• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Hallå!

Jag sitter och sneglar på elgitarrer, amp och pedal. Precis som med klockintresset är det lätt att bli lite manisk. Jag är som sagt total nybörjare men tänker att det skulle vara roligt att både ha en akustisk- och en elgitarr att träna parallellt med. Är det något ni kan rekommendera, det är verkligen en djungel för en novis. Prisbild kanske dryga fem loppor men kan gå högre eller lägre.

Tittat på detta vilket verkar rimligt, även om det för tillfället är slutsålt.
https://m.thomann.de/se/epiphone_les_paul_studio_deluxe_bundle3.htm?o=1&search=1516026903

Hej! I början är det viktigt att det är kul, så att du vill spela ofta och därmed övar och blir bättre, för då blir det ännu roligare och då spelar du oftare, och så vidare... Mitt råd är därför att titta och provspela på så många gitarrer innanför budget som du kan, och välja en som tilltalar dig estetiskt (ser cool/kul/snygg ut som gör att det känns kul att plocka upp den pch plinka) och att den känns bra att spela på. Det kan förstås vara svårt att veta som novis om den känns bra att spela på. Förklara för personalen att du är ny och vill ha en lättspelat gitarr eller ta med dig nån som kan spela som kan testa de du blir sugen på. Bor du i Sthlm kan jag hänka.

Tack! Jag ska gå in på en butik och höra mig för. Några rekommendationer till en bra bok?
Håller med föregående talare - youtube är svårslaget! Jag rekommenderar att du sätter som mål att kunna spela en låt du gillar som inte är onödigt svår. Det är roligare att öva på en bra låt än en skolboksblues från 1997...

Håller med föregående talare - youtube är svårslaget! Jag rekommenderar att du sätter som mål att kunna spela en låt du gillar som inte är onödigt svår. Det är roligare att öva på en bra låt än en skolboksblues från 1997...

Ja, verkligen otroligt vad tiden förändras. Körde mycket youtube fram till denna helgen då jag laddade hem yousician, vilket jag verkligen kan rekommendera om någon är i samma sits vilket ingen i denna tråd troligtvis är. Aldrig spelat gitarr tidigare som sagt men nu känner jag mig bekväm med merparten av enklare ackord och lite handpicking även om hjärnan inte alltid hinner med. Det är lite som ett guitar hero fast på riktigt med direkt gehör med en uppsjö av låtar som man spelar till.

Det jag refererade till med el-gitarrer är att om man går in på en butik eller hemsida så är det så mycket olika gitarrer att man storknar, svårt att veta vad som är mycket för pengarna. Förstår att man måste testa runt lite!

Precis som med klockor är det snabbt att fastna i träsket... 9 månader efter jag börjat med en Squier, blev det en Hendrix Stratocaster som jag är förbannat nöjd med.

20180119_012734.jpg

Börjar dock även bli dags att uppgradera förstärkaren också... Kör ett långskott och undrar ifall någon möjligen sitter på en Boss Katana eller Lionheart L5 som de vill bli av med?? :rolleyes::rolleyes:

Jag köpte en Epiphone Les Paul förra veckan, när jag köpte den så skruvade han som sålde den upp tune-o-matic:en, osäker om detta är gängse procedur, då han var införstådd på att jag var novis på ämnet så var det inget jag ifrågasatte. Till saken, får känslan att E-strängen vibrerar lite väl mycket och att den lätt rör banden, antar att den inte är lika spänd som dom andra strängarna, besitter inte riktigt kunskap för att utvärdera om det ska vara så eller ej. Men är det riskfritt att skruva ner den en aning och testa?

