• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Kamp

Omega
C7F42BB1-356D-4CBB-BF45-C8B502BD597B.jpeg

FC241319-5794-4A8A-BB05-C97FB614DEE3.jpeg

20D55E2F-0782-4EAC-9790-64B34D7664DC.jpeg

Skall inhandla tandpetare:)
 

dicken

Omega
2-Faktor
Lite OT men för några år sen jobbade jag under min studietid extra på Clas Ohlson. Vissa kunder hade fått för sig att, bara för att Clas Ohlson sålde knappcellsbatterier så ingick även servicen att faktiskt byta batteriet (det gjorde vi inte, men hände att jag gjorde det ändå pga lite roligt att pyssla med).
Hur som, en dag kom det in en man med en riktigt gammal klocka på armen. Den hade nog suttit på både dag och natt under många år. Min chef erbjöd sig att hjälpa till med byte av batteriet, tills han såg att klockan mer eller mindre var fastväxt i armen (ok kryddar lite men ungefär). Då gav han snällt över uppgiften till mig. Och jag fick bokstavligen skrapa bort hans vidriga hudrester från baksidan av klockan innan jag ens kunde börja öppna den, vilket tog 10-15 min med paus för högljudda kväljningar. Jag överdriver inte när jag säger att det är bland det äckligaste jag varit med om. Lite roligt nu i efterhand och kom och tänka på det när jag såg några mindre fräscha länkar här i tråden :D
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Lite OT men för några år sen jobbade jag under min studietid extra på Clas Ohlson. Vissa kunder hade fått för sig att, bara för att Clas Ohlson sålde knappcellsbatterier så ingick även servicen att faktiskt byta batteriet (det gjorde vi inte, men hände att jag gjorde det ändå pga lite roligt att pyssla med).
Hur som, en dag kom det in en man med en riktigt gammal klocka på armen. Den hade nog suttit på både dag och natt under många år. Min chef erbjöd sig att hjälpa till med byte av batteriet, tills han såg att klockan mer eller mindre var fastväxt i armen (ok kryddar lite men ungefär). Då gav han snällt över uppgiften till mig. Och jag fick bokstavligen skrapa bort hans vidriga hudrester från baksidan av klockan innan jag ens kunde börja öppna den, vilket tog 10-15 min med paus för högljudda kväljningar. Jag överdriver inte när jag säger att det är bland det äckligaste jag varit med om. Lite roligt nu i efterhand och kom och tänka på det när jag såg några mindre fräscha länkar här i tråden :D
Haha, ja det var nog "min" lätt otvättade bismark du såg. Den slås nog bara av länken jag fick sanera från ett lik som legat ute ett halvår.
Mycket ska man vara med om, ibland ska man nästan ha risktillägg för kontakten med kunderna.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Funderade hur skitigt äckliga länkar folk har om man tittar på skiten i vattnet på bilderna.
Sen tvättade jag en länk och insåg att den var lika skitig. :D
Mitt försvar är att det var ett Tradera köp och inte min skit.
15290712245518898779228096727632.jpg
Körde en felx-länk som jag köpte på tratten för ett tag sedan och fy fan vad det var vidrigt...
Alla nyinköpta länkar åker ner i tvätten nu, show no mercy!
 

Timer

Panerai
Hej! Jag vill tvätta länken på min Oris Aquis. Problemet är bara att länken är fastsatt med Loctite, vill inte gärna skruva av den från klockan. Vanligen tvättar jag med tvål, vatten och en mjuk tandborste.

Men om jag skulle vilja köra den i min ultraljudstvätt, hur mycket skyddar egentligen klockstället som medföljer? Det är ju ett no-no av lätt insedda skäl att köra hela klockan (i sht en mekanisk) i ultraljudstvätten. Men de har ju skickat med en klockhållare, där väl tanken är att merparten av länken ska vara under vattenytan medan klockan är ovanför. Dvs att man inte behöver ta av länken från klockan. Se bild.
IMG_20180714_085554.jpg
IMG_20180714_085550.jpg


Men hur "riskfritt" vore det egentligen att köra hela ekipaget i ultraljudstvätten på detta vis? Min intuition säger mig att vibrationerna från ultraljudet i vattnet borde fortplanta sig upp genom klockstället (även om det är i plast) och på så vis fortfarande löpa stor risk att skada urverket.

