• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Owaysis

Cartier
Härligt!

Finns det någon nackdel ljudmässigt i en el-akustisk gitarr? Ska inte användas med förstärkare.
De flesta sådana gitarrer har ju en såkallad cut-away som gör att man når högre upp på halsen. Rimligtvis så bör det påverka ljudet något men absolut inte till den grad att man faktiskt hör någon skillnad. Tror definitivt inte att du kommer märka något försämring i ljudet, speciellt inte i den prisnivån.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
De flesta sådana gitarrer har ju en såkallad cut-away som gör att man når högre upp på halsen. Rimligtvis så bör det påverka ljudet något men absolut inte till den grad att man faktiskt hör någon skillnad. Tror definitivt inte att du kommer märka något försämring i ljudet, speciellt inte i den prisnivån.
Ah, skönt att höra, då förblir utbudet stort! Tack.
 

Broke

Omega
2-Faktor
Gibson släpper nytt.
Screenshot_20170419-213820.png
 

leicaphile

Panerai
Kul tråd!

Jag har för många för att fota alla :)
Men jag slänger upp en bild på en gammal "silver squier" från tidigt 90-tal, made in Japan, med den väldigt ovanliga färgen: "Maui Blue".
IMG_0515.JPG

Den var läcker! MIJ Squiers är inte att underskatta, grymt trevliga gitarrer överlag. Har en '94 "Squier Series" med HSS config och Floyd Rose II som jag nyss moddade med Seymour Duncan mickar. Låter fantastiskt.
 

leicaphile

Panerai
Nä det ska man inte göra! För pengarna jag lade på den gitarren, så låter den väldigt mycket dyrare :)
Ja, även om 80-tals MIJ börjar kosta pengar de med. Fick min '94 för 4500 i originalskick så de är fortfarande relativt billiga! Min 5-way switch är lite rasslig dock så ska byta till en 3-way, Cool Rails micken i mitten försvinner i kombination med Hot Rails eller Distortion så ingen mening med 5-way ändå...

Älskar f.ö. Floyd Rose, de är lite småpilliga att ställa in men när allt är gjort är de stabila som fan.

foR1fjW.jpg
 

differo

Cartier
Kul tråd!

Jag har för många för att fota alla :)
Men jag slänger upp en bild på en gammal "silver squier" från tidigt 90-tal, made in Japan, med den väldigt ovanliga färgen: "Maui Blue".
IMG_0515.JPG
HA! jag har likadan:) Ska fota och posta. Min är dock något mer använd av att döma från bilden. Lätt en av mina favoriter, kommer aldrig sälja den.
 

differo

Cartier
Jag tar mig tid i dagarna och fotar lite gitarrerna som numera tyvärr mestadels ligger under sängar eller gömda i garderoberna. Några är dock alltid framme. Är det några här som bygger egna pedaler eller/och förstärkare? (även gitarrer för den del) Själv blev jag fast i det träsket många år sen och känner igen känslan nu när jag är fast i (att mecka med) klockträsket. Har byggt själv allt jag behöver och i stort sätt sålt det mesta 'köpes' i alla fall när det kommer till pedaler och effekter. Hoppas att det finns fler här.
 

differo

Cartier
Grymt fin! Själv funderar jag nästan på en ny Gibson... 2018 Explorer ser galet bra ut!
http://gibson.com/Products/Electric-Guitars/2018/USA/Explorer-2018.aspx
Det finns en del gitarrer som jag aldrig riktigt klickat med (nu är vi mest på den ytliga/utseende nivån) och explorer är en av dem. Du tycker uppenbarligen om den, kan du dra lite snabbt hur/varför du började tycka om den? Var förresten på Airborne konserten här om dagen - alla körde enbart explorer :) - och med deras 'show' och musiken - passar den skit bra. Det hade sett nästan konstigt ut med t.ex. en Tele.
 

