• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Då var det dags att röka lite bacon! Hittade ett recept som verkade trevligt där man tillsätter örter och vitlök i saltlaken. Har inte testat detta förut, så det kan gå hur som helst… :happyhappy:

Fläsksidan har fått ligga och dra i ett dygn innan jag plockade upp den och torkade den torr.
9C6935FB-1D22-4B40-97BB-654E6680887E.jpeg

Skårar svålen och klappar in grovmalen svartpeppar.
B34CFB4A-FFCC-4937-B869-B2F4EBD66C0A.jpeg

Dags att tända Sumon! Kör körsbärschunks som smaksättare idag.
Använde en ny kol dagen till ära, och det tog en jäkla stund innan värmen kom. Dock verkar det bli en bra och jämn värme, även om tidsramen blev förskjuten något.
6D5ED6A3-3761-43A2-A271-B323686F5D25.jpeg

Så, i med deflektorplattorna och drip pan.
Nu kör vi!
A280B81A-C0D2-4F59-9712-14D60912368B.jpeg

Slår ett slag för Kamado Sumos grillborste! Grymt stabil, den bästa jag testat!
3EAD99C7-82F5-4E3C-AD81-BF23C4C2B7CB.jpeg

En och en halv timma in, checka av läget och pensla med lönnsirap. Snabb koll med termometern visar 67°C. Siktar på ca 75. Kan gå lite för snabbt det här…
44309CC0-EAEB-4B40-96C7-4ACFE6A35901.jpeg

Får nog slänga på lite ribs också så att man har något kvar att pyssla med ikväll! :p

Liten uppdatering!
Temperaturen verkar ha stallat vid 68-ish grader. Låter den bara gå vidare. Sakta men säkert.
Vädret gick från härlig sensommar till regn, men vad gör det!
Håller koll på termometern från soffan i uterummet :cigar:

4D5290F2-0F2E-4B19-BFCB-7004C203C338.jpeg
Nöjd med grillen? Klurar själv på en sån. Vill ha en redig kolgrill..

Höstrusk och absolut perfekt grillväder :). Är trots det mer än lovligt sugen på en Primo Oval. Det ingår ju i princip inga tillbehör till den, klarar man sig ett tag utan deflektorplattor, kolboxdelare etc eller är det bara all-in som gäller? Gör kolboxdelare verkligen någon skillnad i praktiken ?

Spanar lite på en Masterbuilt som alternativ, men har spanat på en oval ett tag och gillar formen. Finns väl ingen annan som har någon oval modell?

Höstrusk och absolut perfekt grillväder :). Är trots det mer än lovligt sugen på en Primo Oval. Det ingår ju i princip inga tillbehör till den, klarar man sig ett tag utan deflektorplattor, kolboxdelare etc eller är det bara all-in som gäller? Gör kolboxdelare verkligen någon skillnad i praktiken ?

Spanar lite på en Masterbuilt som alternativ, men har spanat på en oval ett tag och gillar formen. Finns väl ingen annan som har någon oval modell?

Deflektorplattor är ett måste om du inte endast ska grilla hett och snabbt.

Om du söker lite här i tråden ser du vad jag skrivit just om vad jag anser man behöver och inte till en Primo. Som @SWC skriver är deflektorplattorna ett måste. De som gör hela kamadon till vad den är. Hot’n’fast kan du köra på vad som egentligen. Men riktigt bra low’n’slow kräver deflektorplattor och det som gör kamadon så outstanding som den är! Divider är också något du har stor nytta av imho. Då kan du köra hot’n’fast på den sidan och ha en deflektorplatta på den otända sidan för indirekt. Förhöjningsgaller kan du komplettera med i efterhand. Beroende på vilken ovala du kikar på är frågan om du ens kommer behöva dem? Jag kör en 400 och använder de ca 1/10ggr. Så min rekommendation till primo: köp deflektorplattor och avdelare. Sen beställer du en fredstone pizzasten. Det är vad du behöver. Personligen tänder jag även upp med en looftlighter men det är ju lite upp till var och en. Stort lycka till med ditt köp!!