Synpunkter och expertråd?
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Hej! Jag vill tvätta länken på min Oris Aquis. Problemet är bara att länken är fastsatt med Loctite, vill inte gärna skruva av den från klockan. Vanligen tvättar jag med tvål, vatten och en mjuk tandborste.

Men om jag skulle vilja köra den i min ultraljudstvätt, hur mycket skyddar egentligen klockstället som medföljer? Det är ju ett no-no av lätt insedda skäl att köra hela klockan (i sht en mekanisk) i ultraljudstvätten. Men de har ju skickat med en klockhållare, där väl tanken är att merparten av länken ska vara under vattenytan medan klockan är ovanför. Dvs att man inte behöver ta av länken från klockan. Se bild.
IMG_20180714_085554.jpg
IMG_20180714_085550.jpg


Men hur "riskfritt" vore det egentligen att köra hela ekipaget i ultraljudstvätten på detta vis? Min intuition säger mig att vibrationerna från ultraljudet i vattnet borde fortplanta sig upp genom klockstället (även om det är i plast) och på så vis fortfarande löpa stor risk att skada urverket.

Synpunkter och expertråd?
Stället är endast till för en effektivare rengöring. Jag skulle definitivt inte köra hela klockan sådär.
 

noeLLY

Cartier
Värm skruven med tändare så släpper loctiten. Sen köper du ny mellan stark och applicerar på nytt efter tvätten!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hej! Jag vill tvätta länken på min Oris Aquis. Problemet är bara att länken är fastsatt med Loctite, vill inte gärna skruva av den från klockan. Vanligen tvättar jag med tvål, vatten och en mjuk tandborste.

Men om jag skulle vilja köra den i min ultraljudstvätt, hur mycket skyddar egentligen klockstället som medföljer? Det är ju ett no-no av lätt insedda skäl att köra hela klockan (i sht en mekanisk) i ultraljudstvätten. Men de har ju skickat med en klockhållare, där väl tanken är att merparten av länken ska vara under vattenytan medan klockan är ovanför. Dvs att man inte behöver ta av länken från klockan. Se bild.
IMG_20180714_085554.jpg
IMG_20180714_085550.jpg


Men hur "riskfritt" vore det egentligen att köra hela ekipaget i ultraljudstvätten på detta vis? Min intuition säger mig att vibrationerna från ultraljudet i vattnet borde fortplanta sig upp genom klockstället (även om det är i plast) och på så vis fortfarande löpa stor risk att skada urverket.

Synpunkter och expertråd?
Kör inte urverket, bara länken!
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Hej! Jag vill tvätta länken på min Oris Aquis. Problemet är bara att länken är fastsatt med Loctite, vill inte gärna skruva av den från klockan. Vanligen tvättar jag med tvål, vatten och en mjuk tandborste.

Men om jag skulle vilja köra den i min ultraljudstvätt, hur mycket skyddar egentligen klockstället som medföljer? Det är ju ett no-no av lätt insedda skäl att köra hela klockan (i sht en mekanisk) i ultraljudstvätten. Men de har ju skickat med en klockhållare, där väl tanken är att merparten av länken ska vara under vattenytan medan klockan är ovanför. Dvs att man inte behöver ta av länken från klockan. Se bild.
IMG_20180714_085554.jpg
IMG_20180714_085550.jpg


Men hur "riskfritt" vore det egentligen att köra hela ekipaget i ultraljudstvätten på detta vis? Min intuition säger mig att vibrationerna från ultraljudet i vattnet borde fortplanta sig upp genom klockstället (även om det är i plast) och på så vis fortfarande löpa stor risk att skada urverket.

Synpunkter och expertråd?
När jag hade min och bytte från silikonband till länk och tvärtom använde jag mig av två mejslar - en för att hålla fast och en för att skruva loss skruven. Fixarade klockan först, men funkar bra med en tredje hand också.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Har någon testat dom där "ultraljudskemerna" som finns att köpa? Jag kör med väldigt varmt vatten och diskmedel och brukar vara nöjd med resultatet, men det kanske kan bli ännu bättre?