Psykel

Patek
Det finns en del gitarrer som jag aldrig riktigt klickat med (nu är vi mest på den ytliga/utseende nivån) och explorer är en av dem. Du tycker uppenbarligen om den, kan du dra lite snabbt hur/varför du började tycka om den? Var förresten på Airborne konserten här om dagen - alla körde enbart explorer :) - och med deras 'show' och musiken - passar den skit bra. Det hade sett nästan konstigt ut med t.ex. en Tele.
Stilen har alltid tilltalat mig, trots att den generellt ses som en metalgitarr och jag knappt lyssnar på eller spelar metal.
Har i nuläget en Ibanez Destroyer, som är ännu mer "extrem".
Sen är det inte bara det visuella. Jag tycker att dom är grymt skönt balanserade och har ohindrad åtkomst till dom högsta banden.
1600-DT520BK_front.jpg
 

differo

Cartier
Jag måste prova i lugn o ro någon gång, som sagt tänkte mest på det visuella - har själv svängt mycket åt 'mjukare' former på senare år. Den ibanezen är cool,har inte heller spelat på en sådan. Halsen ser väldigt 'snabb' ut.
 

Psykel

Patek
Jag måste prova i lugn o ro någon gång, som sagt tänkte mest på det visuella - har själv svängt mycket åt 'mjukare' former på senare år. Den ibanezen är cool,har inte heller spelat på en sådan. Halsen ser väldigt 'snabb' ut.
Mja, halsen är i princip identisk med min Gibson SG Special. En typisk Gibson 60-talshals. Den är inte linjaltunn som många av Ibanez shredgitarrer. Tror det är samma profil som Explorern.
Här är några exempel på gitarrister som spelar Explorer (och liknande modeller), men inte metal:
3991154132_8f0267d9d0.jpg

0b072c758fdaf1c4b817a656a5a58300.jpg

Gibbons_Billy_84_Dean_1_Dean.jpg

Rick.jpg

0771c54742a8374963c9dcb7d5d63dde--dave-grohl-foo-fighters.jpg
 

leicaphile

Panerai

Psykel

Patek
De är trevliga men har du funderat på en lite äldre modell? Verkar som om Gibson har en hel del problem nu (vilket är trist då jag alltid gillat deras gitarrer). Kolla: https://www.ultimate-guitar.com/new..._like_shit_that_company_is_falling_apart.html
Vet att dom haft en del problem dom senaste åren. Har som sagt en SG från 2011 som är riktigt grym! Dock är jag speciellt sugen på en Explorer i klarlackad mahogny, som 2018-modellen. Tror inte dom erbjudit en sån sen 80-talet.
 

Sledger

Cartier
Hubba hubba! Tycker Ibanez verkligen börjar få till sina modeller igen. Bara hoppas att denna hittar till Europa. Kommer beställa en direkt. :hungry:
RG652FMMSF_DPB_00_01_pd.png

RG652FMMSF_DPB_00_01_pd_CU_Body_Top.jpg

RG652FMMSF_DPB_00_01_pd_CU_Body_Back.jpg


Alternativt så får det bli denna. Också sjukligt snygg.
RG652AHM_NGB_00_02_pd_CU_Body_Top.jpg


Vad är det man brukar säga? "Hur många gitarrer behöver man?" "Bara en till!"
 

Psykel

Patek
Hubba hubba! Tycker Ibanez verkligen börjar få till sina modeller igen. Bara hoppas att denna hittar till Europa. Kommer beställa en direkt. :hungry:
RG652FMMSF_DPB_00_01_pd.png

RG652FMMSF_DPB_00_01_pd_CU_Body_Top.jpg

RG652FMMSF_DPB_00_01_pd_CU_Body_Back.jpg


Alternativt så får det bli denna. Också sjukligt snygg.
RG652AHM_NGB_00_02_pd_CU_Body_Top.jpg


Vad är det man brukar säga? "Hur många gitarrer behöver man?" "Bara en till!"
Knepigt. Personligen gillade jag inte lila fram och rött bak. Lite off färgmatchning på den blå också.
 
Topp