• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

När jag ändå är i denna gamla tråden och skriver så vill jag höra om nån av er har lite tips på övningar/tutorials etc. att sätta sig med som gammal gitarrist som inte spelat mycket på 3-4 år och innan dess egentligen inte var särskilt bra... :rolleyes: Har spelat en hel del i band innan, men aldrig egentligen utvecklats mer än det jag lärde mig de 3-4 första åren när det gäller spelstil/teori etc. Kör på med min gamla pentaskala i 2-3 positioner, samma stil hem tiden. Skulle vilja utveckla det en aning i alla fall. Kanske lära sig lite mer teknik och även nå´n ny approach till spelandet kanske. Gehörsträning vore f-n i mig på sin plats också...

Tips? Länkar? Quick fix? :cool:

När jag ändå är i denna gamla tråden och skriver så vill jag höra om nån av er har lite tips på övningar/tutorials etc. att sätta sig med som gammal gitarrist som inte spelat mycket på 3-4 år och innan dess egentligen inte var särskilt bra... :rolleyes: Har spelat en hel del i band innan, men aldrig egentligen utvecklats mer än det jag lärde mig de 3-4 första åren när det gäller spelstil/teori etc. Kör på med min gamla pentaskala i 2-3 positioner, samma stil hem tiden. Skulle vilja utveckla det en aning i alla fall. Kanske lära sig lite mer teknik och även nå´n ny approach till spelandet kanske. Gehörsträning vore f-n i mig på sin plats också...

Jag är lite dåraktig av mig och därtill en direkt nybörjare men jag kör två betal-appar, Fender play som är gratis test en månad och som innehåller videolektioner samt Yousician där man spelar till låtar och där appen har gehör och ger en feedback.

Justin Guitar hade ihop med Andertons en serie aom handlade om just det där.
Att bryta invanda mönster i sina ”licks”.
Kolla youtube!

En iRig eller "pod" (heter det ens det numera) in i datorn och lurar funkar för att öva, men man (i alla fall jag) saknar definitivt dynamiken man får med lite volym i en riktigt förstärkare. Nu gillar ju jag iofs. vintage rör-ljud och gammal hederlig rock´n´roll. Ska du köra blixtsnabba solon över slicka backing-traks med getingdist och massa fiddeli-fiddeli så funkar det dock utmärkt! :cool:
Jag är ingen rocken roll kille, myser mer med Afzelius, Wiehe osv, lite sådant.
Även modernare grejer men ingen rock alls.
Gillar iof Ozzy mycket.

Ok, det låter ju som en bra ide , då slipper man en klumpig stärkare, hur är det tex, kan man då leda ut ljudet ur ett par bra högtalare istället för förstärkaren, hur låter det ?

Gillar iof Ozzy mycket.

Ok, det låter ju som en bra ide , då slipper man en klumpig stärkare, hur är det tex, kan man då leda ut ljudet ur ett par bra högtalare istället för förstärkaren, hur låter det ?
Kolla efter en ”multieffektpedal” med förstärkaremulator i ”din” prisklass. Finns från ett par tusenlappar upp till proffs-/studioprylar för hur mycket som helst.
Går säkert att köra ut i bra högtalare om impedans etc är korrekt. Kan inget om den biten...

Gillar iof Ozzy mycket.

Om du har en MAC dator så har du även Garageband gratis i den. Garageband har en hel del simulerade förstärkare som duger för hemmalir, och dessutom trummor, en hel studio så att du kan spela in dina egna låtar med komp. Det enda du behöver utöver gitarr och en MAC är ett audio interface, typ M-Audio, Focusrite, Presonus...

Med interfacet kan du köra ut till högtalare eller hörlurar.

Från och till. Taylorn och stratan i bakgrunden låter smutt som tusan.
20180823_155203.jpg

Kolla efter en ”multieffektpedal” med förstärkaremulator i ”din” prisklass. Finns från ett par tusenlappar upp till proffs-/studioprylar för hur mycket som helst.
Går säkert att köra ut i bra högtalare om impedans etc är korrekt. Kan inget om den biten...

