• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

När brukar ni känna att det är dags att byta strängar på era gitarrer? Naturligtvis beror det på hur pass mycket man spelat men borde väl finnas något konsensus om när det brukar vara lägligt. Har Fender 250R på min Stratocaster som suttit på sedan jag köpte den i November, känner att kanske lite av den skarpa tonen har försvunnit men kan lika väl inbilla mig. Hur gör ni? :)

Det är som sagt helt avhängt på hur mycket man spelar, svettas, vilken typ av strängar du använder, hur hårt anslag du har etc.
Jag kör på coatade strängar men låter det sällan gå mer än en månad mellan bytet.
Nu sker det inte på alla gitarrer utan på den som spelas mest för stunden men över lag så är den gitarr som får mest fokus aldrig strängad med strängar äldre än en månad.

Har någon här testat yamahas övningsstärkare i THR-serien?
Jag har funderat på att skaffa en THR5 för att kunna plinka lite tyst även på kvällarna. Vore kul att höra om någon här testat :)

Bifogar bild bara för att det är kul.
884778B6-D65F-4600-B883-3D534329B990.jpeg

Har någon här testat yamahas övningsstärkare i THR-serien?
Jag har funderat på att skaffa en THR5 för att kunna plinka lite tyst även på kvällarna. Vore kul att höra om någon här testat :)

Bifogar bild bara för att det är kul.
884778B6-D65F-4600-B883-3D534329B990.jpeg

Jag har en (fast Xversionen) och de är perfekta i sovrummet.
Flexibla och trots att de är gamla sett till teknik så håller de bra.
Vox släppte ju något alternativ i samma prisklass precis som känns lite mer ”high tech” men den har jag inte provat.
Oavsett - för pengen är den kanon.

Jag har en (fast Xversionen) och de är perfekta i sovrummet.
Flexibla och trots att de är gamla sett till teknik så håller de bra.
Vox släppte ju något alternativ i samma prisklass precis som känns lite mer ”high tech” men den har jag inte provat.
Oavsett - för pengen är den kanon.
Det är just idén att den är low tech jag gillar :) Inte så mycket parameterparalysering utan bara koppla in och spela.
Grymt att även du gillar den för jag har nästan bara sett positiva saker så det får nog bli en sån sen.

Kan rapportera att jag nyss var och köpte en och de senaste 40 minuterna har jag suttit i soffan och spelat med större glädje än på länge! Sjukt skönt att kunna köra på låg volym med bra ljud och dessutom spela upp ett jamtrack med bra ljud i samma burk!
Rekommenderas starkt :)
5A68B395-FB23-4A7E-AAD4-2CCFA09B3A14.jpeg

Kan rapportera att jag nyss var och köpte en och de senaste 40 minuterna har jag suttit i soffan och spelat med större glädje än på länge! Sjukt skönt att kunna köra på låg volym med bra ljud och dessutom spela upp ett jamtrack med bra ljud i samma burk!
Rekommenderas starkt :)
5A68B395-FB23-4A7E-AAD4-2CCFA09B3A14.jpeg

Kul att du blev nöjd!

Edit: anar vi en klassisk baja?

Senast ändrad:
Är supernöjd, Crayon Overdriven fick följa med mig hem igår och ser nästan ut som den aldrig kommer slåss av. Väldigt trevligt overdrive!
Nästa fredag borde min FuzzFace JHF1 anlända också, grannarna kommer få ha det kämpigt ett tag :cigar:
Hahaha, fuzzface är ju skönsång för öronen. Tror inte grannarna kommer misstycka :) :)

När jag kom hem efter semestern så har action på min E Les Paul blivit mycket lägre, till den gränsen att jag inte kan spela på vissa strängar. Jag antar att värmen antingen har böjt trussrodden alternativt att någon skruv på bryggan har rört sig. Jag är inte speciellt händig och heller inte speciellt tekniskt kunnig när det gäller gitarrer.

Ska jag åka direkt in med den till gitarrbutik för setup eller är det värt det att skruva tillbaka trussrod lite för att se om det avhjälper? Gitarren är knappt ett halvår gammal.

När jag kom hem efter semestern så har action på min E Les Paul blivit mycket lägre, till den gränsen att jag inte kan spela på vissa strängar. Jag antar att värmen antingen har böjt trussrodden alternativt att någon skruv på bryggan har rört sig. Jag är inte speciellt händig och heller inte speciellt tekniskt kunnig när det gäller gitarrer.

Ska jag åka direkt in med den till gitarrbutik för setup eller är det värt det att skruva tillbaka trussrod lite för att se om det avhjälper? Gitarren är knappt ett halvår gammal.
Trä är levande material så det är värme och luftfuktighet som får träet att växa och krympa. Borde gå att fixa spänningen med trussrod som du säger.

Låter som om värmen har fått din neck relief att bli för liten. Dra trussrodden ett kvarts varv moturs och ge det några minuter. Har det inte blivit lite bättre släpper du lite till. Fortfarande inget resultat så är det något med stalet men det sker sällan utan att yttre våld varit inblandat.

Trä är levande material så det är värme och luftfuktighet som får träet att växa och krympa. Borde gå att fixa spänningen med trussrod som du säger.
Låter som om värmen har fått din neck relief att bli för liten. Dra trussrodden ett kvarts varv moturs och ge det några minuter. Har det inte blivit lite bättre släpper du lite till. Fortfarande inget resultat så är det något med stalet men det sker sällan utan att yttre våld varit inblandat.
Tack! Ska testa det riktigt försiktigt.

Har kört en del akustiskt nu, visst är inget proffs direkt men, hur är det att köra elgura, ska man ha hörlurar så man kan köra när barnen sover?

Det är ett problem nu när jag mest kan plocka försiktigt på kvällarna.

Har kört en del akustiskt nu, visst är inget proffs direkt men, hur är det att köra elgura, ska man ha hörlurar så man kan köra när barnen sover?

Det är ett problem nu när jag mest kan plocka försiktigt på kvällarna.

En iRig eller "pod" (heter det ens det numera) in i datorn och lurar funkar för att öva, men man (i alla fall jag) saknar definitivt dynamiken man får med lite volym i en riktigt förstärkare. Nu gillar ju jag iofs. vintage rör-ljud och gammal hederlig rock´n´roll. Ska du köra blixtsnabba solon över slicka backing-traks med getingdist och massa fiddeli-fiddeli så funkar det dock utmärkt! :cool:

Tillbaka
Topp