Nackdelar: inte en enda, möjligtvis vikten om du vill ta med till typ sommarstuga eller liknande. Beror ju givetvis på vilken du köper. Men min primo 400xl t.ex. väger över 100kg med alla tillbehör i. Saftigt att flyta runt på.
Fördelar: alla!! Kolla lite youtube angående användningsområden på en kamado. Du kan göra allt med den. Använda som rök, grill, varmluftsugn, pizzaugn, slowcocker m.m. Sjuuukt bränslesnål och lätt som fan att reglera temp med för t.ex äkta low’n’slow bbq! Ska du köra low’n’slow är cubakolet det bästa du kan använda. Ca 5kg kan du köra runt 55h på i 110 c. Och vid normalt användande stänger du bara ned ventilerna när du grillat klart så självaslocknar den och det är bara tända upp samma laddning kol nästa gång!
Senaste året har jag flyttat och renoverat 2 hus. Så jag har inte grillat lika mycket som tidigare år. Men mellan 2014-2018 låg jag på mellan 250-300 grilldagar/år. Så en viss erfarenhet skulle jag vilja påstå att jag har. Törs även sticka ut hakan och säga att jag förmodligen är snäppet bättre än medelsvensson på just grillning. Började min karriär med en weber 57:a och den tar dig långt. Du kan röka, köra pizza, brisket, pulled pork osv även på en vanlig kolgrill. Men hur det än är gör verktyg faktiskt halva jobbet. Och resultatet i en kamado slår en kolgrill 8 dagar i veckan om du utgår från samma köttbit och tillagningssätt. En kamado är keramisk så den behåller fuktigheten på ett helt annat sätt än vad en plåtbalja gör. Lite att jämföra med när du kör kyckling i typ en lergryta. Outstanding helt enkelt
Osäker exakt på garantierna med en masterbuilt men tror även de lämnar livstid på keramiken. Jag har kört sönder kolbehållaren vid en rengöring på ca 500c. Mailade och fick en ny utan några frågor. Tror jag fick maila en bild bara?!
Som sagt, youtube är din vän i det här fallet.