• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Roxny

Omega
Kör du tandbergaren som gitarrstärk?
En eloge för att du ser att det är en Tandbergare utifrån det lilla som syns på bilden! :)
Faktiskt inte, men det vore nog värt att testa. Bra idé! Har en bekant som tillverkat handgjorda förstärkare under namnet ReVintage, så kör på en av hans annars.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
En eloge för att du ser att det är en Tandbergare utifrån det lilla som syns på bilden! :)
Faktiskt inte, men det vore nog värt att testa. Bra idé! Har en bekant som tillverkat handgjorda förstärkare under namnet ReVintage, så kör på en av hans annars.
Man är ju lite nördig:)
Fungerar riktigt bra för bluesspräck på rimligt nivå! ReVintage låter spännande, har dålig koll:)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Förbannat vilket sug jag fått efter att skaffa en LPC custom igen. Saknar min gamla som hade blivit så där perfekt krämig i färgen.

38AFB6EE-4A65-45ED-B683-D5061E90DD8C.jpeg
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Det här var en tråd jag helt missat! Kul med fler som nördar samma saker. För egen del är rösten det främsta instrumentet men ska se om jag kan lyckas ta en bild på mina små älsklingar ikväll :)

Edit: Jag har alltså gitarrer också, jag ska inte fota mina stämband ;)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Förbannat vilket sug jag fått efter att skaffa en LPC custom igen. Saknar min gamla som hade blivit så där perfekt krämig i färgen.

38AFB6EE-4A65-45ED-B683-D5061E90DD8C.jpeg

Kanongura! Coolast alla kategorier!
Ser ut som min vita LPC... Som jag bytte till mig av en hårdrockare i typ Solna(?) i utbyte mot min JCM 800 + lite stålars... Detta hände för 8-10 år sedan, kanske? Var det du? :cool:
 

Roxny

Omega
Man är ju lite nördig:)
Fungerar riktigt bra för bluesspräck på rimligt nivå! ReVintage låter spännande, har dålig koll:)

Bluesspräck är precis det jag vill ha också. :)
ReVintage är riktigt bra grejer. Små helrörstärkare byggda som gamla prylar, men med modernare och hållbarare komponenter. Han har tyvärr lagt byggandet på hyllan, men hemsidan finns kvar:
http://www.revintage.se/
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Kanongura! Coolast alla kategorier!
Ser ut som min vita LPC... Som jag bytte till mig av en hårdrockare i typ Solna(?) i utbyte mot min JCM 800 + lite stålars... Detta hände för 8-10 år sedan, kanske? Var det du? :cool:

Nej men däremot såldes den till en hårdrockare i Stockholm för exakt 10 år sedan. Jag vill minnas att modellen är en 92:a. Det ska finnas två brunaktiga märken på kroppen efter att dess ursprungliga ägare hade den i ett ställ som fick nitrolacken att reagera kemiskt.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Nej men däremot såldes den till en hårdrockare i Stockholm för exakt 10 år sedan. Jag vill minnas att modellen är en 92:a. Det ska finnas två brunaktiga märken på kroppen efter att dess ursprungliga ägare hade den i ett ställ som fick nitrolacken att reagera kemiskt.

Tror att det är den jag har isåfall! :) Vilket sammanträffande.
Är inte hemma nu så jag kan fota, men återkommer!
 

Jooiie

Omega
Är mitt uppe i en flytt just nu så det mesta är nerpackat men jag lirar också, om än alldeles för lite.

Skall ta några bilder framöver men det som finns är en American Special tele, första elgitarren jag köpte (eller ja, hade en Mex Strata i 1v innan jag bytte) och en Blackface Super Feverb daterad 1967, den låter guld. Hoppas mina framtida lägenhetsgrannar tycker det också :D:D

Tyvärr spelar jag alldeles för sällan, jobbet har tagit över de senaste åren men har viljat komma igång igen länge, funderar på om jag ska komplettera med en strata för att nytända lite. Hade en AVRI 62’ Strata som spelade något så sjukt bra, en av de bästa gitarrerna jag spelat på men jag sålde den för jag gillar egentligen inte Rosewood. :) var på jakt efter en AVRI 54’-57’ alternativt en JV när jag slutade spela.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det vet man aldrig... Testa mig! :cool:

Har tyvärr i stort sett lagt ner gitarrspelandet, men denna är en favorit som jag sökte efter länge innan jag hittade en ”inom räckhåll”, så om jag drar igång igen så skulle jag nog sakna den...

Förstår det. Den var grym.
Vill minnas att tune o matic-stallet var någon udda aftermarket variant.
Tryckte strapslock på den och hade pillat in en Lundgren Suckerbucker i stallet men ser att ägaren lött tillbaka originalmicken.
Har för mig att bindningen runt bandstavarns hade börjat spricka lite också.
Gitarren hade tidigare ägts av ”Hästpojken” och gitarristen i Deathstars vilket gör den mindre värd med tanke på musiken de spelar.
Sedan är det sällan man tar upp en hobby efter att man en gång slutat (notera inte hur jag indirekt prutar och så kommer skambudet via PM som en käftsmäll när ingen annan kan se det).
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Förstår det. Den var grym.
Vill minnas att tune o matic-stallet var någon udda aftermarket variant.
Tryckte strapslock på den och hade pillat in en Lundgren Suckerbucker i stallet men ser att ägaren lött tillbaka originalmicken.
Har för mig att bindningen runt bandstavarns hade börjat spricka lite också.
Gitarren hade tidigare ägts av ”Hästpojken” och gitarristen i Deathstars vilket gör den mindre värd med tanke på musiken de spelar.
Sedan är det sällan man tar upp en hobby efter att man en gång slutat (notera inte hur jag indirekt prutar och så kommer skambudet via PM som en käftsmäll när ingen annan kan se det).

