• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Favoriten på väggen är nog min JEM :)

288264AF-D48E-4000-9D3E-F6CB1BDE6683.jpeg

Nu får jag försöka hitta ett vettigt sätt att bli bättre på. Spelar mest lite enkla låtar efter tabulatur, övar ackord och lite skalor.
Det svåra är när man sitter hemma i soffan och inte vet riktigt vad man ska göra…
Det bästa vore kanske att ta lite lektioner av nån musiklärare som extraknäcker. Sen skulle jag behöva en vettig bok tror jag. Jag har spelat igenom sonens första gitarrbok men nåt med lite mer bredd vore nog bra.

Nu får jag försöka hitta ett vettigt sätt att bli bättre på. Spelar mest lite enkla låtar efter tabulatur, övar ackord och lite skalor.
Det svåra är när man sitter hemma i soffan och inte vet riktigt vad man ska göra…
Det bästa vore kanske att ta lite lektioner av nån musiklärare som extraknäcker. Sen skulle jag behöva en vettig bok tror jag. Jag har spelat igenom sonens första gitarrbok men nåt med lite mer bredd vore nog bra.

Välj en låt som du gillar att lyssna på och sätt dig framför youtube för att få stöd i hur du ska spela den med grundläggande komp.

Nöt lite fingerspel - exempelvis travis picking. Då får du snabbt variation på ditt spel och kan färga enkla ackord på ett snyggt sätt.

Skit i teori och pekpinnar. Spela sånt som du tycker är kul. Då kommer du orka hålla i när det går emot.

Håller med Alarik ovan. Det är det bästa sättet att "hålla ut" och samtidigt känna att man utvecklas. Om du inte redan har hittat Marty Schwartz på Youtube rekommenderar jag hans kanal. Roliga låtar och pedagogiskt förklarat.

Jaha! Nu har jag gått och blivit sjukt sugen på en Strandberg. Synd bara att de har begränsat med 6-strängade modeller som har H-H konfiguration och tremolo. Kan bli dyrt detta. 🙄

Jaha! Nu har jag gått och blivit sjukt sugen på en Strandberg. Synd bara att de har begränsat med 6-strängade modeller som har H-H konfiguration och tremolo. Kan bli dyrt detta. 🙄
Prog NX6? Buy once, cry once!

Tycker du det är dyrt så kolla in nån av biltrådarna här, då framstår en gitarr för 30-35 som rena fyndet.

Någon som har koll på ställen i Sverige eller Europa som säljer lite delar?
Har en Strata som saknar en "Bridge Plate" (vet inte vad det heter på svenska)
Verkar finnas en del i USA men hittar inget häromkring.

Mer specifikt en sån här,
Thomann alla gånger.

Någon som har koll på ställen i Sverige eller Europa som säljer lite delar?
Har en Strata som saknar en "Bridge Plate" (vet inte vad det heter på svenska)
Verkar finnas en del i USA men hittar inget häromkring.

Mer specifikt en sån här,
Nu var det längesedan jag mekade, men finns det inte hos gmf.se eller gitarrdelar.se? Det var de två butikerna som ”gällde” förr iaf:)

Nu var det längesedan jag mekade, men finns det inte hos gmf.se eller gitarrdelar.se? Det var de två butikerna som ”gällde” förr iaf:)
Dom verkar ha en del grejer men inte just den delen jag behöver. Men man blir ju lite sugen på att montera ihop en egen gura när man kollar på alla delar :)

Kontaktade Jam eller Oscar guitars som dom nu heter och verkar som att de kan ordna fram en Fender-originaldel.

I mitten på nittiotalet (i samband med att Metallica slutade göra bra musik) sålde jag min ESP EXP custom shop. Vill minnas att jag fick styva 11000 för den och tyckte att jag gjorde världens bästa affär eftersom jag köpte den begagnad för drygt tio ett par år innan.

När man ser priserna på dem idag inser jag att det inte var ett snilledrag.

I mitten på nittiotalet (i samband med att Metallica slutade göra bra musik) sålde jag min ESP EXP custom shop. Vill minnas att jag fick styva 11000 för den och tyckte att jag gjorde världens bästa affär eftersom jag köpte den begagnad för drygt tio ett par år innan.

