• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Golfare på KS

Nu jäklar! Har varit sugen i några år, men 2021 blir året då jag börjar golfa! Men var börjar man egentligen? Driving range?
Finns en 9-hålsbana med 6-håls nybörjarbana + driving range i hemkommunen, gissar på att den kan vara en bra utgångspunkt.
Rotebro golfbana för övrigt. Någon som har erfarenhet av den och har nån input för en snart-nybörjare?

Nu jäklar! Har varit sugen i några år, men 2021 blir året då jag börjar golfa! Men var börjar man egentligen? Driving range?
Finns en 9-hålsbana med 6-håls nybörjarbana + driving range i hemkommunen, gissar på att den kan vara en bra utgångspunkt.
Rotebro golfbana för övrigt. Någon som har erfarenhet av den och har nån input för en snart-nybörjare?
Rotebros 9-hålare är grym. Kul och oftast i bra skicka. Samma banarbetare som på Svartinge.

Bäst är att gå ut med en kompis som som har lite koll. Sen hoppa på någon nybörjarkurs eller köpa lektioner direkt av ett pro. Tror inte du hittar det på Rotebro, men du kan nog hitta på Sollentuna GK.

Rotebros 9-hålare är grym. Kul och oftast i bra skicka. Samma banarbetare som på Svartinge.

Bäst är att gå ut med en kompis som som har lite koll. Sen hoppa på någon nybörjarkurs eller köpa lektioner direkt av ett pro. Tror inte du hittar det på Rotebro, men du kan nog hitta på Sollentuna GK.
Rotebro verkar erbjuda nybörjarkurser med pro: http://rotebrogolf.com/golflektionerkurser/
Har några kollegor som golfar, så kanske blir en sväng med dom när tillfälle ges! Vet att dom tidigare år (när man faktiskt var på kontoret...) brukade åka ut på lunchen och slå lite på rangen ibland. Kanske kan vara nåt! Tack för input!

Jag spelar idag på 13hcp och kör med förlåtande järn (Mizuno JPX 919 Hot Metal), och börjar intala mig själv att det kanske är dags att lösa smidda klubbor eller ett comboset när jag kommer ner mot 10hcp, vilket är målet i år. Det enda som hjärnspökar lite är att jag tycker att mina nuvarande klubbor känns skönare än nästan alla smidda klubbor jag testat vid en flushad träff. Vad tycker ni som är lite bättre, är det bara hjärnspöken, och är det rimligt att jag kikar mot klubbor som är lite svårare/erbjuder lite mer feel/shaping?

Vad generellt är fördelarna förutom känslan och möjligheten att forma slagen lite mer? Bättre spin/längdkontroll?

Jag spelar idag på 13hcp och kör med förlåtande järn (Mizuno JPX 919 Hot Metal), och börjar intala mig själv att det kanske är dags att lösa smidda klubbor eller ett comboset när jag kommer ner mot 10hcp, vilket är målet i år. Det enda som hjärnspökar lite är att jag tycker att mina nuvarande klubbor känns skönare än nästan alla smidda klubbor jag testat vid en flushad träff. Vad tycker ni som är lite bättre, är det bara hjärnspöken, och är det rimligt att jag kikar mot klubbor som är lite svårare/erbjuder lite mer feel/shaping?

Vad generellt är fördelarna förutom känslan och möjligheten att forma slagen lite mer? Bättre spin/längdkontroll?
Behåll om du trivs? Fördelen med "bättre" järn är att längderna är förutsägbara. Förlåtande järn kan ibland ge extra tryck i träffen som gör att den flyger långt som fan. Jag skulle rekommendera att du testar smidda järn med lite olika bollar. Kanske kan hitta en kombination som du trivs med?

Funkade alldeles utmärkt...
7F16CE94-B134-46AA-8642-CB4D35C26CE3.jpeg

Skön känsla i träffen dvs trevligt ljud..

Funkade alldeles utmärkt...
7F16CE94-B134-46AA-8642-CB4D35C26CE3.jpeg

Skön känsla i träffen dvs trevligt ljud..
Oh, såna har jag också i bagen. Nu har visserligen bagen stått orörd i snart 10 år men ändå. Vill minnas att en träklubba i trä brukade väcka en del uppmärksamhet redan då. Plus att jag tycker de är sjukt fina. Brukade göra narr av klubborna a l'a modell "dubbeldäckarbuss" som var poppis då. :)

HA ha Klubben hörde av sig för att mina klubbor stod i vägen i deras konferensrum, tydligen hade ngn i familjen sagt upp klubbskåpet utan att tänka på att det fanns klubbor i det. Tur man själv sedan unga år är en av inventarierna på klubben även om jag knappt spelat på senare år
Jag skulle kanske ta tag i det i år, mina TM "trän" och min PING I3 Blade såg fortfarande inbjudande ut, synd att en buktade disk gör träning svår.
Får väl känna efter när det är varmare i luften
Keep swinging
Ola G

Liten uppdatering i år. Bytt ut Spider X mot en Golo3

om någon är sugen på en sx32 spider X enligt bild för en billig peng så hojta!

106922FC-1878-40D8-8958-31EA85A03958.jpeg
8D91E0C1-D40E-4D68-BC04-4DA3DF97AEE4.jpeg

Helt ok, vände +3 på banan, tappade lite på hemrundan. Gick på hcp. Toppklass på både banan och vädret!
Se rätt svar nedan😎

Helt rätt 👏👏👏
Signaturhålet på banan (hål 14). En 5:a som avslutas med greenen i direkt anslutning till Vättern ❤️
Spelade det från vit tee (87m extra på hål 14 då gul stod med blå tee), i full stormig motvind i oktober.... långt hål den dagen. Extremt fint hål dock!

1478FE9B-B390-4F9C-97B5-F02E12F3836C.jpeg
Spelade 36 hål på Ingarö idag. Ett varv på varje slinga. Väldigt trevligt väder och skicket på banan börjar verkligen ta sig.

Slog 79 på skogsbanan och 82 på ängs. Nöjd med det. Under nuvarande hcp.
Hade också ett rätt trevligt pulsförhöjande utslag på en par3 på skogsbanan.

Måste ändå höja ett varningsfinger för Fors GK.

Dom drabbades av snömögel vilket gjorde att typ 70-80% av alla greens är inte särskilt roliga. Greens:en är fullt med vad som ser ut som golfnedslag.
Är som om försöka putta från en tonårings finniga ansikte

Sedan att man lyckades få till en Birdie på sista hålet gjorde en redigt förvånad(speciellt när man ligger på typ 48 handikap.)

Kul! Vallda va? Ska eventuellt dit i helgen.
Ja precis Vallda, vilket skick! Det tycker jag absolut du ska göra om du har tillgång till ett besök. Lite segt med restriktionerna men placera dig nere vid 6’s green så ser du inspelet på ett par 5 med eagle chanser och utslag på 7an samt inspel 3an.

Ja precis Vallda, vilket skick! Det tycker jag absolut du ska göra om du har tillgång till ett besök. Lite segt med restriktionerna men placera dig nere vid 6’s green så ser du inspelet på ett par 5 med eagle chanser och utslag på 7an samt inspel 3an.
Ja det verkade som att jag hade en way in. Oklart men vi får se. Hade vart kul att se lite. Tack för tips!

• Like
Reactions: Jey
Tillbaka
Topp