Definitionsfråga...
Jag är medlem på Hills. Inträdet tror jag idag ligger på 10 och sedan drygt 1500kr/mån.
I förhållande till banans kvalité är det ”billigt”. Däremot är det en ganska tuff bana att gå om du likt mig bär din bag. Då får du lägga på en ”billig” kostnad för bil om ca 150 spänn. Grymt fint klubbhus med bra gym, två paddel-banor, ett par ranger och fin restaurang med bra krubb och för 600kr/år får du ett skåp där du kan förvara vagnar, bagar osv. Men en nackdel är att det nu är bra nivå av medlemmar vilket gör att det kan vara klurigt att hitta tid om du inte har framförhållning. Sedan är det lite ”vi är finare än andra-mentalitet” på klubben. Det förstår jag visserligen att de försöker hålla hårt på eftersom det kostade 500-papp att gå med innan de konkade (så jag unnar dem det).
En stark fördel är dock att alla tee-klockor är från Rolex.
Vidare är den lite ”svårstartad” då gräset de använder växer bäst vid lite högre temperaturer vilket gör att den kommer igång senare på säsongen. Men å andra sidan håller den längre än de flesta och är under säsongen magisk.
Albatross tycker jag är ett bra alternativ. Jag vet inte vad det kostar idag men jag tror att
@The lord är/var medlem där. Mysig 18-hålare (om än ganska närliggande FW vilket för mig betyder mycket FORE!!!!), bra 9-hålsbana och en extremt fin korthålsbana.
Rangen är däremot kass. Helt ok mat på klubbhuset.
Är du beredd att sitta i bil i 25 minuter tycker jag Hulta är vrålmysig till en tredjedel av priset.
Hade jag inte haft Hills hade jag idag valt Partille. En varierad bana med hög kvalité säsongen runt, skapligt lätt med tider och naturskönt område.
Torslanda är helt ok. Vet inte pris men den är golfens vaniljglass.
Håll dig borta från St Jörgens.
Hovås/Göteborgs Gk kan du glömma om du inte heter Bernadotte i efternamn eller din farfars far ställde dig i kö. Helt ok bana med bra greenfee-pris som gäst. Om du tror att Hills-attityden är löjlig kan det vara värt att prova denna. Det kommer vara en upplevelse (och jag är ändå uppvuxen här) som får alla normala människor att rodna.
Mölndal är gräslig. Konstant blinda hål och inte sällan i dåligt skick kombinerat med att den är kuperad som fan. Min upplevelse hänger sannolikt ihop med att jag ör en kass golfare och ständigt slår bort två dussin bollar här.
Edit: japp han var medlem på Albatross