• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Compiss

Patek
2-Faktor
Vad sägs om en elgrill? Är de något att ha?
Tänkte införskaffa något till balkongen.
Vad är bäst? El/gas/kol?
Finns det några big NO
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Saknar Amidas kolgrill som jag ofta käkade på när jag var söderkis. Skulle vilja få tag på ett recept på lammfärsspett i samma stuk. Någon?
 

mae

Omega
Monterade just denna skönhet.
Men försent att börja röka något nu om vi ska hinna äta innan vi somnar.får vänta till nästa helg:sorry:
20180422_174137.jpg
152441258456214016545.jpg
 

WiktorK

Omega
Köpte en Weber Q2200 igår som är tänkt för att ha på balkongen och grilla på..
Jag är helt novis när det gäller gasolgrillar och kanske gick detta inköp lite väl fort... Min tanke var eftersom att vi bor i lägenhet plus inglasad balkong, som dock går att öppna upp helt. Så var min tanke att driva grillen i alla fall till en början med Weber små engångsflaskor, små, smidiga och lätta att förvara tänkte jag.

Upptäcker att det sitter en annan slang och regulator på grillen som tydligen passar större flaskor typ 5kg? Vilket innebär att min plan gick i stöpet.
Jag har googlat runt och försökt hitta en lösning på detta utan att bli riktigt klok på denna djungel med gasol.

Min första fråga är - Finns det något sätt att få min grill att fungera med dessa små engångs flaskor?
Fråga nummer två - Vilka "större" gasoltuber är kompatibla med min anslutning? Jag läste något om att man enbart får förvara 5 liter gasol inomhuseller på inglasad balkong? Jag har hittat någon gasoltub som heter 2012 och verkar vara någon campingvariant, skulle denna passa till min grill?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Köpte en Weber Q2200 igår som är tänkt för att ha på balkongen och grilla på..
Jag är helt novis när det gäller gasolgrillar och kanske gick detta inköp lite väl fort... Min tanke var eftersom att vi bor i lägenhet plus inglasad balkong, som dock går att öppna upp helt. Så var min tanke att driva grillen i alla fall till en början med Weber små engångsflaskor, små, smidiga och lätta att förvara tänkte jag.

Upptäcker att det sitter en annan slang och regulator på grillen som tydligen passar större flaskor typ 5kg? Vilket innebär att min plan gick i stöpet.
Jag har googlat runt och försökt hitta en lösning på detta utan att bli riktigt klok på denna djungel med gasol.

Min första fråga är - Finns det något sätt att få min grill att fungera med dessa små engångs flaskor?
Fråga nummer två - Vilka "större" gasoltuber är kompatibla med min anslutning? Jag läste något om att man enbart får förvara 5 liter gasol inomhuseller på inglasad balkong? Jag har hittat någon gasoltub som heter 2012 och verkar vara någon campingvariant, skulle denna passa till min grill?
På din första fråga svarar jag lägg ner det blir opraktiskt och jättedyrt. Du kan köra med en Pc 5a eller en 2 kilos så kallad campingflaska. Finns att köpa converters till kopplingarna om det skulle behövas.

Ju mindre gasolflaska desto dyrare per kg att fylla på, så jag föreslår en PC 5a den bör passa rakt av mot din grill.
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Drar igång med lördagens grillning. Ikväll blir det hängmörad ryggbiff, majskolvar och halloumi på grillen. Rotfrukter på gång i ugnen.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Skeptisk.
Men allt är ju relativt.
Liten, smidig och bra om man har begränsad plats eller inte grillar så ofta.
Om jag förstått saken rätt sitter dock brännaren oskyddad och kleggar därför igen lättare (berättat av arbetskamrat och det lät inget vidare).
Rent subjektivt vinner den typen heller inte pris för utseendet av mig men de syns ju till en hel del så något hyfsat till en vettig peng kanske det är?
Nu gillar jag att grilla och har plats men behöver absolut ingen bjässe. När jag scoutade gick jag på de mindre modellerna av en klassiskt grill med så hög effekt som möjligt och åtminstone upplevd rejäl kvalitet. Valde mellan Webers Genesis-serie och Broilkings Baron-serie men landade i en Napoleon Rogue. Går att fälla ned sidoborden så blir den lite smidigare. Har gått varm hela Valborgshelgen. Nöjd so far!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Någon som har lyckats med brisket? Efter ett par bra bbq:s förra sommaren är det dags för gesällprovet:) Första utmaningen verkar vara att beställa hem biten, tycks vara femkilosstycken som gäller men det är väl bara att bjuda hem lite extra folk antar jag...
 

Fantomen

Omega
Vad sägs om en elgrill? Är de något att ha?
Tänkte införskaffa något till balkongen.
Vad är bäst? El/gas/kol?
Finns det några big NO
På balkong är det bara elgrill som är ok från Brandförsvaret. Se till att ha gjutjärnsgaller. Blir hett och ger ränder. Gärna en modell som täcker elvärmeslingan och med vattenbad i rostfritt under. Då slipper du os. Haft en sådan innan. Mkt bra.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
BF2803E0-9694-4FDB-AEB4-D99A2205E142.jpeg
Kossa-slice igår...Behöver liksom inte vara krångligare än så.
Tonfisk och mangosalsa idag. Så gott! Fick lite insp av @Chuck
Gick dock så rackarns fort att det inte blev någon bild på den.
Börjar känna mig som kaminmannen men det kanske bara är nyhetens behag.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har kört ribsen nu i 5timmar, benen i ribsen satt fortfarande lite hårt, men började se lite torra ut, slog in den i folie och penslade på med honung och lite brun socker.... ska fortsätta i ca en timme till och sen kolla av.

Skoj med bbq ;)

Bild från starten imorse:
7722C1CE-BB40-483A-817E-F49F55CC05F6.jpeg


Efter 5 timmar:
689F450B-4064-4EAB-93E8-6793C90268EE.jpeg


Slut resultatet kommer om några timmar ;)

Mvh
Micke
 
Topp