• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Ingen vidare bild, blev ganska bra, men kunde ha gått en timma till.
20200814_191616.jpg

Ser väldigt gott ut!

När det gäller BBQ-sås får jag nog säga att Sweet Baby Rays är den bästa färdigköpta. Har testat massor med olika sorter, köpt hem flera sorter varje gång jag varit i USA, men Sweet Baby Rays är fasen bäst. Gillar Sweet and Spicy bäst, men originalet är kanon.

Gjort ett par olika hemma också - är ju så gott med varm BBQ-sås. En av mina favvo-Youtube-matlagare är Simply Mama Cooks. Hon gör en version här med långkörd lök som man mosar som bas :


(börjar vid 9.30 men man bör nog se lite sporadiskt innan också).

Kanongod!

Så här blev resultatet.
20200822_192152.jpg
20200822_195532.jpg

0250AD66-AB27-4B2A-955F-4665F2061436.jpeg
Dåligt blev det inte :)


Det va värst vilken fart det va i grillsverige nu :cool:
Körde lite Ribbs igår men faktiskt utan att fota något...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Borde inte den där vara ganska varm? Förstår skaket och att den ger bättre kontroll men borde man inte kunnat göra det lite snyggare på samma gång? Typ ett fast handtag med en knopp eller nåt?

Borde inte den där vara ganska varm? Förstår skaket och att den ger bättre kontroll men borde man inte kunnat göra det lite snyggare på samma gång? Typ ett fast handtag med en knopp eller nåt?

Jo den blir varm som sören, den står ju mitt på gallret under kraftig värme. Fanns ingen manual för produkten, antar att Weber förväntar sig att man ska placera startern så metalramen inte blir varm... asuwholes!
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Med likadana grillhandskar som personen på bilden bär är det inga problem alls (Jag har dock aldrig behövt två händer för att hantera min skorsten).
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Ni verkar vara riktiga grillproffs.

Står inför inköp av en" bättre" gasolgrill. Var inne på en Genesis 310 men är nu mer inne på Napoleon Rogue 425 alt. 425 XT. En enkel fråga till er som grillar mycket, är det värt att gå upp i pris för att få en sizzle-yta? Napoleon kallar sin SIZZLE ZONE och det är alltså en sidobrännare som går upp till 800c. Erfareneheten säger att en vanlig sidobrännare sällan nyttjas men det här kanske är dumt att snåla in på?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ni verkar vara riktiga grillproffs.

Står inför inköp av en" bättre" gasolgrill. Var inne på en Genesis 310 men är nu mer inne på Napoleon Rogue 425 alt. 425 XT. En enkel fråga till er som grillar mycket, är det värt att gå upp i pris för att få en sizzle-yta? Napoleon kallar sin SIZZLE ZONE och det är alltså en sidobrännare som går upp till 800c. Erfareneheten säger att en vanlig sidobrännare sällan nyttjas men det här kanske är dumt att snåla in på?

Genesis 310 har väl inte Searstation?
435:an väntar jag ska komma ner på ett vettigt pris
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Genesis 310 har väl inte Searstation?
435:an väntar jag ska komma ner på ett vettigt pris

Nej precis men 425 har deras motsvarighet till searstation på 2020 modellen och den ligger på 9500kr så knappa 1000kr mer än gensis 310(kampanj). Men samtidit kan du få Napoleon 425 2019 på kampanj för 5 900kr. Så min fråga är bara om det är värt att ha en searstation/sizzle zone eller om det mer är PR.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Nej precis men 425 har deras motsvarighet till searstation på 2020 modellen och den ligger på 9500kr så knappa 1000kr mer än gensis 310(kampanj). Men samtidit kan du få Napoleon 425 2019 på kampanj för 5 900kr. Så min fråga är bara om det är värt att ha en searstation/sizzle zone eller om det mer är PR.
Ja searstation är värt det helt klart!! Inget o snacka om, utan den skulle jag inte få den temperaturen jag vill ha för att fixa en optimal grillyta. Har en Weber Genesis EP-330 från 2013 med searstation, kostade väl typ 11kkr när jag köpte den men har helt klart varit värt det så mycket som jag använt den. Där i mot så har den oxå en kok-platta vid sidan av i ena side-boarden, och den har jag bara använt en enda gång för att testa hur det fungerade, så det är ngt jag skulle välja bort i nästa grill.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Ja searstation är värt det helt klart!! Inget o snacka om, utan den skulle jag inte få den temperaturen jag vill ha för att fixa en optimal grillyta. Har en Weber Genesis EP-330 från 2013 med searstation, kostade väl typ 11kkr när jag köpte den men har helt klart varit värt det så mycket som jag använt den. Där i mot så har den oxå en kok-platta vid sidan av i ena side-boarden, och den har jag bara använt en enda gång för att testa hur det fungerade, så det är ngt jag skulle välja bort i nästa grill.
Okej då får jag ta mig en funderare. Den lilla plattan kostar ändå 60% mer än en utan med rådande kampanjer! :)
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Okej då får jag ta mig en funderare. Den lilla plattan kostar ändå 60% mer än en utan med rådande kampanjer! :)
Verkar som att många inte använder den lilla plattan. Personligen så använde jag den ganska ofta på sommaren dels för att det är skönt att springa fram och tillbaka mellan köket och grillen, dels för att hålla ner inomhus temperaturen så gott det går när det kommer värmeböljor. Använder den således ganska frekvent juni-aug, för att inte använda den resten av året.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Verkar som att många inte använder den lilla plattan. Personligen så använde jag den ganska ofta på sommaren dels för att det är skönt att springa fram och tillbaka mellan köket och grillen, dels för att hålla ner inomhus temperaturen så gott det går när det kommer värmeböljor. Använder den således ganska frekvent juni-aug, för att inte använda den resten av året.

Jag fattar! Men jag tror du tänker på en klassisk sidobrännare? Typ för att kokapotatis eller sås. Searstation eller sizzle zone är en exta värmare brännare i webers fall och på en napoleon en infraröd sidobrännare som går upp emot 800c+ och använd ofta till typ rött kött när man vill bränna av en snabb yta och där vanliga brännarna är för kalla. :) Det är nördigt men enligt många effektivt.

1606155508502.png
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Jag fattar! Men jag tror du tänker på en klassisk sidobrännare? Typ för att kokapotatis eller sås. Searstation eller sizzle zone är en exta värmare brännare i webers fall och på en napoleon en infraröd sidobrännare som går upp emot 800c+ och använd ofta till typ rött kött när man vill bränna av en snabb yta och där vanliga brännarna är för kalla. :) Det är nördigt men enligt många effektivt.

1606155508502.png
Jag kanske läste lite slarvigt, tyckte diskussionen avhandlade både sizzler och sidobrännare (som jag tolkade som kokplattan). Men det låter ju jävligt coolt med 800grader. Och man blir ju lite sugen på en uppgradering..
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej på er!
jag har precis flyttat till hus och ska såklart köpa mig en grill. Jag tänker mig en kolgrill och min budget är 7500kr. Har ni några bra tips att ge en relativt okunnig men entusiastisk grillare? Jag har tittat lite på Weber Performer Deluxe. Kan det vara ett bra alternativ?
 
Topp