När man ser priserna på dem idag inser jag att det inte var ett snilledrag.

Visst är det roligt!? Gjorde ett liknande drag. Sålde min gula Ibanez FGM100 (Frank Gambale signature) i slutet av 90-talet för 9k om jag minns rätt. Ligger en ute på Reverb nu för 43k. :\

Jag köpte nyss de här hörlurarna från boss, waza air, som låter en spela ipluggat utan ljud för omgivningen. Kan verkligen rekommendera dem, speciellt för de som bor i lägenhet. Tar upplevelsen till en ny nivå när man kan välja alla möjliga typer av ljud och spela till backing tracks, det ger en bra och ny taktförståelse. Man kan drömma sig bort och delta i en rockkonsert en måndagkväll:) Ett mycket bättre köp än ännu en gitarr som bara kan spelas akustiskt.

Jag köpte nyss de här hörlurarna från boss, waza air, som låter en spela ipluggat utan ljud för omgivningen. Kan verkligen rekommendera dem, speciellt för de som bor i lägenhet. Tar upplevelsen till en ny nivå när man kan välja alla möjliga typer av ljud och spela till backing tracks, det ger en bra och ny taktförståelse. Man kan drömma sig bort och delta i en rockkonsert en måndagkväll:) Ett mycket bättre köp än ännu en gitarr som bara kan spelas akustiskt.
Jävlar. de såg ju slicka ut! Jag pluggar in guran in en Yamaha THR10 sen har jag trådlös koppling mellan den och telefonen där jag har backing tracks. Men, jag tappar ju den trådlösa hörlursfunktionen… Lurar med sladd har jag inte längre och det är ju f ö rätt jobbigt med gura. Ska testa de där Boss Waza Air!

Jävlar. de såg ju slicka ut! Jag pluggar in guran in en Yamaha THR10 sen har jag trådlös koppling mellan den och telefonen där jag har backing tracks. Men, jag tappar ju den trådlösa hörlursfunktionen… Lurar med sladd har jag inte längre och det är ju f ö rätt jobbigt med gura. Ska testa de där Boss Waza Air!
Ja, gör det! Litet knepigt att få till med appen, men man kan kolla YT som med allt annat…

Plockar lite med instrument här hemma idag. 😊

Måste börja avgöra vilka som ska gallras bort. Bor inte på 200 kvadrat längre så nu måste det bantas på allt. 😊

Skulle ni säga att Ljudbojen och Blocket är de ställen som är bäst att annonsera på?

Bjuder på bilder på ett instrument av mitt absoluta favoritmärke. 😊
En Daion Power MKXX-B.

08445C2A-3840-4935-BE70-2A8BD3C332EB.jpeg
F02E5B72-9DB5-45F9-87FD-A68E036C3157.jpeg
8B5B14A6-BE54-4FAD-B166-08F15AC50B17.jpeg
B2AE4F8E-2FA2-4672-9B22-978C931EC1A2.jpeg

Ännu en men den behöver lite omsorg då limmet under stallet släppt lite. Men en charmig 12-strängare, Ibanez R352.
Ber om ursäkt för ljus från fönster m.m. Är ingen mästerfotograf men bjuder på lite bilder för att det är skoj. 😊

33632635-B4D9-47A6-9A26-136A98009FD5.jpeg
3129E138-777C-40F5-95CB-42FBAABAAC1C.jpeg
DF4DE782-971C-4421-9020-6BC51ECAE41E.jpeg
2C512E89-5734-4821-8D7A-11B7884D1819.jpeg
068C24B8-BC0C-4098-B8E1-80C30E41FA90.jpeg
EE02F54F-15EB-469B-9F03-C473A143986C.jpeg

329592302_938135690696127_6229713998422091671_n.jpg

Fick slå mig själv på fingrarna för att inte släpa hem denna från djupaste Småland till grabben. Nån stackare som köpt via nätet för att han ville ha en "Telecaster" och inte fick riktigt vad han hade förväntat sig.......

Tillbaka
Topp