal. Så duglig spännvidd 😀

Kan rekommendera att du köper string cleaners till dina Elixir. Kan hålla riktigt länge då och kännas krispiga bra mycket längre.

Gillar du strängarna du har hade jag kört vidare på samma, du kan behöva justera sadeln om du går till tjockare strängar.

Mjae. Möjligen dra åt dragstången en smula. Sadeln hade jag inte pillat på i onödan.

Mjae. Möjligen dra åt dragstången en smula. Sadeln hade jag inte pillat på i onödan.

Jag syftade på om strängarna inte får plats i skårorna, vilket inte är direkt ovanligt om man går till tjockare strängar på en akustisk. Syftar alltså på "nut" (översadel) vid huvudet, inte sadeln vid stallet.

Senast ändrad:
Jag spelar enbart för att det är kul och har varken stor talang eller fantastisk teknik, men jag har ändå utvecklats lite sen jag började för ca 25 år sedan och jag tycker det är dags att skaffa en bra elgitarr.

Dilemmat är att jag bor i förorten, kontoret ligger också utanför stan, har sjukt mycket att göra på jobbet vilket gör att det är svårt att skolka för att dra och provspela en massa.

Ett annat dilemma är att jag inte vet vad det är värt att lägga på en bra gitarr och vilka märken/modeller som är bra direkt från fabrik och vilka som behöver lämnas för justering för att bli riktigt bra.

Så vad vill jag ha då? Jo, jag har alltid gillat Mark Knopflers sound. Är uppvuxen med Dire Straits och under uppväxten var de en stark influens även om jag inte alls fastnat i gubbrocken.
Helt nyligen snubblade jag över Vulfpeck och därifrån över till Cory Wong som jag inte kan sluta lyssna på..

Det här blev längre än jag tänkt inser jag nu. :)

TL;DR
Vill ha en gitarr med single coil mickar eller iaf soundet av en klassisk strata som är hyfsat prisvärd. Priside 5-20 + ev merkostnad för genomgång hos nån gitarrdoktor.

Vad borde jag kolla på/prova?
It’s a jungle out there.

Jag spelar enbart för att det är kul och har varken stor talang eller fantastisk teknik, men jag har ändå utvecklats lite sen jag började för ca 25 år sedan och jag tycker det är dags att skaffa en bra elgitarr.

Dilemmat är att jag bor i förorten, kontoret ligger också utanför stan, har sjukt mycket att göra på jobbet vilket gör att det är svårt att skolka för att dra och provspela en massa.

Ett annat dilemma är att jag inte vet vad det är värt att lägga på en bra gitarr och vilka märken/modeller som är bra direkt från fabrik och vilka som behöver lämnas för justering för att bli riktigt bra.

Så vad vill jag ha då? Jo, jag har alltid gillat Mark Knopflers sound. Är uppvuxen med Dire Straits och under uppväxten var de en stark influens även om jag inte alls fastnat i gubbrocken.
Helt nyligen snubblade jag över Vulfpeck och därifrån över till Cory Wong som jag inte kan sluta lyssna på..

TL;DR
Vill ha en gitarr med single coil mickar eller iaf soundet av en klassisk strata som är hyfsat prisvärd. Priside 5-20 + ev merkostnad för genomgång hos nån gitarrdoktor.

It’s a jungle out there.

Hade kikat på en tunnhalsad Fender Strata, Suhr begagnat. Har svårt för strator i butik, generellt dåligt inställda och stela. Efter ett par år kommer magin fram.

Sen finns det ju lite mer ergonomiska gitarrer idag, typ Strandberg och andra headless som finns i en uppsjö med konfigurationer och som är extremt lättspelade.

Här hade jag personligen börjar kika i alla fall, men det är en djungel och i slutändan är det subjektivt vad som känns bra.

TL;DR

It’s a jungle out there.

Antar att du har fler elgitarrer redan, annars hade jag rekommenderat en HSS strata så du har lite mer möjligheter.

Men hade jag varit du hade jag letat efter en fin USA-strata och sedan tagit den till lämplig gitarrbyggare för finjustering. Behöver inte vara svårare än så. :)

Hade kikat på en tunnhalsad Fender Strata, Suhr begagnat. Har svårt för strator i butik, generellt dåligt inställda och stela. Efter ett par år kommer magin fram.

Sen finns det ju lite mer ergonomiska gitarrer idag, typ Strandberg och andra headless som finns i en uppsjö med konfigurationer och som är extremt lättspelade.

