• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Toftich

Rolex
2-Faktor
Fick bli lite mögelost fyllda championer och zucchini med
image.jpg
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Gårdagens brisket. Mitt första försök
Egengjord rub
20170810_095406.jpg

Har rökt ribs i gasolgrillen med bra resultat så vi testar med brisket också. Många rökpaket under de första 3 timmarna.
20170810_125011.jpg

Efter 5 timmar
20170810_162408.jpg

Efter 8 timmar (sista 2 i folie)
20170810_190425.jpg
serverades med majskolv och egengjord pot.sallad
20170810_191117.jpg


För att vara första gången är jag relativt nöjd. Flatdelen blev riktigt bra. Pointen dock alldeles för torr. Gissar på att det var för lite fett som skyddade och att värmen var lite för hög.

Idag blir det köttmackor av resterna samt en coleslaw, bbq-sås och pickles.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Gårdagens brisket. Mitt första försök
Egengjord rub
20170810_095406.jpg

Har rökt ribs i gasolgrillen med bra resultat så vi testar med brisket också. Många rökpaket under de första 3 timmarna.
20170810_125011.jpg

Efter 5 timmar
20170810_162408.jpg

Efter 8 timmar (sista 2 i folie)
20170810_190425.jpg
serverades med majskolv och egengjord pot.sallad
20170810_191117.jpg


För att vara första gången är jag relativt nöjd. Flatdelen blev riktigt bra. Pointen dock alldeles för torr. Gissar på att det var för lite fett som skyddade och att värmen var lite för hög.

Idag blir det köttmackor av resterna samt en coleslaw, bbq-sås och pickles.
Riktigt kul att du försökte dig på en brisket i gasolgrill. Har endast gjort det i min smoker innan, hur smutsig blir gasolgrillen när du röker i den så hårt?
Vilken temp hade du i grillen & i köttet och hur länge grillade du den?
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Riktigt kul att du försökte dig på en brisket i gasolgrill. Har endast gjort det i min smoker innan, hur smutsig blir gasolgrillen när du röker i den så hårt?
Vilken temp hade du i grillen & i köttet och hur länge grillade du den?
Den blir inte så förfärligt skitig faktiskt. Mycket rök försvinner ju ut genom alla hål som finns i en gasolgrill (täpper till så mycket det går med folie trots att det inte rekommenderas ;-) )
Min vanliga termometer har kraschat så hade inget annat än den I locket att gå på så lite osäker på exakt temp, men bör ha legat mellan 130-160 så lite högt emellanåt. Tog köttet vid 85 då hade den varit på i 7 timmar, sen låg det till sig i folie i en timme.

Gissar på två fel, lite mycket värme på brännaren närmast köttet och för lite fett på ovansidan. Flaten blev som sagt nära nog perfekt, men så fick den ju mer skydd. Barken nästan för hård på vissa ställen vilket också tyder på för hög temperatur.

Imorgon blir det ett par racks spareribs.
 
Topp