Om du söker lite här i tråden ser du vad jag skrivit just om vad jag anser man behöver och inte till en Primo. Som @SWC skriver är deflektorplattorna ett måste. De som gör hela kamadon till vad den är. Hot’n’fast kan du köra på vad som egentligen. Men riktigt bra low’n’slow kräver deflektorplattor och det som gör kamadon så outstanding som den är! Divider är också något du har stor nytta av imho. Då kan du köra hot’n’fast på den sidan och ha en deflektorplatta på den otända sidan för indirekt. Förhöjningsgaller kan du komplettera med i efterhand. Beroende på vilken ovala du kikar på är frågan om du ens kommer behöva dem? Jag kör en 400 och använder de ca 1/10ggr. Så min rekommendation till primo: köp deflektorplattor och avdelare. Sen beställer du en fredstone pizzasten. Det är vad du behöver. Personligen tänder jag även upp med en looftlighter men det är ju lite upp till var och en. Stort lycka till med ditt köp!!

Suveränt! Tack för input!

Då vet jag vad som behövs initialt. Har siktet inställt på en primo 400, har nog aldrig upplevt att en grill är för stor. Kanske kan man som alternativ använda förhöjningsgallret i en 300, men det känns meckigare.

Suveränt! Tack för input!

Då vet jag vad som behövs initialt. Har siktet inställt på en primo 400, har nog aldrig upplevt att en grill är för stor. Kanske kan man som alternativ använda förhöjningsgallret i en 300, men det känns meckigare.
400 är bra. Najs när man har lite bjudningar och sånt också. Sök här i tråden som sagt, har nog lagt ut lite bilder på hur en knökfull 400 MED extra nivå ser ut😬 Men det är som sagt sällan man har det behovet. Oftast för min del är det när jag kör på beställning, till jobbet osv. Snart är det dags att varmröka årets julskinkor. Då brukar förhöjningsgallret gå åt 🤗

Köpte en Ooni Karu under helgen. Riktigt imponerad av kvalitén och känslan. Kan knappt vänta på första testet! Någon annan som kör Ooni och har några tips?

Köpte en Ooni Karu under helgen. Riktigt imponerad av kvalitén och känslan. Kan knappt vänta på första testet! Någon annan som kör Ooni och har några tips?

Någon som har bra tips på vad man ska grilla mitt i vintern? Kan man pimpla god fisk, rensa och grilla direkt eller är det för kallt?

Någon som har bra tips på vad man ska grilla mitt i vintern? Kan man pimpla god fisk, rensa och grilla direkt eller är det för kallt?
Kan man pimpla fisk och grilla den i naturen?
Det finns inget bättre!

Klart det går att grilla mitt i smällkalla vintern över öppen eld. Nyfångad röding med t ex lite nyplockade enkvistar, citron, vitpeppar och salt i ett halster över öppen eld.
Inte mycket som slår det :)

Kan man pimpla fisk och grilla den i naturen?
Det finns inget bättre!

Klart det går att grilla mitt i smällkalla vintern över öppen eld. Nyfångad röding med t ex lite nyplockade enkvistar, citron, vitpeppar och salt i ett halster över öppen eld.
Inte mycket som slår det :)
Låter ju som en dröm. Ska pröva det i juletid i stugan i norr. ❤️

Man kan grilla allt vintertid, precis som sommartid. Man SKA grilla julskinka, laxsida och ribs juletid. Det är sen gammalt. Tänkte köra första laddningen skinka nästa vecka. Kittat upp med lite nya chunks tidigare idag.
bild från förra året
0EB5F886-3A6C-4EF3-99DD-B7D5077EEB33.jpeg
9ECE8771-E4A6-4B3C-A6E2-DEA0EDA30503.jpeg
CCDB19A3-1DFD-4751-9E4F-EC5A4BF640C6.jpeg

Nu står det en Oval 400 här hemma och väntar på montering.

Ska bli sjukt spännande att tända upp första gången! 😎🥳

Tillbaka
Topp