leicaphile
Silver
Har en Traeger (Pro 22) på väg. Första pelletsgrillen så undrar om det är någon större skillnad mellan olika märken av pellets. Köpte några säckar av Traegers egna men det finns ju en hel del alternativ.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fan så skoj!! Stort grattis!! Vad köpte du för tillbehör till den??Nu står det en Oval 400 här hemma och väntar på montering.
Ska bli sjukt spännande att tända upp första gången!![]()
Fan så skoj!! Stort grattis!! Vad köpte du för tillbehör till den??
Spara din pengar du och köp inget överdrag. Helt bortkastat. En primo kan stå ute året runt utan problem. Det har min gjort i typ 6 år!Deflektorplattor och kolavdelare. Får önska mig förhöjningsgaller i julklapp.
Man behöver kanske ett skydd över den, den ska ju trots allt stå ute. Inget sugen på ett apdyrt märkesöverdrag bara. Någon som provat enklare varianter från typ jula?
Får väl botanisera bland kolvarianterna också framöver.
Spara din pengar du och köp inget överdrag. Helt bortkastat. En primo kan stå ute året runt utan problem. Det har min gjort i typ 6 år!
sidospår: när du grillat klart stänger du alla ventiler så kolen släcks. Då tänder du upp samma nästa gång. Och typ dagen efter öppnar du ventilerna något för luftgenomströmning. Om du inte gör det möglar hela kamadon. Vilket är helt ofarligt. Min är totalt igenmöglad nu. Men vad du då måste göra är att bränna ur den ordentligt. Och upptäcks möglet samma dag/tid du ska grilla tappar du väldigt mycket tid. Det bästa är ju att grilla varje dag så är det en ickefråga. Men händer det bränner du som sagt bara ur den utav helvete! Får se om jag bränner av min imorgon då jag tänkte röka lite skinkor under veckan.
Ser fram emot mycket fina bilder och recensioner från dina kommande grillningar![]()
Spännande! Blir kul att få recension på hur den smakade sen. Ja det tar en stund innan man lär sig hur man ska bete sig vid upptändning för att nå den måltemp man siktar på. Men det kommer snabbt. Ventilen nertill kan du stänga riktigt mycket, räcker med endast några mm öppet (2-3)Ah, då kan man skippa överdraget då.
Bra tips med att öppna och vädra! Tack!
Premiärgrill pågår as we speak. Inspirerad av dig så går det en julskinka för att prova vingarna. Har landat lite högt i temp, får inte ner den så den får gå i 130 grader. Får se om den kommer ner lite, har dragit ner spjällen hårt.
Har ingen bild på skinkan - du vet ju att ”If you are looking you aint cooking!”
![]()
Spännande! Blir kul att få recension på hur den smakade sen. Ja det tar en stund innan man lär sig hur man ska bete sig vid upptändning för att nå den måltemp man siktar på. Men det kommer snabbt. Ventilen nertill kan du stänga riktigt mycket, räcker med endast några mm öppet (2-3)
Men se till att ha Daisywheelet (övre ventilen) öppet något mer. Viktigt att kamadon tar luften nedifrån och att röken går ut däruppe. Börjar röken söka sig ut nertill får du ”bad smoke” och maten kan ta lite bismak. Men oroa dig inte över tempen. 130c är absolut inga problem att köra på! Vet heller inte vad din skinka väger men plocka av den minst 5c från önskard måltemp. Stiger säkert närmre 7-8c vid vila. Och tänkte du griljera den i hyfsad närtid från du tar av den (inom 1h ca) kommer den öka ytterligare. Personligen brukar jag plocka av mina på runt 63-64c innertemperatur.
Bra jobbat. Ser sjukt fin utJag är otroligt imponerad över hur temperaturstabil grillen var. Inte gick det åt mycket kol heller.
Skinkan fick gå till 65 grader. Efter vila var den drygt 71 grader. Sedan vaccade jag den och in i kylen över natten. Griljering och gudomlig skinkmacka till lunch.
Måste varit en av de saftigaste julskinkorna jag ätit.
Så all in all - bra start!
![]()
Bra jobbat. Ser sjukt fin utJa primon är otroligt stabil. Även vid typ -20c och storm håller den tempen sjukt bra utan att diffa! Och som du skriver, oerhört bränslesnål. 5kg cubakol på 110c räcker ca 70h! Så värt att köpa premiumkol då kostnaden är väldigt försvarbar. Blir spännande att se vad du kör härnäst.
Snyggt! Smakade det bra?? Du ska få två tips av mig, ett relevant som du kanske känner till? Samt ett irrelevant som du ändå kanske tackar mig för senare.Avlägger rapport: Beercan Chicken kväll.
Parkerat grillen på 180grader. Fyllde inte ens på kol från förra gången. Inte mätt temp ännu, men gissningsvis kan den strax plockas av efter drygt en timme körtid.
![]()
Snyggt! Smakade det bra?? Du ska få två tips av mig, ett relevant som du kanske känner till? Samt ett irrelevant som du ändå kanske tackar mig för senare.
Det relevanta: när du kör beer can chicken, se alltid till att förvärma vätskan. Det tar sån tid för den att bli ordentligt varm och sätta smak om man sätter på kycklingen när drycken inte är varm. Hinner liksom aldrig börja koka och sätta smak och saftighet inifrån.
