R
Red Scream
Guest
Nu antar jag att jag låter som en grinig äldre herre men jag tycker inte att det är så stor skillnad. Tillverkarna och de lokala tränarna/shopparna blåser gärna upp det - de vill ju såklart sälja klubbor. Och inget fel med det, det är lite av tjusningen med materialsporter att köpa det senaste. Win-win för båda.Självklart är det viktigaste att lära sig en bra sving. Men tycker ändå det blir fel att säga att man inte kan kompensera upp det delvis med utrustning. Med en lättspelad klubba kommer dem halvbra träffarna resultera i ok slag jämfört med tex en bladklubba och många medel och hög hcp kommer inte att träffa varje slag rent då kan det vara skönt om utrustningen hjälper lite för att skapa dem bästa förutsättningarna.
Men att tro att spelet kommer bli väldigt mycket bättre bara för att du har nya klubbor är att lura sig själv. Jag tog min gamla järn-7:a till Dormys och plockade ut ett antal moderna, förlåtande järn-7r och testade. Det var ingen revolutionerande skillnad. När jag fick en bra träff gick bollen rakt och när jag fick en dålig träff gick bollen snett, oberoende av vilken klubba jag slog med.
Hursomhelst, vad jag vill säga är att man inte ska sätta allt sitt hopp till materialet, även om det är lockande.
PS: Lite Stig Helmer-varning, men den här artikeln är rätt kul: https://mygolfspy.com/mygolfspy-labs-persimmon-vs-your-titanium-driver/ DS