• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Golfare på KS

Golf är väl ändå underbart.
Nu har jag tryckt in fyra rundor med de nya klubborna.
1:a 37p
2:a 40p
3:e 37p
4:e 19 p.

Vad är det med denna jävla sport egentligen.
Man spelar jämnt och stabilt i tre rundor och sänker sig gång på gång.
Sedan kommer den där klassiska dagen- man tåar första slaget och magen knyter sig av obehag för man vet vad som KAN vänta.
Man ställer sig framför bollen för andra slaget, svetten ligger likt pärlor på överläppen men man försöker koppla av och återkomma till sin swingtanke och.......jajamen. Tio meter fram och femtio meter åt höger går bolljäveln.
Ett dussin favoritkönsglosor far genom skallen och man vet att nu är det bara att ta förnedringen under 18 oändliga hål. Man påskyndar ett litet leende mot sina medspelarnför att låtsas att man har läget under kontroll (både känslomässigt och tekniskt) men inombords har man redan börjat vittra sönder.
Hålen spelas klart med en smakfull variation av toppar, duffar, hookar, slicear och sedvanliga treputtar. Man förbannar sig själv, livet, tillber mörka makter, skickar mentala förbannelser till medspelarna som sätter varje slag, man hatar golfen och skissar på tankar om att tillverkarna smitt klubbor som enbart för att fullkomligen kossa ens känslor.
Man går av banan och.......man längtar direkt efter nästa gång man får stå på första tee igen.
När ska vi spela?:rolleyes:

Jahopp, gick en sån där nybörjarkurs i helgen och nu börjar jakten på HCP 36.
Tips på nybörjarvänliga banor i Stockholmstrakten?
En mycket bra 9-hålsbana är den som ligger vid Svartinge. Rotebro Golf tror jag den heter. Senaste jag spelade den (ca 4 år sen) var den i mycket bra skick för en Pay n play-bana. Bra längd på banan oxå, ingen Kalle Anka.

Hills imorgon. Klubborna är tvättade och den mentala resan är påbörjad.

59A0D358-608E-421F-9E57-546B21A50623.jpeg

En mycket bra 9-hålsbana är den som ligger vid Svartinge. Rotebro Golf tror jag den heter. Senaste jag spelade den (ca 4 år sen) var den i mycket bra skick för en Pay n play-bana. Bra längd på banan oxå, ingen Kalle Anka.

Kan bara instämma. Rotebro är den överlägset bästa P&P i Stockholmsområdet. Var faktiskt på väg ut där förra helgen trots att jsg har Golfstar.

Tjusta är också en riktigt rolig bana. Skicket är sådär dock.

Någon lite mer erfaren golfare i Skåne?
Har varit medlem på Barsebäck G&CC i några år nu men det börjar bli lite väl saftiga pengar...

Funderar på Bokskogen eller Vellinge. Har spelat båda men inte på några år.
Någon här som är medlem som kan ge lite feedback?
Eller tipsa om annan bana i närheten! :)

Någon lite mer erfaren golfare i Skåne?
Har varit medlem på Barsebäck G&CC i några år nu men det börjar bli lite väl saftiga pengar...

Funderar på Bokskogen eller Vellinge. Har spelat båda men inte på några år.
Någon här som är medlem som kan ge lite feedback?
Eller tipsa om annan bana i närheten! :)
Jag tycker du kan testa Vellinge. De har ju " En 4 Skåne".

Katastrofrunda på Hills idag.
83 slag och 26p :arghh:

Hoppas att det lättar tills söndag när returen spelas. Kul att se hur de börjat bygga läktare redan nu trots att det är en styv månad kvar till masters.

• Like
Reactions: M.U
Ser framemot att bli medlem i en klubb. Sedan jag tog grönt kort i höstas har jag inte gått någon runda. Dock har jag spenderat minst 3 dagar i veckan sedan mitten på juni här på HGC. Driving range och putting green.
20180713_131857.jpg

Min setup
Driver - Callaway fusion FT 3 16 grader (använder aldrig)
Wilson fatshaft hybrid 4
4-5 järn Titleist DCI 981
6-P Titleist AP 2 716
50, 54 grader Williams double u wedge.
No name putter.