Har t.om lyckats få rent en kraftigt brand/sotskadad Tissot en gång i tiden, med lite YES och min Kjell&co-tvätt. Det behövdes dock 2-3 vändor innan det började bli riktigt bra.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ser att många använder plastkorgen eller någon plastkopp. Kan man köra rakt i badet/i metallskålen eller riskar man att paja grejerna (länkar o urverksdelar för min del)?
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Jag kör hellre en gång extra än att köra utan plasten i botten, känns som skonsammare men svårt att avgöra.
Varmt vatten o Yes diskmedel o en omgång i ultratvätten brukar räcka rätt långt.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Ser att många använder plastkorgen eller någon plastkopp. Kan man köra rakt i badet/i metallskålen eller riskar man att paja grejerna (länkar o urverksdelar för min del)?
Kör man inte metalldelarna timvis i ultran så är det oftast ingen fara. Jag hänger antingen upp på krokar i koppartråd eller kör i tät finmaskig tesilskula, styckevis eller flera beroende på vad det är.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kör man inte metalldelarna timvis i ultran så är det oftast ingen fara. Jag hänger antingen upp på krokar i koppartråd eller kör i tät finmaskig tesilskula, styckevis eller flera beroende på vad det är.
Hänga upp låter som en idé! Jag ska prova mig fram, tack för input.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hänga upp låter som en idé! Jag ska prova mig fram, tack för input.
Jepp, gör det!
Så gör jag varje dag hänger i en egentillverkad "koppartrådsvisp" av krokar, som i sin tur hänger i en lina spänd över ultran. Länkar hängs med fördel i krokvispen. Spetsarna på krokarna är tillplattade i ändarna så de går att föra in i de flesta länkar.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jepp, gör det!
Så gör jag varje dag hänger i en egentillverkad "koppartrådsvisp" av krokar, som i sin tur hänger i en lina spänd över ultran. Länkar hängs med fördel i krokvispen. Spetsarna på krokarna är tillplattade i ändarna så de går att föra in i de flesta länkar.
Ahh, grymt. Bra med input! Lägga direkt i stålbehållaren inser jag kanske inte är vägen att gå.
 

liuro

Omega
Kan nämna att jag tvättar min Rolex Datejust med Jubileelänk varje vecka. Använder en mjuk tandborste, ljummet vatten och några droppar diskmedel. Innan jag började med detta fick jag utslag där klockan suttit och jag trodde att jag blivit nickelallergiker! Efter regelbundna tvättar har problemet försvunnit helt.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Kan nämna att jag tvättar min Rolex Datejust med Jubileelänk varje vecka. Använder en mjuk tandborste, ljummet vatten och några droppar diskmedel. Innan jag började med detta fick jag utslag där klockan suttit och jag trodde att jag blivit nickelallergiker! Efter regelbundna tvättar har problemet försvunnit helt.
Har du en äkta Rolex så tror jag inte du behöver oroa dig för nickelallergi ;)
 

liuro

Omega
Absolut! Men vad skulle jag tro när det började klia som tusan där klockan satt!? Det finns faktiskt en (försvinnande) liten mängd nickel i Rolex stål fick jag höra. Men som antagligen ingen/väldigt få kan reagera på.

Jag blev väldigt glad när det löste sig med diskmedel och vatten iaf ;)
 

Psykel

Patek
Absolut! Men vad skulle jag tro när det började klia som tusan där klockan satt!? Det finns faktiskt en (försvinnande) liten mängd nickel i Rolex stål fick jag höra. Men som antagligen ingen/väldigt få kan reagera på.

Jag blev väldigt glad när det löste sig med diskmedel och vatten iaf ;)
Mja, försvinnande liten är den nog inte... 23-28% nickel i 904L, som Rolex använder. 316 är väl vad är vanligast i andra klockor, vilket ligger på omkring 10% nickel.
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_904L_stainless_steel
 

Orco

Cartier
För en som inte har ultraljudstvätt.
Vad kan man blanda ihop med hushålsgrejjer för att göra rent länk med?
Jag har kört ljummet vatten, sopa och tandborste men tänkte att någon typ av bad vore på sin plats:)
 
Topp