Kör själv inte på gasol så är ingen direkt expert där. Vet att du inte ens efterfrågade några tips i övrigt gällande tillvägagångssätt. Men i all välmening slänger jag dit några i alla fall då jag är ett sjukt stort fan av just smashed burgers och har några hundra i ryggen. Du kanske redan vet om detta men någon annan kanske får nytta av det annars: Först och främst färsen, den ska vara grovmalen, ca 8mm, lite extra talg är aldrig fel då fetthalten gärna ska ligga på ca 25%. Sen rekommenderar jag att du köper en kvalitetsspackel eller liknande för att få bort burgaren från ytan med all den goda mailarden kvar. Upplever du att färsen blir kvar på ytan du smashar med kan du lägga lite vakplpt
Och ni som är sugna på att testa men saknar ”rätt” verktyg: Kör med en gjutjärnspanna, på grillen eller spisen. Och för att smasha går det utmärkt med en kastrull. Stekspade i metall för att få bort burgaren kan funka ok. Men eftersom man anlägger rejält tryck blir den med största sannolikhet böjd.
@Pacta sunt servanda hoppas det löser sig med temperaturen så du får till riktigt krispiga burgare
bild för att det blir roligare