Ok, tack får ta en sväng förbi lokala musikaffären och fråga första smala lirare med hästsvans :)

Om du har en MAC dator så har du även Garageband gratis i den. Garageband har en hel del simulerade förstärkare som duger för hemmalir, och dessutom trummor, en hel studio så att du kan spela in dina egna låtar med komp. Det enda du behöver utöver gitarr och en MAC är ett audio interface, typ M-Audio, Focusrite, Presonus...

Med interfacet kan du köra ut till högtalare eller hörlurar.

tyvärr ingen MAC just nu, kanske en bra anledning att skaffa en igen dock :)

Som någon sa tidigare, JustinGuitar! Han har väl varit min guide i gitarrspelande, lärt mig nästan allt av han. Att gå igenom hans lektioner är en superbra ide, och då menar jag att du spenderar tid på varje lektion tills du känner du kan det till 100%, bara där har du säkert några månader av lärarande. Efter han kommer väl Paul Davids som är snäppet mer advancerad, mycket bra blandning mellan teori/teknik och en grym lärare. Signal Music Studio lär dig mycket om teori och gör det applicerbart på gitarr.
Sedan kan jag också rekommendera att hitta några på Youtube som spelar den musiken du gillar, med en kamera på gitarren. Har snott flertal licks ifrån Stevie Ray Vaughan gnom Matthew Scott, Gilmour ifrån Gilmourish och flertal andra. Blir väldigt enkelt när man direkt kan se vad de gör med deras vänsterhand.
Att spela med backingtrack är också väldigt lärorik för takt och för att få feel, där är Now You Shred på förstaplats i min bok.

Har kört en del akustiskt nu, visst är inget proffs direkt men, hur är det att köra elgura, ska man ha hörlurar så man kan köra när barnen sover?

Det är ett problem nu när jag mest kan plocka försiktigt på kvällarna.
Jag köpte en sån yamaha THR5 och tycker verkligen om den. Den är liten, låter ganska bra på låg volym och man kan köra hörlurar om man vill.
Riktigt smidig att köra line-in på också och spela med till låtar och jam tracks!
image.jpg

Jag går i tankar om att köpa jazz/blues-rigg för hemmabruk och har primärt tittat på: Fender Tele eller Tele Thinline samt Fender blues jr, någon som har erfarenhet alternativt kan tipsa om alternativ att testa? Jag tänker en budget på dryga 15-20 tkr. Jag tar tacksamt emot tips på andra förstärkare som är lite mindre än Jr men som har liknande profil.

Jag går i tankar om att köpa jazz/blues-rigg för hemmabruk och har primärt tittat på: Fender Tele eller Tele Thinline samt Fender blues jr, någon som har erfarenhet alternativt kan tipsa om alternativ att testa? Jag tänker en budget på dryga 15-20 tkr. Jag tar tacksamt emot tips på andra förstärkare som är lite mindre än Jr men som har liknande profil.

Har inte provat precis BluesJr men är galet imponerad av min Laney Lionheart L5T som jag fick hem i veckan. Clean-kanalen påminner mig mycket om en svagt, mid-scooped Vox AC/Fender, samtidigt som Drive-kanalen är mer Marshallig. Funkar superbra i lägenheten men också när du jammar. Bästa förstärkaren jag har provat, finns både som combo och head+cabinet.

Edit: Om du vill köra jazz&blues lär väl en ES-335 passa utmärkt? Funderar själv på en :rolleyes:

Senast ändrad:
Har inte provat precis BluesJr men är galet imponerad av min Laney Lionheart L5T som jag fick hem i veckan. Clean-kanalen påminner mig mycket om en svagt, mid-scooped Vox AC/Fender, samtidigt som Drive-kanalen är mer Marshallig. Funkar superbra i lägenheten men också när du jammar. Bästa förstärkaren jag har provat, finns både som combo och head+cabinet.

