• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

Grabben brände 2/3 av sommarjobbslönen idag..
Trevlig sak, liiite mycket metal för mig men nåt ackord ska man väl kunna kräma ur den🎸🤘
IMG_2607.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kunde inte låta bli att köpa en elgitarr till grabben när jag hittade denna Squier Satin Trans Fat i fint skick för 450:-. Bör räcka som första gitarr.

Fråga:

Varför finns ingen text på gitarrhuvudet som det är på alla av samma modell när jag googlar?
PXL_20230903_181153260-01.jpeg
PXL_20230903_153354303-01.jpeg
PXL_20230903_153418063-01.jpeg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag är sugen på att spela bas.
Framförallt det största åbäket av dom alla, Thunderbird.
Älskar offset gitarrer och Thunderbirden är skitfrän.

Men det är mycket blandade känslor där samtliga säger att man ska ha en P eller J bas vilket vore som att köra en Volvo V70 - inget för mig.
Är dom så jobbiga att spela på eller överdriver folk bara?
 

leicaphile

Panerai
Det är väl bara att prova? Är ju högst subjektivt hur den känns.

Men har du funderat på en short scale? Jag har provat bas några gånger tidigare och det var inte förrän jag testade en 30" som det började kännas "roligt". 34" är ju ett enormt hopp från gitarr men 30" är ju bara lite längre än en bariton så känns inte lika onaturligt...
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är sugen på att spela bas.
Framförallt det största åbäket av dom alla, Thunderbird.
Älskar offset gitarrer och Thunderbirden är skitfrän.

Men det är mycket blandade känslor där samtliga säger att man ska ha en P eller J bas vilket vore som att köra en Volvo V70 - inget för mig.
Är dom så jobbiga att spela på eller överdriver folk bara?
Ett riktigt åbäke som sagt, framförallt är de obalanserade och framtunga, dvs. Huvet dippar ner om man släpper halsen. Kör Rickenbacker istället, lätta och lättspelade men ett helvete att justera så få tag på ett bra ex. 😀
 

Number 6

Omega

Fenders Vintera II series är nu äntligen släppt och borta är Pau Ferro greppbrädorna och Rosewood är tillbaka.
Dessutom verkar QC vara bra, efter kollat diverse YT klipp.
Priserna är ju galna dock, men det gäller ju allt.
Hade gärna satt nävarna i både Fiesta-telen och Sand-Jazzmastern
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ett riktigt åbäke som sagt, framförallt är de obalanserade och framtunga, dvs. Huvet dippar ner om man släpper halsen. Kör Rickenbacker istället, lätta och lättspelade men ett helvete att justera så få tag på ett bra ex. 😀
Givetvis vill man ha en Rickenbacker 4001.
Men lite skillnad på pris mellan en Ric och en Epiphone Tbird 😁 (du trodde väl inte att en snåljåp skulle köpa en Gibson?)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är väl bara att prova? Är ju högst subjektivt hur den känns.

Men har du funderat på en short scale? Jag har provat bas några gånger tidigare och det var inte förrän jag testade en 30" som det började kännas "roligt". 34" är ju ett enormt hopp från gitarr men 30" är ju bara lite längre än en bariton så känns inte lika onaturligt...
Ja jag får göra det.
Tänkte egentligen mest köpa begagnat på måfå och känna efter hur det är och passar det inte så säljer man till mindre förlust.
 

leicaphile

Panerai
Eastwood Univox vore ju ett udda och ballt alternativ:


Eller en Danelectro Longhorn för short scale:


edit: eller

 

BadkarsPiraten

Vacheron
Greco 4001 brukar vara omtyckta, har själv inte testat
Greco är ju Japansk kvalitet väl. Men de är ju nästan i Gibson priser tyvärr.

Eastwood Univox vore ju ett udda och ballt alternativ:


Eller en Danelectro Longhorn för short scale:


edit: eller

Det är ju offset som gäller för mig, det som jag snöat mig in på.
Stilen är ju viktig för det måste ju göra upp för mitt egna utseende ;)
 
Topp