• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Trist, men inte första gången det händer! Se bara på svenska Bahco som en gång i tiden var högsta kvalitet och numera många gånger har verktyg av halvdan kvalitet...
Money rules. Men tragiskt när man levererar en erkänd premiumprodukt och försöker öka marginalerna genom att tumma på kvalitet och leva på namnet. Men som du säger, varken första eller sista gången det sker

Någon som har en Bluegaz grill? Ska plocka hem en ny gasolgrill för sommaren som gärna får hålla i 2-3 år och duga gott tills där är vettigt utrymme i budgeten för en "ordentlig" gasol grill.

Vi lagar inget märkvärdigt så behöver inga fancy grejer utan bara en hyfsat stor grillyta så man kan göda mycket folk på en gång.

För referens så kör vi idag på någon random Rusta grill.

Absolut öppen för andra förslag också men deras verkar svårslagen för under 8k. Men absolut inget kolalternativ. Vi är lata och tycker gasol duger bra =)

Flappstektacos på g! Masterbuilt.

Bilagor

• 133AC1EE-BB9E-4B3F-928B-8B653C1DD72F.jpeg
    133AC1EE-BB9E-4B3F-928B-8B653C1DD72F.jpeg
    821.5 KB · Visningar: 68
Provade granngårdens grillkol häromdagen. Ett riktigt bra vardagskol. Nära på ingen rökutveckling, lätt-tänt, ordentligt med värme vid behov och god smak. Kanske inget man kör vid 15h grillningar, men som ett smidigt vardagskol vid kycklingfileer, hamburgare o annat snabbt o enkelt när lusten faller en in var det suveränt! Priset på 15kr/kg är ju inte fy skam heller jämfört med typ Kamado Joe big block som ligger på närmare 36kr/kg.

Provade granngårdens grillkol häromdagen. Ett riktigt bra vardagskol. Nära på ingen rökutveckling, lätt-tänt, ordentligt med värme vid behov och god smak. Kanske inget man kör vid 15h grillningar, men som ett smidigt vardagskol vid kycklingfileer, hamburgare o annat snabbt o enkelt när lusten faller en in var det suveränt! Priset på 15kr/kg är ju inte fy skam heller jämfört med typ Kamado Joe big block som ligger på närmare 36kr/kg.

Provade 2 påsar, har en halv kvar & är ambivalent. Bra pris & okej värme, men mycket småbitar & dammar utav helvete

Snart är sommaren här.
Som vanligt så funderar jag på gasolgrill.
Ofta har Weber 435 varit nära att bli inhandlad, men nu har Napoleon 625-1 SE ploppat upp i huvudet.
Broil King kanske också kan vara något, men Napoleons Sizzler Zone verkar vara riktigt bra.

Någon som har en idé?

Någon som kan tipsa om en manuell köttkvarn? Ska användas för att göra smashburgers.

Baserat på egen dyrköpt erfarenhet skulle jag nog undvikit manuell kvarn. Har provat två olika med liknande resultat. Det är rätt mödosamt att mala kött på det sättet. Även om du semifryser köttet så blir det snabbt varmt och slaffsigt ändå. Nä en elektrisk med kraftfull motor är att föredra. Har inte själv men en kollega kör bosch och är nöjd. Sällan man går bort sig med Bosch oavsett vad det gäller... :)

Hej,

Jag vill köpa ny kolgrill efter att ha kört Weber-klotis i alla år. Tänker mig keramiskt. I början var siktet helt inställt på BGE, men lite efterforskning säger mig att Kamado Joe och Primo är minst lika bra om inte bättre. Intrycket är att eftersom BGE var först lever de delvis på sitt namn, men de närmsta konkurrenterna har utvecklat grillarna på ett bättre sätt. Vad finns för argument att välja en BGE tycker ni? Om vi ställer 47cm varianten (Large på BGE-språk) mot KJ Classic 3 så ligger de på samma prisnivå om de utrustas likvärdigt. BGE är snyggare i mitt tycke, men det kvittar kanske.
Har också inspirerats av @Burnmans trevliga inlägg om Primo och överväger därför en Oval, men den ställning som medföljer All-in-one verkar inte speciellt bra efter att ha kollat på denna video (ca 1:10 in)
Man kan förstås bygga en ställning själv antar jag, men jag har ingen kunskap kring detta, inte heller lust om det finns alternativ.

Slutligen, vad tror ni om storleken? 47cm rund (BGE eller KJ) eller Primos 300 Oval - räcker detta för ett hushåll på två vuxna och litet barn? Vid tillställningar blir det max 6 pers, inte fler.

Tacksam för era tankar.

