• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Golfare på KS

Tack för alla svar! Kom på snilleblixten att jag ska ta bort alla hemska badges från baksidan av bladen på mina Max... Dom ska tydligen fungera som dämpare. Det blir nog bra dethär!

Äsch. Krångla inte till det! Köp de enklaste klubborna ni hittar. De ni träffar oftast med, helt enkelt. Finns inget snyggare än en låg score! :cool:

Jag har “1/2-blad”, (hcp 12-ish) men spelade förra årets bästa runda med lånade gubb-klubbor! Kommer köpa ett mycket ”enklare” set i år!

Om man sedan komplettera med ett schysst hickory-set så är man set for life.
Både snyggare, coolare och roligare än vilken hypermodern bladklubba som helst.

EDDEE6F3-35FE-479A-B129-34AD58BAB514.jpeg

1D76B742-086C-46CA-A60E-22D3880C949F.jpeg

556FB9BF-69B2-48B4-9063-2E6B42F54AFC.jpeg

Det tror jag inte men jag kommer nog aldrig att förstå mig på dem som utför en fysisk aktivitet med dåliga materiella förutsättningar.
Varför gräva en grop med en tesked i plast om man har möjlighet att göra det med en ordentlig spade...
Där håller jag med dig helt. Jag förlorar aldrig pga. dålig utrustning!
(Brist på talang, lathet, ointresse och otur däremot...)

Men i detta fallet är inte den dyraste/flashigaste utrustningen bäst för att nå målet/resultat (om målet nu är en låg score), utan den utrustningen som matchar din duglighet på rätt sätt är "bäst".
Man kan köra trädgårdsavfallet till soptippen coolare/snabbare i bakluckan på en Porsche Panamera, men det "rätta" kanske ändå är att hyra en släpvagn...

Hur gjode ni i början? Körde ni spelförbättrande eller några som gick direkt på några vackra blad, eller något mellanting? Jag har kört mitt första år med Cobra Max, spelförbättrande. Men, dom är så brutalt fula och känslan är allt annat än nice....

Funderar på att köpa ett set billiga men vackra bladklubbor med några år på nacken och bara acceptera att det säkert kmr bli fler svordomar. Förlorad längd bryr jag mig inte så mkt om...
Det beror på hur många rundor du spelar. Spelar du 100 rundor så gå på blad om det är de du känner är skönast. Men Titleist T200 kanske?

Tack för alla svar! Kom på snilleblixten att jag ska ta bort alla hemska badges från baksidan av bladen på mina Max... Dom ska tydligen fungera som dämpare. Det blir nog bra dethär!
Det skulle jag låta bli om jag vore dig. Det sitter där dels för dämpning men kan även ha med viktning av klubbhuvudet att göra oxå (inte koll på hur dina klubbor ser ut utan svarar nu generellt).

Blad eller inte; bladklubbor är fina men kräver en ren bolträff och lirar du inte på låga singelhcp är det att skaffa sig lite väl mycket utmaning. Kolla in en smidd modell som ger dig lite hjälp istället.(även om det i blindtester inte går att avgöra om klubbhuvudet är smitt eller gjutet)
Med det sagt...lirar smidda själv men inte blad utan Mizunos MP klubbor.

Hur gjode ni i början? Körde ni spelförbättrande eller några som gick direkt på några vackra blad, eller något mellanting? Jag har kört mitt första år med Cobra Max, spelförbättrande. Men, dom är så brutalt fula och känslan är allt annat än nice....

Funderar på att köpa ett set billiga men vackra bladklubbor med några år på nacken och bara acceptera att det säkert kmr bli fler svordomar. Förlorad längd bryr jag mig inte så mkt om...
Tänk även på om du ska testa bladklubbor är det en jäkla skillnad att slå på rangen mot när bollen ligger nedborrad i tjock ruff, det är då det riktigt roliga börjar

Intressant och bra diskussion. Jag kör med bladklubbor, gamla Ben Hogan Apex som jag köpte tidigt 90-tal. Sedan tog golfen ett 20-årigt uppehåll, för att väckas till liv igen för några år sedan. Just nu ligger jag på runt 20 i hcp.

Jag har varit på väg att byta flera gånger, men det har alltid stupat på att jag varit för sopig... Även om golfen är en materialsport är det inte där det avgörs. Det är svingen, tajmingen och bollträffen. Så någonstans i det hela bestämde jag mig för att jobba mer med svingen snarare än att skylla på klubborna. Lite som en överviktig cyklist som lägger ner 10 000-tals kronor på att jaga gram i stället för att banta.

Du får prova dig fram! Åk till Dormys och testa några olika. Men det finns inga klubbor som kompenserar en dålig sving :)

Intressant och bra diskussion. Jag kör med bladklubbor, gamla Ben Hogan Apex som jag köpte tidigt 90-tal. Sedan tog golfen ett 20-årigt uppehåll, för att väckas till liv igen för några år sedan. Just nu ligger jag på runt 20 i hcp.

Jag har varit på väg att byta flera gånger, men det har alltid stupat på att jag varit för sopig... Även om golfen är en materialsport är det inte där det avgörs. Det är svingen, tajmingen och bollträffen. Så någonstans i det hela bestämde jag mig för att jobba mer med svingen snarare än att skylla på klubborna. Lite som en överviktig cyklist som lägger ner 10 000-tals kronor på att jaga gram i stället för att banta.

Du får prova dig fram! Åk till Dormys och testa några olika. Men det finns inga klubbor som kompenserar en dålig sving :)
Självklart är det viktigaste att lära sig en bra sving. Men tycker ändå det blir fel att säga att man inte kan kompensera upp det delvis med utrustning. Med en lättspelad klubba kommer dem halvbra träffarna resultera i ok slag jämfört med tex en bladklubba och många medel och hög hcp kommer inte att träffa varje slag rent då kan det vara skönt om utrustningen hjälper lite för att skapa dem bästa förutsättningarna.:)

Senast ändrad:
Idag kom nya handikappet på MinGolf.
Vad hände för er? Upp eller ned? Själv landade jag på 4,7 vilket är ungefär vad jag haft senaste åren men knappast spelat på stabilt. Kommer nog sakta röra mig uppåt.

Höjdes från 24,8 till 26,4.
Känns iaf mer rättvist för egen del, tagit mig ner massa på ngn enstaka runda tidigare och sen bara höjts och höjts med 0.1 vid alla rundor på min "vanliga" standard...

Merparten av mina golfvänner har fått höjt hcp förutom jag och ytterligare en.
Jag registrerar alla mina rundor. Kommer bli en tuff start på året.
Vad jag sett bland mina vänner så verkar de flesta inte överraskade av om de sänkts eller höjts.
De flesta hade på känn åt vilket hål det skulle gå.
Håller med om att folk inte verkar förvånade. Man har väl en känsla. Min var dock fel, trodde absolut på höjning. Sänkte mig typ 0,5. Inte för att det direkts spelar ngn roll på nivån jag ligger på hittills heller men ja.

Höjd med 1,7 till mediokra 14,8.

Kändes iofs rimligt med tanke på att jag bara hade en sänkningsrunda på hela förra säsongen... Mitt mål och kapacitet är runt 10, så man ju för f-n borde klara!

sänktes från 16,9 till 16,5. har ändå uppskattat att sakta börjat höja mig förra säsongen. kommer inte bli mer golf detta år med två småbarn så hade gott legat runt 20 för att det ska bli lite roligare att spela.

Tillbaka
Topp