Edit: Om du vill köra jazz&blues lär väl en ES-335 passa utmärkt? Funderar själv på en :rolleyes:

Bra tips, kul att höra! Ska testa. I anknytning till ES-335 och alla andra archtops så är det vad som föreskrivs för jazz och blues men jag gillar idéen av att köra Telecaster, eventuellt semi-hollow.

Laney Lionheart L5T verkar som en riktigt trevlig stärkare. Kollade denna video där Jack Thammarat demar den med diverse Yamaha-gurkor. han är riktigt jäkla bra!

Kör själv med en Hughes & Kettner Tubemeister 18 som jag är grymt nöjd med. Rörstärkare, iofs tror jag den är hybrid i försteg, omställbar 18W, 5W, 1W och off(Red Box line out till stereo, dator, PA eller hur man vill ha det). Passar väldigt bra som lägenhetsstärk på 1W men kan fortfarande låta sjuuuukt högt. Är väldigt mångsidig som klarar allt från fina cleans till metal. Så lyser den ju läckert blått också. ;)
Random demo på tuben.

Bra tips, kul att höra! Ska testa. I anknytning till ES-335 och alla andra archtops så är det vad som föreskrivs för jazz och blues men jag gillar idéen av att köra Telecaster, eventuellt semi-hollow.

Laney Lionheart L5T verkar som en riktigt trevlig stärkare. Kollade denna video där Jack Thammarat demar den med diverse Yamaha-gurkor. han är riktigt jäkla bra!

Kör själv med en Hughes & Kettner Tubemeister 18 som jag är grymt nöjd med. Rörstärkare, iofs tror jag den är hybrid i försteg, omställbar 18W, 5W, 1W och off(Red Box line out till stereo, dator, PA eller hur man vill ha det). Passar väldigt bra som lägenhetsstärk på 1W men kan fortfarande låta sjuuuukt högt. Är väldigt mångsidig som klarar allt från fina cleans till metal. Så lyser den ju läckert blått också. ;)
Random demo på tuben.

Den är grym! Tubemeister är galet cool men alldeles för modern för min smak, långt ifrån Fender rent ljudmässigt också va? Tycker Gilmourish visar Laney:ns förmåga helt utmärkt, han har dessutom helt annorlunda setting på EQn jämfört med Thammarat: Riktigt bluesigt också, det är ju Gilmourish ;)

Inte gitarr men bas. Väggen bredvid sängen i sommarstugan. Hustrun har arrangerat gardinen så att skönheterna inte syns. Men här har gardinen dragits åt sidan.
11549EAB-FA48-4926-94E0-F3D0639BEFEB.jpeg
Hoppla, vilken trio! Billy-Bo är ju en av dom grymmaste gitarrdesignerna nånsin!
Själv funderar jag på att skaffa en Marcus Miller (hans egna märke) femma, för att stilla mitt sug för att spela funk igen efter ca 15 år. Ca 6.000 och enligt många det bästa man kan få i prisklassen.
xOXK.v7_swamp_ash_5_nt.jpg

Arpeggio
En CD med Paganini
Caprice 5,16 & 24 är trevliga.
Tabs till det och du är hemma på något helt annat än pentatonisk skala

Efter att ha provspelat ett vrak till SG landade jag en otroligt trevlig Gibson Les Paul JR 57 ri custom shop från 2003 och den här jäveln... Den har brazilian roswood. Äntligen med i gamet igen.

2FDF1DB2-C3E3-4451-A106-F5A3773E483D.jpeg

Bra val, riktigt cool Les Paul!
Ska själv göra mig av med min MIM Hendrix Stratocaster, tänkte om någon här kanske kan vara intresserad? Finns i Malmö-området...
Kan gärna byta mot en American med lite pengar mellan då det är vad jag är ute efter :)

Tillbaka
Topp