Hej,

Jag vill köpa ny kolgrill efter att ha kört Weber-klotis i alla år. Tänker mig keramiskt. I början var siktet helt inställt på BGE, men lite efterforskning säger mig att Kamado Joe och Primo är minst lika bra om inte bättre. Intrycket är att eftersom BGE var först lever de delvis på sitt namn, men de närmsta konkurrenterna har utvecklat grillarna på ett bättre sätt. Vad finns för argument att välja en BGE tycker ni? Om vi ställer 47cm varianten (Large på BGE-språk) mot KJ Classic 3 så ligger de på samma prisnivå om de utrustas likvärdigt. BGE är snyggare i mitt tycke, men det kvittar kanske.
Har också inspirerats av @Burnmans trevliga inlägg om Primo och överväger därför en Oval, men den ställning som medföljer All-in-one verkar inte speciellt bra efter att ha kollat på denna video (ca 1:10 in)
Man kan förstås bygga en ställning själv antar jag, men jag har ingen kunskap kring detta, inte heller lust om det finns alternativ.

Slutligen, vad tror ni om storleken? 47cm rund (BGE eller KJ) eller Primos 300 Oval - räcker detta för ett hushåll på två vuxna och litet barn? Vid tillställningar blir det max 6 pers, inte fler.

Tacksam för era tankar.
Kul att du verkligen överväger en keramik-kruka!! Du kommer inte ångra dig!!
Jag skulle vilja påstå att BGE&Primo ligger i absoluta toppskiktet gällande kvalite. Men däremot ligger KJ så knappt märkbart efter att det är försumbart. Tidigare har just KJ varit tveklöst mest bang for the buck då priset varit vettigt samt allt inkluderat när man köpt den. Primo och BGE är ju tomma och får kompletteras efter önskemål/krav vilket gör att prislappen skiljer markant. Nuförtiden verkar dock KJ höjt priset ordentligt vilket inte motiverar det inköpet lika mycket imho. Men där har du istället masterbuilt (vilket är KJ’s systerföretag, där en MB är ombrandad KJ mot hur de tidigare såg ut) Det är mest bang for the buck idag. BGE är sjukt fina, men svårt att motivera priset. Priset på primon kan motiveras då den är oval av flera anledningar. Men den största är nog ändå möjligheten till att röka t.ex, hela laxsidor, stora revbensracks osv.

Angående storlekarna du är inne på räcker de mer än väl för ”normal” användande. Finns ju extensionsgaller där du kan laga på 2 lager osv. Enda nackdelen med en 47cm rund är som sagt att du får gå ner i size när du ska röka ribs och dela laxen i flera bitar när du ska köra en helsida.

Personligen hade mitt val varit en 300 primo. Men jag är ju lite färgad😉 Och om pengarna spelar in hade jag gått för en masterbuilt!

Ska bli kul att se vad du landar in i för kruka. Stort lycka till med allt 👍🏻

Kul att du verkligen överväger en keramik-kruka!! Du kommer inte ångra dig!!
Jag skulle vilja påstå att BGE&Primo ligger i absoluta toppskiktet gällande kvalite. Men däremot ligger KJ så knappt märkbart efter att det är försumbart. Tidigare har just KJ varit tveklöst mest bang for the buck då priset varit vettigt samt allt inkluderat när man köpt den. Primo och BGE är ju tomma och får kompletteras efter önskemål/krav vilket gör att prislappen skiljer markant. Nuförtiden verkar dock KJ höjt priset ordentligt vilket inte motiverar det inköpet lika mycket imho. Men där har du istället masterbuilt (vilket är KJ’s systerföretag, där en MB är ombrandad KJ mot hur de tidigare såg ut) Det är mest bang for the buck idag. BGE är sjukt fina, men svårt att motivera priset. Priset på primon kan motiveras då den är oval av flera anledningar. Men den största är nog ändå möjligheten till att röka t.ex, hela laxsidor, stora revbensracks osv.

Angående storlekarna du är inne på räcker de mer än väl för ”normal” användande. Finns ju extensionsgaller där du kan laga på 2 lager osv. Enda nackdelen med en 47cm rund är som sagt att du får gå ner i size när du ska röka ribs och dela laxen i flera bitar när du ska köra en helsida.

Personligen hade mitt val varit en 300 primo. Men jag är ju lite färgad😉 Och om pengarna spelar in hade jag gått för en masterbuilt!

Ska bli kul att se vad du landar in i för kruka. Stort lycka till med allt 👍🏻
Väldigt bra, din input uppskattas verkligen!
Vad tror du om ställning då? Har noterat på dina bilder att du har något gediget som ser ut som trä. Byggt själv?

