• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Henryandy

Cartier
Blev det ingen grillbild på denna? Aldrig helgrillat spädgris men är grymt nyfiken på hur resultant blev (Om ingen tar illa upp såklart, då är en inbjudan till inmundigandet också ok)
Den tog slut direkt på måndagen, fick aldrig tag i någon. Dock har jag gjort detta med vildsvinskultingar några ggr och det blir riktigt fint.
 

MrIronMike

Panerai
Lårfile på elgrillen ikv.

20200519_181939.jpg

Jag tycker du ska lägga upp fler bilder, ska jag köpa en sådan :):):cool:
 
Har köpt en ny Weber Q 3200 gasolgrill. Har aldrig tidigare ägt en grill. Har installerat grillen enligt beskrivningen in i minsta detalj. Gjorde läckagetest före provkörning och såg då inga bubblor. Provkörde grillen i 5 minuter och då nådde den upp till ca 270 c.

Under grillningen gav den ifrån sig en konstig kemikalisk/gasliknande lukt, dock inget starkt. Kan det vara normalt att en sprillans ny gasolgrill ger ifrån sig sådan lukt eller är det fråga om gasläckage?
 
Senast ändrad:

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Har köpt en ny Weber Q 3200 gasolgrill. Har aldrig tidigare ägt en grill. Har installerat grillen enligt beskrivningen in i minsta detalj. Gjorde läckagetest före provkörning och såg då inga bubblor. Provkörde grillen i 5 minuter och då nådde den upp till ca 270 c.

Under grillningen gav den ifrån sig en konstig kemikalisk/gasliknande lukt, dock inget starkt. Kan det vara normalt att en sprillans ny gasolgrill ger ifrån sig sådan lukt eller är det fråga om gasläckage?
Har en Q3200 också, vill minnas att luktade det lite om den första tiden. Troligen lite ytbehandling som luktar. Hade det varit gasol-läckage luktar det svårt illa. Blir en riktigt rutten och unken stank. Om du vill testa kan du ju koppla bort regulatorn och bara öppna gasoltuben som hastigast så du lär dig känna igen hur det luktar.
 
Har en Q3200 också, vill minnas att luktade det lite om den första tiden. Troligen lite ytbehandling som luktar. Hade det varit gasol-läckage luktar det svårt illa. Blir en riktigt rutten och unken stank. Om du vill testa kan du ju koppla bort regulatorn och bara öppna gasoltuben som hastigast så du lär dig känna igen hur det luktar.

Hur snabbt får du upp din i bra temperaturer?
 
Den är snabb upp i temperatur tycker jag. Den brukar vara grillfärdig inom 5 minuter i regel. Gillar den skarpt, använder den mer nu än min Weber klotgrill. Gjutjärnsgallret är riktigt bra.

Provgrillar nu, dock med pizzasten (ser säkert amatörmässigt ut). Kom upp till ca 220 c efter 10 min full effekt men antar att pizzastenen täcker en del från tempmätaren i locket?

Update, verkade komma upp i 270 med pizzasten i, bra eller dåligt? Vår vanliga ugn kommer upp i 300 c.
 

Bilagor

  • 20200607_133501.jpg
    20200607_133501.jpg
    503 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Provgrillar nu, dock med pizzasten (ser säkert amatörmässigt ut). Kom upp till ca 220 c efter 10 min full effekt men antar att pizzastenen täcker en del från tempmätaren i locket?

Update, verkade komma upp i 270 med pizzasten i, bra eller dåligt? Vår vanliga ugn kommer upp i 300 c.
Har inte testat med pizza-sten så vet i tusan tyvärr. Inte heller mätt upp den med extern termometer. Men jag har nog heller aldrig kommit upp till 300 grader på mätaren. Resultatet brukar bli kalasbra i vilket fall :D
 

Hjelm

Rolex
Fläsksida som först fått ligga i en brine några timmar och göttat sig. Sen på grillen low n slow i typ 7 timmar till 90 grader innertemp :) vilade sen i en timma i kylväska. Blev bra! Var dock tvungen att köra en Texas crutch då den platåade för länge på 70 för att hinna klart tills gästerna skulle komma...
Stark rek på köttdetaljen, svår att inte få bra!

20200614_175152.jpg
 
Topp