:D
Jag outar alla skambud, bara så du vet...
Hästpojken?!? Vem f-n e de, föresten?!?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Min PRS McCarty Standard fick lämna och nu kommer suget smygande igen. Jag funderar på en stratocaster, 62 reissue. Custom Shop? Vet någon vad jag i så fall ska leta efter?
 

Hellebring

Cartier
Spelade ganska mycket när jag var yngre men har haft ett långt uppehåll. Suget återkom och kör sedan en tid på en Squier classic vibe som är överraskande välbyggd för att vara Squier. Känns bättre än de flesta Fender mexi-tele jag klämt på faktiskt.
D00BAA28-672F-4368-83E0-E0661EC83867.jpeg


Häromdagen var jag på min lokala musikaffär och skulle köpa lite kablar men passade på att klämma lite på strator och fastnade ”tyvärr” för Fenders classic 50. Kommer förmodligen att bli en sån i Daphneblå.
Jobbigt när det blir ett sånt sug :D
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Häromdagen var jag på min lokala musikaffär och skulle köpa lite kablar men passade på att klämma lite på strator och fastnade ”tyvärr” för Fenders classic 50. Kommer förmodligen att bli en sån i Daphneblå.
Jobbigt när det blir ett sånt sug :D

En sådan hade jag för ett tag sedan och den var inte på något vis dum!
 
Spelade ganska mycket när jag var yngre men har haft ett långt uppehåll. Suget återkom och kör sedan en tid på en Squier classic vibe som är överraskande välbyggd för att vara Squier. Känns bättre än de flesta Fender mexi-tele jag klämt på faktiskt.
D00BAA28-672F-4368-83E0-E0661EC83867.jpeg


Häromdagen var jag på min lokala musikaffär och skulle köpa lite kablar men passade på att klämma lite på strator och fastnade ”tyvärr” för Fenders classic 50. Kommer förmodligen att bli en sån i Daphneblå.
Jobbigt när det blir ett sånt sug :D

Grymt snygg! 50/60-modellerna är grymma, har en Hendrix-signature som jag är riktigt nöjd med. Gillar faktiskt pickupsen väldigt mycket, planerade först att byta till SSL-1 men trivs tillräckligt med dem för att de ska få stanna kvar :)
 

Hellebring

Cartier
Grymt snygg! 50/60-modellerna är grymma, har en Hendrix-signature som jag är riktigt nöjd med. Gillar faktiskt pickupsen väldigt mycket, planerade först att byta till SSL-1 men trivs tillräckligt med dem för att de ska få stanna kvar :)
Ja, det jag föll för var halsen. Är ingen expert eller erfaren men man vet ju när något är skönt :)
Hade köpt den på stället om inte den de hade inne haft guldhardware och varit fiestaröd. Riktigt så cool är jag inte så jag kan köra på det med självförtroende..
 

Roxny

Omega
Spelade ganska mycket när jag var yngre men har haft ett långt uppehåll. Suget återkom och kör sedan en tid på en Squier classic vibe som är överraskande välbyggd för att vara Squier. Känns bättre än de flesta Fender mexi-tele jag klämt på faktiskt.
D00BAA28-672F-4368-83E0-E0661EC83867.jpeg


Häromdagen var jag på min lokala musikaffär och skulle köpa lite kablar men passade på att klämma lite på strator och fastnade ”tyvärr” för Fenders classic 50. Kommer förmodligen att bli en sån i Daphneblå.
Jobbigt när det blir ett sånt sug :D

Riktigt jäkla snygg! Hade också en Squier-tele en gång i tiden som jag ibland ångrar att jag sålde. Å andra sidan har jag kvar min Tele Custom -72 (faktiskt min enda elgitarr i nuläget) så skall väl inte gnälla. ;)
 

Hellebring

Cartier
Riktigt jäkla snygg! Hade också en Squier-tele en gång i tiden som jag ibland ångrar att jag sålde. Å andra sidan har jag kvar min Tele Custom -72 (faktiskt min enda elgitarr i nuläget) så skall väl inte gnälla. ;)
Ja, jag tror den kommer passa bra tillsammans med stratan som jag med ganska stor säkerhet kommer köpa :D
 
När brukar ni känna att det är dags att byta strängar på era gitarrer? Naturligtvis beror det på hur pass mycket man spelat men borde väl finnas något konsensus om när det brukar vara lägligt. Har Fender 250R på min Stratocaster som suttit på sedan jag köpte den i November, känner att kanske lite av den skarpa tonen har försvunnit men kan lika väl inbilla mig. Hur gör ni? :)
 
Topp