Det som jag saknar är kanske en 58 graders wedge.

Kan bara instämma. Rotebro är den överlägset bästa P&P i Stockholmsområdet. Var faktiskt på väg ut där förra helgen trots att jsg har Golfstar.
Om jag har fått rätt info så är det Svartinges personal som sköter banan.

Katastrofrunda på Hills idag.
83 slag och 26p :arghh:
Hoppas att det lättar tills söndag när returen spelas. Kul att se hur de börjat bygga läktare redan nu trots att det är en styv månad kvar till masters.
Så jäkla glad att vi slipper ha en byggarbetsplats på klubben ett par månader innan tävlingen.

Ser framemot att bli medlem i en klubb. Sedan jag tog grönt kort i höstas har jag inte gått någon runda. Dock har jag spenderat minst 3 dagar i veckan sedan mitten på juni här på HGC. Driving range och putting green.
20180713_131857.jpg

Min setup
Wilson fatshaft hybrid 4
6-P Titleist AP 2 716
No name putter.

Säg till om du vill prova på albatross ,jag är medlem där så jag spelar där ofta , är för dålig för att prova massa andra banor.

20180713_131857.jpg

Min setup
Wilson fatshaft hybrid 4
6-P Titleist AP 2 716
No name putter.

En 16g Driver är väldigt bra för nybörjare. Lite kluven dock om det redan på den tiden (runt 2007) fanns skaft som passade herrar (läs R eller S flex). Mer vanligt då för damer och äldre herrar på den tiden. Mao kolla upp så du inte har ett för mjukt skaft i den.
Sedan skulle jag ta bort 981 järnen, det är för svåra för en nybörjare och spec J4/5.
En 58g behövs egentligen inte, men kan vara kul.
:)

Säg till om du vill prova på albatross ,jag är medlem där så jag spelar där ofta , är för dålig för att prova massa andra banor.
Spelar gärna ihop där någon gång för att lira lite golf, men jag kommer dock bli medlem på Lunds akademiska GK då jag bor där :) hemma hos föräldrarna över sommaren just nu bara.

En 16g Driver är väldigt bra för nybörjare. Lite kluven dock om det redan på den tiden (runt 2007) fanns skaft som passade herrar (läs R eller S flex). Mer vanligt då för damer och äldre herrar på den tiden. Mao kolla upp så du inte har ett för mjukt skaft i den.
Sedan skulle jag ta bort 981 järnen, det är för svåra för en nybörjare och spec J4/5.
En 58g behövs egentligen inte, men kan vara kul.
:)

Tack för tipsen. Utan att ha någon susning så tror jag att driverns flex är för mjuk. Känner hur skaftet böjer sig bara av att röra klubban fram och tillbaka, fick med den när jag köpte mitt 981 set. Det är ett Aldila NVS 55 A 350 skaft om det säger något.

Spelar gärna ihop där någon gång för att lira lite golf, men jag kommer dock bli medlem på Lunds akademiska GK då jag bor där :) hemma hos föräldrarna över sommaren just nu bara.

Tack för tipsen. Utan att ha någon susning så tror jag att driverns flex är för mjuk. Känner hur skaftet böjer sig bara av att röra klubban fram och tillbaka, fick med den när jag köpte mitt 981 set. Det är ett Aldila NVS 55 A 350 skaft om det säger något.
Utan att gå in för mycket i skaftteknik och egenskaper så är jag 99,99% säker på att det skaftet inte passar dig (utan att då har sett dig svinga).
A betyder ="senior/alt lite hårdare än dam flex"
Du ska "passa" dig för klubbor som har benämningar i stil med L-flex. A-flex, Lite-flex osv och titta på
R-flex primärt och har du lite snabbare tempo så kolla på S-flex.
Sedan är det en djungel med skafts olika egenskaper och det skiljer mellan tillverkare och även inom tillverkarnas egna serier.

Tillbaka
Topp