• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Golfare på KS

Lindrothh

Cartier
Jag tycker inte du ska ha bråttom med att bestämma dig. Fortsätt slå med både höger och vänster så kommer beslutet naturligt så småningom. Du har ett angenämt ”problem”.
Får fortsätta slå sporadiskt vänster och höger under kommande rundor då kanske. Synd bara man köpt nya grejer i höger precis, men de ger sig ju till slut ändå! Tack för svar.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Får fortsätta slå sporadiskt vänster och höger under kommande rundor då kanske. Synd bara man köpt nya grejer i höger precis, men de ger sig ju till slut ändå! Tack för svar.
Se det positivt. Det är lättare att sälja höger än vänster om du skulle ändra dig. Det finns människor som slår lika bra åt båda håller, men det är inte så vanligt. Fortsätt lira så ger det sig vilket håll du känner dig mest bekväm med. :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Får fortsätta slå sporadiskt vänster och höger under kommande rundor då kanske. Synd bara man köpt nya grejer i höger precis, men de ger sig ju till slut ändå! Tack för svar.

Jag började samtidigt som 2 vänner. Alla tyckte vänster kändes mest naturligt i början, jag valde dock att köra på höger nog främst för att det "kändes mest korrekt".

Ingen har ångrat sina val och vi har alla utvecklats i närapå exakt samma takt, nu idag tycker jag att vänster känns helt galet fel.

OBS. Vi har endast spelat ca 1,5år, men tror på att "bara ta det som känns bäst/mest rätt i början" och köra på det.
 

Lindrothh

Cartier
Jag började samtidigt som 2 vänner. Alla tyckte vänster kändes mest naturligt i början, jag valde dock att köra på höger nog främst för att det "kändes mest korrekt".

Ingen har ångrat sina val och vi har alla utvecklats i närapå exakt samma takt, nu idag tycker jag att vänster känns helt galet fel.

OBS. Vi har endast spelat ca 1,5år, men tror på att "bara ta det som känns bäst/mest rätt i början" och köra på det.
Sjukt nog kändes vänster bäst först, men har ju lirar höger nu i 2.5 månad. Men ska ut med vänsterpolaren ikväll så får väl slå lite vartannat.:)
Utvecklats i princip i samma takt som de andra så kan ju mycket väl vara en vanesak också.
 

The lord

Audemars
IMG_20200801_121447.jpg
Bokskogen i Skåne
 
Senast ändrad:

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Blev en bogey på tian men överlag en risig runda. Trevlig bana tycker det är svårt när man spelar en bana för första gången när det är en del dolda hål.
Sant, förstarundor är lite chansartat. 9an tex är ju ett av mina favorithål men ser man det för första gången är det ju lite random om man spelar det så smart. Likadant 16e (högerböj genom trädportalen) som ju är skitkul men inte intuitivt hur man ska spela bara från guiden och utsikten från tee.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kört Cobra Max järn sedan jag började för 1.5 år sedan, aldrig gillat dom, känts tunga och klumpiga. Fick igår hem dessa T-Zoid MX20 och inveg dom på rangen idag, hade bara tänkt som en lite rolig grej innan planerad custom-fitting...Men fan, vilken jävla känsla, för 1700kr skeppat från UK!
Blir ingen fitting på ett bra tag tror jag!
received_313919079820288.jpeg
 

jabres

Omega
Kört Cobra Max järn sedan jag började för 1.5 år sedan, aldrig gillat dom, känts tunga och klumpiga. Fick igår hem dessa T-Zoid MX20 och inveg dom på rangen idag, hade bara tänkt som en lite rolig grej innan planerad custom-fitting...Men fan, vilken jävla känsla, för 1700kr skeppat från UK!
Blir ingen fitting på ett bra tag tror jag!
received_313919079820288.jpeg
Spelar också med mizuno, gillar känslan skarpt också :)
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Spelar också med mizuno, gillar känslan skarpt också :)

Haft dom i en vecka nu, så jävla nöjd. Som sagt har jag bara haft Cobra Max innan, vilka jag tror klassas som "Super game improvement".

Alltid tyckt Cobran känts tung, inte känt mig bekväm med dom (utöver att jag tycker de är så löjligt fula). Dessa gamla Mizunos känns så mkt lättare, fastän jag vägde 8an till att vara 13g tyngre än Cobrans 8a. (Kanske lättare huvud och tyngre skaft i Mizunon som gör att jag tycker de känns lättare att kontrollera?)

Oavsett så går järnen mkt bättre nu, om än något kortare klubba för klubba men loften skiljer sig ju rätt mkt.

Köpte dom mest för skojs skull innan en bokad custom-fitting, var bombsäker på att jag som nybörjare inte skulle kunna känna av ngn vidare skillnad i träffkänsla men det var fan brutal skillnad!

Ordentligt sugen på att testa riktiga blad nu (som jag inte skulle kunna leva med) bara för att få Känna skillnaden OM jag skulle träffa rätt.

Det blev en liten rant utan ngt att säga egentligen men... Hail Mizuno!
 

jabres

Omega
Haft dom i en vecka nu, så jävla nöjd. Som sagt har jag bara haft Cobra Max innan, vilka jag tror klassas som "Super game improvement".

Alltid tyckt Cobran känts tung, inte känt mig bekväm med dom (utöver att jag tycker de är så löjligt fula). Dessa gamla Mizunos känns så mkt lättare, fastän jag vägde 8an till att vara 13g tyngre än Cobrans 8a. (Kanske lättare huvud och tyngre skaft i Mizunon som gör att jag tycker de känns lättare att kontrollera?)