Det irrelevant: Känner du till spatchcook chicken? Om inte, googla! Rubba pippin med någon bra rubb. Tryck i ohälsosamma mängder smör innanför skinnet. Kör på 150-175c med skinnsidan uppåt ca 45min direkt över glöden utan deflektorplattor. Vänd sedan kycklingen med skinnet nedåt sista kvarten för att få riktigt krispigt skinn
Frugans absoluta favorit. Uteslutande så vi kör kyckling och gjort de senaste åren.
Snyggt! Smakade det bra?? Du ska få två tips av mig, ett relevant som du kanske känner till? Samt ett irrelevant som du ändå kanske tackar mig för senare.
Det relevanta: när du kör beer can chicken, se alltid till att förvärma vätskan. Det tar sån tid för den att bli ordentligt varm och sätta smak om man sätter på kycklingen när drycken inte är varm. Hinner liksom aldrig börja koka och sätta smak och saftighet inifrån.
Det irrelevant: Känner du till spatchcook chicken? Om inte, googla! Rubba pippin med någon bra rubb. Tryck i ohälsosamma mängder smör innanför skinnet. Kör på 150-175c med skinnsidan uppåt ca 45min direkt över glöden utan deflektorplattor. Vänd sedan kycklingen med skinnet nedåt sista kvarten för att få riktigt krispigt skinn
Frugans absoluta favorit. Uteslutande så vi kör kyckling och gjort de senaste åren.
Du har helt rätt. Har kört indirekt likt det du nämner också. Men jag upplever (kanske 100% inbillning) att man får en bättre och tydligare ”grillsmak” när man kör direkt över glöden. Massa gott som rinner över glöden så det ryker som en rejäl skogsbrand. Men oavsett hur man kör slår spatchen beer can imhoSolida tips @Burnman även här har vi uteslutande gjort spatchcock dom senaste 3-4 åren.
Jag använder mig dock av deflektorplatta men på 220c. Tar ca 40-45min för en normalstor fågel och du får ett krispigt skinn och ett saftigt kött.
Ser riktigt fint utÖvar vidare med Primon.
Tjocka revben idag.
110-ish grader i ca 6h. Första 3h med bara salt och peppar, sedan pensla med sweet baby rays 4-5 gånger resten av tiden. Vila ca 30 min innan middagen.
Testade att dela av kolboxen och köra halvan över kolen utan deflektorplattan. Ena köttbiten över kolen och den andra indirekt. Efter 4h flyttades den indirekta biten ut över glöden för att få lite mer yta. Kan inte säga att det var någon större skillnad i slutresultatet. Båda bitarna gick med bensidan ner hela tiden.
Blev inte så mycket över som jag trodde - bästa betyget man kan få av barnen. Bra yta, saftigt kött med bra smak.
Har tyvärr ingen bild på uppskurna bitar, men efter vila såg de så här fina ut. Nästa gång ska de få gå några timmar till så kanske fe faller av benet ytterligare lättare!
![]()
Ser riktigt fint ut
Man kan ”fuska” lite också när man kör tjocka ribs för att de ska falla av benet. 3-2-1 metoden kanske du hört om??
Kör 3h med bra rubb och några fruktiga rökchunks (bensidan nedåt) sen kör du 2h i foliepaket med typ äpplejuice eller öl (bensidan UPP) sedan avslutar du 1h med typ sweet baby rays eller liknande för klibbig och söt yta (bensidan ned)
Kul att se hur du kör på med primon
Du bara MÅSTE ge dig på att köra julskinka också. Det blir helt suveränt
Just fan!! Det gjorde du juTror jag hört om 3-2-1, men inte provat. Får bli nästa gång. Tack!
Julskinka gjorde jag i premiärgrillningen, blev makalöst bra. Får bli snart igen för den går åt snabbt![]()
Då har det gått ca 6h och nu ser de genast lite mer aptitliga ut. Och doften, om ni ändå kunde känna doftenHaft mycket att göra på sistone. Därav har julens första omgång skinkor dröjt längre än vanligt. Men nu ligger de på. Ser lite bleka och tråkiga ut just nu. Men framåt kvällen lär de tagit en bra mycket mer aptitlig nyans och dofta gudomligt.![]()
Då har det gått ca 6h och nu ser de genast lite mer aptitliga ut. Och doften, om ni ändå kunde känna doften![]()
![]()
Kul att du gillade det!! Som du skriver blir det inte så svårtuggat med 3-2-1Snyggt!
Jag körde ett par skinkor idag också. Testade 3-2-1 på ribs också när grillen ändå var varm. Riktigt riktigt bra - var så mört att det var svårt att lyfta av dem från grillen. Och smaken, wow!
Då är även jullaxen rökt. Smakade av ett litet hörn och jag hade tur den här gången också
Smakade gudomligt![]()
Jag kör med chunks (hockeypucks stora träbitar) till jul försöker jag hålla det ganska fruktigt. Så dessa är rökta med äpple. Tycker det gifter sig bra till laxen runt jul. Sen bara en jävla massa citronpeppar påKör du något rökspån eller liknande?
Helt rätt. Man ska ha lite tur ibland. Och har man en primo har man i princip tur varje gång
Iberico ribs från min traditionella kolgrill
![]()