Här hade jag personligen börjar kika i alla fall, men det är en djungel och i slutändan är det subjektivt vad som känns bra.
Det är lite min känsla också - det var visserligen ett bra tag sen jag var i en butik men jag kände inte att prislapparna reflekterades i känslan instrumentet gav.. gäller inte bara Fender.. så därför rådfrågar jag här. Headless-gitarrer måste jag undersöka mer - spontant känns det för konstigt :)
Men absolut är det ju subjektivt i slutändan.. men det är alltid svårt att i princip börja från noll.
Antar att du har fler elgitarrer redan, annars hade jag rekommenderat en HSS strata så du har lite mer möjligheter.

Men hade jag varit du hade jag letat efter en fin USA-strata och sedan tagit den till lämplig gitarrbyggare för finjustering. Behöver inte vara svårare än så. :)
Nja, jag har en Epi LP som jag köpte ny för typ 14 år sen, har aldrig lämnat in den för justering så den är lite småkass och stämmer ur sig osv vilket gjort att jag helt enkelt inte spelar den. Jag skall nog lämna in den snart men jag vill börja på ny kula först.

I stort sett allt mitt spelande sker på en akustisk nylonsträngad som jag trivs med och det var så jag lärde mig från början. Men jag vill ta mitt spelande till nästa nivå och dessutom känner jag att jag förtjänar det efter 10 år med samma utrustning.

Det finns en gitarrfirma i närheten som har en uppstyrd Japanstrat från mitten av 80-talet till salu för tio lax..
jag är helt okunnig om vilka utgåvor, fabriker och årtal som varit bra genom åren så vet inte om det är ett bra, dåligt eller mittemellanpris för en sån.

Annars kan jag säga att beg tilltalar, inte så mycket pga pengar utan för att man får ett inspelat och (förhoppningsvis) genomgånget instrument i handen.

Ja vad hände med henne? Helt plötsligt slutade hon lägga upp. Blev kanske för mycket med alla views.

Läste lite kommentarer på ett av hennes klipp (tror det var den av Dragonforce) och där anklagade några individer henne för att ha snabbat upp videouppspelningen baserat på hur hennes hår rörde sig, att videon var klippt på en del ställen dvs hon spelade inte låten i en enda sittning osv. Hon kanske tappade gnistan lite där. Avundsjuka haters ska alltid förstöra. Men fantastisk är hon!

Sen vill jag minnas att det fanns en hel del kommentarer om hur fin/söt/etc hon är, vilket kanske inte var så roligt för henne som 16/17 åring.... Hon gjorde iaf en bra cover på Altitudes om jag inte minns fel.

Ja sånt är extra tråkigt.
Covern på Beethovens moonlight sonata 3e stycket är makalöst fantastiskt.
Fascinerande hur ett klassiskt stycke från 1800-talet kan låta så bra på elgitarr, som om den nästan var klippt och skriven för instrumentet.

Får basister vara med i tråden? :rolleyes:

Har spelat bas i 25+ år i olika band. Mest intresserad av vintageprylar även på instrument- och förstärkarfronten. Har snöat in på Rickenbacker från tidigt 70-tal och skaffade nyligen min tredje. Kör på en gammal ampeg V4 rörstärkare och marshall 2x15 låda.
20170214_191415.jpg
Lirar man Rickenbacker med Ampeg... absolut får man vara med

Det här med att köpa på sig yxor är nog fasen en värre sjukdom är klocksamlande?

Där jag sitter kan jag tyvärr inte posta bilder på samlingen men det finns några Gretsch, Strator (metadels hemmabyggen), Teles, Taylor, Matons och en jäkla massa elektronik till de alla. Tyvärr är det mesta undanstoppat i ett uppvärmt förråd men tre stycken ligger framme.

Skrev fel, är förstås en 4x12, 300W 1935A, en gammal låda (den till vänster):
IMG_20170904_225402_370.jpg
Screenshot_20230228_152212_Gmail.jpg

Och en på favvobasen i studion
IMG_20170922_225833_102.jpg
Ja, men de där orkar ju med bass. Trevlig låda må jag säga. Själv har jag ägnat de senaste 15 åren åt att bygga eget gällande allt från gitarr och basförstärkare till mikrofonförstärkare och kompressorer. Preamps och gud vet vad... allt med rör

Ja, men de där orkar ju med bass. Trevlig låda må jag säga. Själv har jag ägnat de senaste 15 åren åt att bygga eget gällande allt från gitarr och basförstärkare till mikrofonförstärkare och kompressorer. Preamps och gud vet vad... allt med rör
Tack! Ja kombinationen Ampeg, 4x12 och 2x15 är riktigt grym. Låter spännande med egenbygge, dela gärna lite bilder om du känner för det :)

Tillbaka
Topp