Väldigt bra, din input uppskattas verkligen!
Vad tror du om ställning då? Har noterat på dina bilder att du har något gediget som ser ut som trä. Byggt själv?
Just. Det glömde jag svara på. Tycker nog som dig att ställningen inte är värd prispåslaget. Enda fördelen med ställningen är att den står på hjul. Så har du kamadon placerad under tak eller liknande och ska rulla fram den vid varje körning är den smidigt. Annars hade jag skitit i det och byggt något eget.

Jag byggde ett utekök vid förra huset där jag byggde en sektion för just primon. Ska göra något rejält här vid nya huset också när tid finnes. Just nu står den på ett gäng eu-pallar. Inte snyggt, men fungerar. Och första setupen var på en kabeltrumma innan jag byggde köket på förra stället.
4D82D7E8-3B65-45EE-939E-B7DFC4E34826.jpeg
16E25B16-C6CF-4ADB-8FB5-FB697C8AF5A4.jpeg

Hej,

Tacksam för era tankar.

47a räcker. KJ är jag supernöjd med. Den ovala formen på primo verkar dock schysst. Jag kör sumo och kj, skulle säga att om det går att få plats med KJ i sin budget är det värt det. BGE kom jag fram till samma slutsats som du. Perspektiv på bilden luras. Det är en kj classic 3, Kamado sumo maxi
0FCCBB1B-2472-47BA-9CE1-954B0A610401.jpeg

Just. Det glömde jag svara på. Tycker nog som dig att ställningen inte är värd prispåslaget. Enda fördelen med ställningen är att den står på hjul. Så har du kamadon placerad under tak eller liknande och ska rulla fram den vid varje körning är den smidigt. Annars hade jag skitit i det och byggt något eget.

Jag byggde ett utekök vid förra huset där jag byggde en sektion för just primon. Ska göra något rejält här vid nya huset också när tid finnes. Just nu står den på ett gäng eu-pallar. Inte snyggt, men fungerar. Och första setupen var på en kabeltrumma innan jag byggde köket på förra stället.
Härliga bilder! Och tack igen för fina råd. Var på SouthSide BBQ idag och blev inspirerad. Blir nog köp inom kort.
47a räcker. KJ är jag supernöjd med. Den ovala formen på primo verkar dock schysst. Jag kör sumo och kj, skulle säga att om det går att få plats med KJ i sin budget är det värt det. BGE kom jag fram till samma slutsats som du. Perspektiv på bilden luras. Det är en kj classic 3, Kamado sumo maxi
0FCCBB1B-2472-47BA-9CE1-954B0A610401.jpeg
Ser verkligen trevligt ut. Varför nöja sig med en liksom? Blir nog en 47:a!

Så härligt red neck!

”you got a pretty mouth boy!”

Så härligt red neck!

”you got a pretty mouth boy!”
Haha. Grejen var den att jag kom hem från jobbet en dag och hittade nedan lapp vid primon. Än idag vet jag inte vem som skrev och lämnade meddelandet. Men bättre att ta det säkra före det osäkra. Tog en bild naken med läderförklädet och Mr Mossberg och la ut den på mina sociala medier och skrev något i stil med med att jag väntar 🤣
EA4586BB-08CF-4DAB-84E0-7889E08694FA.jpeg

I morgon kommer äntligen min efterlängtade Kamado att levereras.
La först en beställning på en Masterbuilt men de verkar vara restade och ingen kan svara säkert när de kommer in i lager.

Därför fick de bli en Kamado Joe Classic 1 i stället som fanns för omgående leverans.
När jag räknade på vad Divide and Conquer kostar att komplettera till Masterbuilt, som Kamado Joe har med som std, så var det ingen större prisskillnad att tala om.

Idag har jag därför köpt lite kol så att man är kittat för premiärgrillning och lite till.
Det blev bla.
-30kg av Hornbachs premium-kol som jag förstått ska vara bra.
-8kg Björkkol för höga temperaturer
-5 Kg Kubakol för low and slow.
Samt lite hickory-chunks för rökning och lite nya rubs att testa.

Kommer nog premiärgrilla entrecote och iberico-racks för att testa både low and slow och hot and fast.

Ska bli riktigt kul att experimentera med en Kamado.
Jag har sjukt höga förväntningar :)
Hornbach's premium kol hittar jag inte. Kanske slutat säljas. Eller är det deras "favorit extra stora"?

Försöker hitta grillkol som jag gillar. Har testat typ Webers och "vanliga" man hittar på Ica osv. Men kan varken säga bu eller bä. Det blir varmt, en del är skräp då det är bara småbitar som brinner för snabbt. En del fungerar OK.

Grillar inget low and slow. Än. Utan ganska snabbt och direkt. Upp till någon timme max.

Tips på andra bra träkol att grilla med?

Tillbaka
Topp