• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Golfare på KS

Här har inomhussäsongen dragit igång :)
20221023_134517.jpg

Behöver lite hjälp med att hitta en bra golfresa :)

Tänker resa (från GBG) i April någon gång med 5-6 pers, t.ex. onsdag kväll-söndag så 3-4 speldagar. Tänker runt 10k/person om det går. Hellre mer krut på bra golf än flådigt boende.

Någon som har tips eller bra/dåliga erfarenheter? :)

Tänker resa (från GBG) i April någon gång med 5-6 pers, t.ex. onsdag kväll-söndag så 3-4 speldagar. Tänker runt 10k/person om det går. Hellre mer krut på bra golf än flådigt boende.

Det finns många som kan berätta om deras positiva upplevelser i Polen. Tyvärr kan jag inte precisera mer. Sen gillar jag Hooks Herrgård om nu Sverige är ett alternativ.

Senast ändrad:

Ska testa Rom och Parco de medici på Sheraton i slutet på april. Kan varken säga bu eller bä men lär vara bättre än det som erbjuds i Sverige vid den tidpunkten och verkar lovande efter det man läst och sett.

Kan rekommendera Turkiet, det är ett säkert kort till ett bra pris. Sueno är ett bra ställe med två banor av olika karaktär.

Se det som inspiration. Vem blir inte sugen på att spela med utsikt över Eiffeltornet där fd ägarinnan är Napoleons hustru?

Även jag har funderat på en. Hur ser din setup ut i övrigt med den där?

Titleist genom hela bagen. Den här säsongen blir det:
Putter, Scotty Cameron Phantom X11, alterneras med Newport 2.
Wedge, Vokey 52-56-60
Järn, T100 5-PW.
Driving iron 4, U-510
Hybrid 3, TSi3
FW 4, TSi2
Driver, TSi2

Jag får eventuellt ett litet gap mellan J5 och J4, det diffar 7° i spec. Funderar på att bocka om J5 och stärka den en grad. Spelar lite först och ser hur det fungerar. Siffrorna inom parentes är ungefärlig längd från fairway.

Titleist genom hela bagen. Den här säsongen blir det:
Putter, Scotty Cameron Phantom X11, alterneras med Newport 2.
Wedge, Vokey 52-56-60
Järn, T100 5-PW.
Driving iron 4, U-510
Hybrid 3, TSi3
FW 4, TSi2
Driver, TSi2
Intressant setup med FW4 och Hybrid 3. Desto vanligare är väl det omvända. Vad har du för loft på dem?
Bortsett från det har jag nästan identisk setup. Ingen driving iron men T100 J4 och Newport 2.5

Intressant setup med FW4 och Hybrid 3. Desto vanligare är väl det omvända. Vad har du för loft på dem?
Bortsett från det har jag nästan identisk setup. Ingen driving iron men T100 J4 och Newport 2.5
FW4 - 16.5°
Hybrid 3 - 20° - går som en J3 (190 meter) men mycket lättare att komma åt bollen och få en hög bollbana.
Jag är 60 år gammal och har tappat en del svinghastighet (driver 95-98mph). Så traditionell J4 och J3 funkar inte längre.

FW4 - 16.5°
Hybrid 3 - 20° - går som en J3 (190 meter) men mycket lättare att komma åt bollen och få en hög bollbana.
Jag är 60 år gammal och har tappat en del svinghastighet (driver 95-98mph). Så traditionell J4 och J3 funkar inte längre.
Just det, jag glömmer alltid bort att hybrid-siffrorna relaterar till järn och inte fw. Då är jag helt med dig. :)

FW4 - 16.5°
Får du ut 190m carry av en H3 med den svinghastigheten? Menar det inte alls som någon typ av kritik, men det borde ju generera runt 140 ball speed med en driver vilket inte bör gå mycket längre än 200-ish? Rätta mig gärna om jag har fel :) Tänker t.ex. på charts som bilden nedan

1674055860615.png

Själv kör jag med:
Driver, FW3, FW5 - Callaway Mavrik
J5-P Mizuno JPX 921 Forged
50, 54, 58 Wedge - Mizuno T22
Putter - Ping Sigma Kushin

Senast ändrad:
Att tänka på när det gäller jämförelse mellan hybrider, driving iron och järn är att inte
bara titta på loftet.
Hybrider har genrellt ca 1" längre skaft vs motsvarande Järn
Driving Iron har generellt ca 0.25" längre skaft vs motsvarande Järn

Det ger i teorin högre svinghastighet och då längre slag.

Den störst skillnaden är dock att du får en mycket mer förlåtande klubba och kan då få ut bra längder
även vid sämre träffar och med längre svinghastighet. Smashfactorn ökar en hel del mot motsvarande järnklubbor mao.
Det gör dock inte klubborna "dåliga" utan är väldigt bra klubbor att spela med

Förutom att hybrider alltid går vänster...eländiga hook klubbor... ;)
Kommer nog att titta på en FW 7 till säsongen som ersättare (som har längre skaft än motsvarande hybrid i loft)

• Like
Reactions: Jey
Intressant! Får du ut 190m carry av en H3 med den svinghastigheten? Menar det inte alls som någon typ av kritik, men det borde ju generera runt 140 ball speed med en driver vilket inte bör gå mycket längre än 200-ish? Rätta mig gärna om jag har fel :)

Edit: rättar mig själv lite, enligt internet bör 140mph driver gå runt 220 :)

Själv kör jag med:
Driver, FW3, FW5 - Callaway Mavrik
J5-P Mizuno JPX 921 Forged
50, 54, 58 Wedge - Mizuno T22
Putter - Ping Sigma Kushin

H3 ca 190 meter totallängd, carry ca 180-185 meter. Snitt totallängd förra säsongen låg på ca 180 meter, då är alla skitslag inräknade. Mätt alla spelade hål med Garmin.

Förutom att hybrider alltid går vänster...eländiga hook klubbor... ;)
Kommer nog att titta på en FW 7 till säsongen som ersättare (som har längre skaft än motsvarande hybrid i loft)

Hook är förödande. Min hook-klubba är drivern, inte alls kul när man smäller på en dykhook från tee. Nästan värre än slice.
Hybriden är en drawklubba, siktar alltid lite höger med den så blir det ok.

Får du ut 190m carry av en H3 med den svinghastigheten? Menar det inte alls som någon typ av kritik, men det borde ju generera runt 140 ball speed med en driver vilket inte bör gå mycket längre än 200-ish? Rätta mig gärna om jag har fel :) Tänker t.ex. på charts som bilden nedan

Jag har en attack angle på runt +5° med driver. Carry i runda slängar 210-220 meter, vindstilla. Slår ca 5-7 ° inifrån ut vid impact vilket i de flesta fall ger en svag draw. Mätt med FlightsScope hos pron.

• Like
Reactions: PJZ
Ska testa Rom och Parco de medici på Sheraton i slutet på april. Kan varken säga bu eller bä men lär vara bättre än det som erbjuds i Sverige vid den tidpunkten och verkar lovande efter det man läst och sett.

Bodde och spelade där i maj. Trevlig banan fast hade då lite mer att önska av skicket. Om du inte bokat upp alla dagar hade jag tagit mig till Marco. Värd för Ryder 2023.

Bilder från Marco
F33F6041-CC05-4735-89A2-78553566C3F6.jpeg
42E354FD-7CDB-4F9A-9EB2-70DB7C7DF9CA.jpeg
1C30CFB0-A312-4BA9-BC93-A73FE1EF2BDA.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp