• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Någon som har erfarenhet av denna gasolare från Fireplus?

B2612C97-5AD5-40C7-8D54-D3C3A69B8B35.png

Hornbach's premium kol hittar jag inte. Kanske slutat säljas. Eller är det deras "favorit extra stora"?

Försöker hitta grillkol som jag gillar. Har testat typ Webers och "vanliga" man hittar på Ica osv. Men kan varken säga bu eller bä. Det blir varmt, en del är skräp då det är bara småbitar som brinner för snabbt. En del fungerar OK.

Grillar inget low and slow. Än. Utan ganska snabbt och direkt. Upp till någon timme max.

Tips på andra bra träkol att grilla med?

Ja, precis.
Osäker om de ändrat namn eller alltid hetat så.

Dock har jag haft lite otur med senaste två säckarna där det varit alldeles för mycket småbitar.
Så pass mycket att jag nästan överväger att reklamera skiten.

Så, kvaliteten på kilet verkar blivit lite ojämnt. Har haft tur innan med relativt lite småbitar.

Vänligen

Hornbach's premium kol hittar jag inte. Kanske slutat säljas. Eller är det deras "favorit extra stora"?

Försöker hitta grillkol som jag gillar. Har testat typ Webers och "vanliga" man hittar på Ica osv. Men kan varken säga bu eller bä. Det blir varmt, en del är skräp då det är bara småbitar som brinner för snabbt. En del fungerar OK.

Grillar inget low and slow. Än. Utan ganska snabbt och direkt. Upp till någon timme max.

Tips på andra bra träkol att grilla med?
Kamado Joe big block är en favorit. Köpte senast Kamado Sumos båda kol sorter, kan jag rekommendera, stora kolbitar som Big block 👍

Såg lite diskussioner här tidigare om Masterbuilt Kamodo. Har dom slutat tillverka dom. Eller är det sommaren som har tömt lager?

Flyttar in i hus i September och planerar att köra året om så inte bråttom. Men blev lite besviken när jag inte ser den på lager nånstans då den verkar bra och prisvärd.

Är sugen på en traeger timberline, kände liten på den på bygghandeln igår och verkar riktiga fin. Någon som har erfarenhet? Tänker traeger för lite bbq och kanske en weber pulse för vardagsgrillning.

På tal om grill, frugan använde precis min grilltermometer i ugnen...
20210708_180009.jpg

Någon som har en Weber Pulse 2000 och kan säga några ord?

Flyttar till hyresrätt under en period och kan inte grilla på annat sätt än med elgrill.

Måste väl funka!?

Japp,

Vet att det är så, förstås...

Men innan man lägger 10' på en elgrill vore det kul att veta om den funkar!

I min ungdom hade jag elgrill modell obh nordica som man fyllde med vatten pga strålningsvärmen. Katastrof.

Idag skulle jag köpa gasol om jag hade möjlighet pga flexibiliteten.

Men man kan inte alltid välja. Bor förhoppningsvis bara där ett år eller kortare.

Vill man ”fuska” så kör gärna termometer.
Tomahawk är svår att misslyckas med. En ovanligt tjock entrecôte med tillhörande ben.

Oavsett om du kör searing före eller efter uppvärmandet så kommer det att bli bra.
Man kan till och med köra med searing, tillagning, searing om man önskar.

Som sagt, tjocka saker är svåra att bedöma med enbart hjälp av tiden.
En termometer så du slipper vara orolig, slipper lyfta på locket för att kolla läget och andra saker som stör friden.
Smidigast är att ha termometer med separat display på utsidan med tanke på att man inte vill vädra grillen med täta mellanrum.

Japp,

Vet att det är så, förstås...

Men innan man lägger 10' på en elgrill vore det kul att veta om den funkar!

I min ungdom hade jag elgrill modell obh nordica som man fyllde med vatten pga strålningsvärmen. Katastrof.

Idag skulle jag köpa gasol om jag hade möjlighet pga flexibiliteten.

Men man kan inte alltid välja. Bor förhoppningsvis bara där ett år eller kortare.
Jag har Weber Q1400 som är en liknande model,
tycker resultatet blir över förväntan och väldigt smidigt att använda. Den blir ordentligt varm och med hjälp av locket så får man viss grillsmak.
Det finns inga substitut för kolgrillat, men som balkong grill är denna as good as it gets.
Jag är nöjd med mitt köp.

Jag har Weber Q1400 som är en liknande model,
tycker resultatet blir över förväntan och väldigt smidigt att använda. Den blir ordentligt varm och med hjälp av locket så får man viss grillsmak.
Det finns inga substitut för kolgrillat, men som balkong grill är denna as good as it gets.
Jag är nöjd med mitt köp.

Tänker något liknande! Tack för feedback. Hört av en bekant att gasol och bra elgrill är hyfsat nära nuförtiden. Har inte jättehöga förväntningar ändå. Ska köpa en om någon vecka, så fort leveransen kan ske till nya adressen.

Hej, funderar på Kamodo i budgetsegmentet. Är det någon ni kan rekommendera utöver Masterbuilt som verkar slut eller slutat tillverkas? KJ classic 1 kan det vara ett alternativ?

Hej, funderar på Kamodo i budgetsegmentet. Är det någon ni kan rekommendera utöver Masterbuilt som verkar slut eller slutat tillverkas? KJ classic 1 kan det vara ett alternativ?
Jag fick hem min Sumo förra veckan. Köpte midi-modellen med tillbehörspaketet.
Har lagat nått nästan varje dag sedan i lördags (fortfarande semester 😅) och är riktigt nöjd med resultatet!
Gick smidigt att montera ihop på två man och när man väl kommit igång med grillandet så gick det snabbt att lära sig reglera temperaturen.
Har precis lyft av en bit sidfläsk som ska bli bacon. Igår blev det en bit entrecôte till middag och dagen innan det körde jag pulled pork och burnt ends. 😄
Imorrn tänkte jag testa lite ribs!
Edit: hittade lite fler bilder.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    938.4 KB · Visningar: 19
  • image.jpg
    image.jpg
    1.6 MB · Visningar: 20
  • 26EBEF09-D950-404B-ABA4-A858A01C8082.jpeg
    26EBEF09-D950-404B-ABA4-A858A01C8082.jpeg
    379 KB · Visningar: 17
  • 71B9873F-9307-478B-9FA1-6852EC2F7FEE.jpeg
    71B9873F-9307-478B-9FA1-6852EC2F7FEE.jpeg
    886.5 KB · Visningar: 14
Jag fick hem min Sumo förra veckan. Köpte midi-modellen med tillbehörspaketet.
Har lagat nått nästan varje dag sedan i lördags (fortfarande semester 😅) och är riktigt nöjd med resultatet!
Gick smidigt att montera ihop på två man och när man väl kommit igång med grillandet så gick det snabbt att lära sig reglera temperaturen.
Har precis lyft av en bit sidfläsk som ska bli bacon. Igår blev det en bit entrecôte till middag och dagen innan det körde jag pulled pork och burnt ends. 😄
Imorrn tänkte jag testa lite ribs!
Edit: hittade lite fler bilder.

Oj så fint. Funderade också på en sådan. Hur känns kvalitén överlag?

På tal om grillar.

Köpte ju en Weber Pulse 2000 elgrill att ha i hyresrätten i Piteå. Grillat 3 ggr sofar och mycket nöjd. Blir bra grillsmak, känns som ett ok substitut mot en riktigt grill.

Så, bor ni i lgh och funderar på grill. Köp!

Beställde på Hornbach och använde deras prisgaranti så blev ok pris i slutändan, inte många hundra över 7'.

Oj så fint. Funderade också på en sådan. Hur känns kvalitén överlag?
Har inget att klaga på. Stativet är väl möjligtvis lite åt det billigare hållet, men det känns stadigt när allt väl är ihopsatt. Hjulen är rejäla!
Sidoborden är stadiga och har fin finish. Grillgallret och deflektorplattorna känns riktigt stabila, som att de kommer hålla i en evighet.

Har inget att klaga på. Stativet är väl möjligtvis lite åt det billigare hållet, men det känns stadigt när allt väl är ihopsatt. Hjulen är rejäla!
Sidoborden är stadiga och har fin finish. Grillgallret och deflektorplattorna känns riktigt stabila, som att de kommer hålla i en evighet.

Tack för svar! Ser framemot lite bilder från dina projekt 😀

Tillbaka
Topp