Oavsett så går järnen mkt bättre nu, om än något kortare klubba för klubba men loften skiljer sig ju rätt mkt.

Köpte dom mest för skojs skull innan en bokad custom-fitting, var bombsäker på att jag som nybörjare inte skulle kunna känna av ngn vidare skillnad i träffkänsla men det var fan brutal skillnad!

Ordentligt sugen på att testa riktiga blad nu (som jag inte skulle kunna leva med) bara för att få Känna skillnaden OM jag skulle träffa rätt.

Det blev en liten rant utan ngt att säga egentligen men... Hail Mizuno!
Haha snyggt! Håller med om att det är skillnad mellan klubborna, ibland svårt att känna av, ibland lite lättare. Blad har jag kompisar som spelar med men har faktiskt inte prövat själv - där ska man ha en rätt konsekvent sving för att träffa sweetspoten tror jag...
 

pac78

Omega
2-Faktor
Kul tråd att hitta på här på KS
Letade efter tips på klocka att "bara ha på sig" under golfrundan, eftersom jag kör kikare, men en Garmin 6 ligger nog högt på listan även för andra aktiviteter nu.
 

Lindrothh

Cartier
Grov beslutsångest, har både SM7;erna samt MD4:erna hemma men svårt att avgöra vilka som får stanna. Båda känns bra och passar in bra loftmässigt, någon som spelat med både under en längre period och har en favorit?:)
 
Grov beslutsångest, har både SM7;erna samt MD4:erna hemma men svårt att avgöra vilka som får stanna. Båda känns bra och passar in bra loftmässigt, någon som spelat med både under en längre period och har en favorit?:)
Har båda men inte i jämförbara loft. Min Vibe är att känsla och ändamålsenlighet kan gå isär ibland. Med det sagt tänker jag att du borde stå och slå på rangen med wedgarna ett par gånger och sikta mot föremål, forma slag osv. Då kan du få en fingervisning av vilka wedgar du åtminstone lyckas bäst med :) eftersom närspelet är så sjukt viktigt och så underskattat på rangen :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har båda men inte i jämförbara loft. Min Vibe är att känsla och ändamålsenlighet kan gå isär ibland. Med det sagt tänker jag att du borde stå och slå på rangen med wedgarna ett par gånger och sikta mot föremål, forma slag osv. Då kan du få en fingervisning av vilka wedgar du åtminstone lyckas bäst med :) eftersom närspelet är så sjukt viktigt och så underskattat på rangen :)
Skulle rek. att testa wedgar ifrån gräs och bunker då bouncen har stor betydelse på wedgarna och ifrån matta blir det inte alls samma sak som ifrån gräs eller bunkern. Testa lite olika lägen ifrån mjuk fairway till torkad jord och samma med bunker, mjuk sand vs ”betong” sand.
 

Lindrothh

Cartier
Har båda men inte i jämförbara loft. Min Vibe är att känsla och ändamålsenlighet kan gå isär ibland. Med det sagt tänker jag att du borde stå och slå på rangen med wedgarna ett par gånger och sikta mot föremål, forma slag osv. Då kan du få en fingervisning av vilka wedgar du åtminstone lyckas bäst med :) eftersom närspelet är så sjukt viktigt och så underskattat på rangen :)
Skulle rek. att testa wedgar ifrån gräs och bunker då bouncen har stor betydelse på wedgarna och ifrån matta blir det inte alls samma sak som ifrån gräs eller bunkern. Testa lite olika lägen ifrån mjuk fairway till torkad jord och samma med bunker, mjuk sand vs ”betong” sand.

Stått både på rangen samt gått varsin runda med dem. Men poängen talade ju sitt tydliga språk när jag gillade känslan likvärdigt hos båda. SM7:erna får stanna för denna gång:)
Tack i alla fall!
 
Skulle rek. att testa wedgar ifrån gräs och bunker då bouncen har stor betydelse på wedgarna och ifrån matta blir det inte alls samma sak som ifrån gräs eller bunkern. Testa lite olika lägen ifrån mjuk fairway till torkad jord och samma med bunker, mjuk sand vs ”betong” sand.
Absolut, såklart :D tänkte mer ”övningsområde” och inte bara plastmatta
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad ska man tänka på när man köper golfset? Är inte helt nybörjare utan spelat en del ock vill kunna ha kvar samma klubbor om man blir lite bättre. Ska man ha grafit eller inte? Hårdhet?

Tänkte försöka hitta något bättre begagnat :)
 

stigge

Omega
2-Faktor
Vad ska man tänka på när man köper golfset? Är inte helt nybörjare utan spelat en del ock vill kunna ha kvar samma klubbor om man blir lite bättre. Ska man ha grafit eller inte? Hårdhet?

Tänkte försöka hitta något bättre begagnat :)
Lite beroende på hur du slår bollen och ålder men generellt om du är under 50år och har lite fart så brukar stålskaft i järnklubbor och grafit i träklubbor vara bra. Järn är mer precision och trä mer längd. Grafit kan (mycket bättre idag) kan uppföra sig lite inkonsekvent på järn och svårt att få samma längd konsekvent. Det är dock mycket bättre än för 10-15 år sedan.

Hårdhet; varierar väldigt mycket beroende på märke och profil på skaftet. Vikten har mer betydelse. Men som ngn form av grund så svingar du drivern över 100mph så kolla in stiff skaft och J7 över 145-150m (Carry) så stiff där oxå.
 
Topp