Jag köpte en Epiphone Les Paul förra veckan, när jag köpte den så skruvade han som sålde den upp tune-o-matic:en, osäker om detta är gängse procedur, då han var införstådd på att jag var novis på ämnet så var det inget jag ifrågasatte. Till saken, får känslan att E-strängen vibrerar lite väl mycket och att den lätt rör banden, antar att den inte är lika spänd som dom andra strängarna, besitter inte riktigt kunskap för att utvärdera om det ska vara så eller ej. Men är det riskfritt att skruva ner den en aning och testa?
Justera stallet på den sidan, menar du? Det ska inte vara några problem, dock kan du eventuellt behöva intonera den då.

preview_1.jpg

Jag ska sälja min Fender Telecaster mexico (bild). Nypris är väl ca 5500 kr. Vad är ett rimligt pris? Finns fender-fodral och kvitto. Tänkte även sälja min VOX-stärkare (30 watt tror jag).

År och skick på gitarren? Och vad för modell är det på förstärkaren?
Gitarren är i utmärkt skick, inga repor eller liknande. Skulle tro att det är en 2010:a. Förstärkaren är nog en av de billigare från VOX, tror att jag köpte den ny för ca 2000 kr. Kan inte hitta modellen tyvärr.

Edit: Förstärkaren är 15 W inte 30.

Har försökt gilla gitarr men faller alltid tillbaka till mina ukuleles. Man blir så glad av att spela dom. Slippa ha en jäkla klump i knäet också :)

Nice!
Vad tycker du om Kempern?
Är någonting i mig som fortfarande vill tycka att en hederlig rör-stärkare inte kan ersättas, men blir bara mer och mer övertygad att så inte är fallet. Tycker den gör jobbet riktigt bra och är väldigt tacksamt att kunna spela på lägre volymer utan att offra ton. Kan väl summera det som att den kanske inte låter exakt lika bra som en specifik rör-stärkare men den gör väldigt mycket väldigt bra.

Är någonting i mig som fortfarande vill tycka att en hederlig rör-stärkare inte kan ersättas, men blir bara mer och mer övertygad att så inte är fallet. Tycker den gör jobbet riktigt bra och är väldigt tacksamt att kunna spela på lägre volymer utan att offra ton. Kan väl summera det som att den kanske inte låter exakt lika bra som en specifik rör-stärkare men den gör väldigt mycket väldigt bra.

Tackar för input! Jag lutar mer och mer åt ditt håll också. Har börjat köra plug-ins på datorn och tycker att det låter tillräckligt bra för att inte köpa ny stärkare.

Spelade mycket gitarr tidigare i livet. Köpte
Furch G23 CR men strax därefter så slutade jag nästan helt att spela av någon anledning. Idag går andra intressen före och Furchen är såld. (Har dock en annan skräp-gitarr som jag plockar fram ibland när jag vill "plinka" lite.)
furch-g23-cr-ce-millenium.jpg

Furchen var i alla fall otroligt fin!
(Bild stulen från nätet då jag inte hade någon bild på min egen. Tack och förlåt!)

Vad tycker du om ampeg micron? Grymt sugen på en sådan då den verkar otroligt smidig i sitt format.
Som hemmastärkare är den kanon! Schysst med aux och gediget byggd. Tycker den besitter det klassiska ampeg-soundet också. Har kört nåt gig på i mindre lokal med den och det funkade hur bra som helst. Ska man gigga en del med den hade jag dock rekommenderat micro VR.

Kul att det finns så många gitarrister här på KS!
Har spelat gitarr och sjungit, både i band och ”solo” sedan jag var 13 (vill inte ens räkna ut hur många år det blir). Idag blir det oftast hemmavid och akustiskt jag spelar gitarr eftersom jag enbart sjunger i bandet jag är med i. Därför är det den här som får mest speltid. Har ägt ett antal akustiska genom åren, men sedan jag hittade denna Blueridge BR-343 för ett antal är sedan har det varit den enda jag lirar på. Skulle dock kunna tänka mig en Martin eller Gibson SJ-200 också någon gång i framtiden.

Bild på elgitarrerna och förstärkare kommer vid ett senare tillfälle. De är på övervåningen och jag orkar inte gå upp dit nu. ;)
EA0CD114-C63C-4EDC-AE54-F693BD5C959E.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp